Saab turbo olje
Moderator: Moderatorer
Saab turbo olje
Jeg ser at Saab nå selger 0w30 olje for kr 62,- per liter. Siste tilbudsdag i morgen. Jeg synes dette virker som en god pris. Hva tror dere?
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Lars E. N378
- 2.0 bar
- Innlegg: 838
- Registrert: 16 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 378
- Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
- Sted: Trøndelag
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 549
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Sted: Alta, Finnmark
Det samme sa Saab forhandleren min. De brukte bare Shell olje og ville ikke anbefale Saabs long-life turbo olje. Jeg trodde Saabs olje var bra.Hjelle, N6 skrev:Prisen er vel OK, men spørsmålet er vel heller om du virkelig vil bruke dette på bilen din?

Har jeg misset noe her?
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Under panseret på min 9-3 SS står det et klistremerke med anbefalinger for olje.
SAAB anbefaler enten sin egen "longlife" eller hva de nå kaller den, men også Mobil-1.
Jeg spurte SAAB forhandleren her i Stavanger-distriktet (Bilpaviljongen) hva de bruker, men ble egentlig vettskremt av svaret: "nææ vi får et fat fra SAAB med olje og den bruker vi - vet ikke helt hva som er oppi"
Tror jeg skal kjøpe egen olje og ta med slik at babyen min får skikkelig smøring (Mobil-1).
At Mobil er best har jeg forresten fått inn med "fars-melka" Min gamle far var maskinist og maskinsjef i utenriksfart på 50-tallet og har brukt Mobil olje på alle sine motorer (skip og biler) etter å ha blitt liggende og drive med fastkoksa ventiler. Da seilte de med olje for Svenske Gulf og måtte bruke deres produkter på maskinen. Etter å ha hakket koks i rom sjø gikk det melding til land om at smøreolje fra Mobil skulle stå klar på kaien når skipet klappet til kai i Sverige. Han forteller gjerne om andre skrekkopplevelser der Mobil olje (etter hans oppfatning) har reddet både gamle boblemotorer og 80-talls ford diesler.
Han tar forresten konsekvent med seg ei kanne Mobil-1 olje hver gang Golfen hans skal inn til service - han er et forferdelig stabeist når han har tro på noe

SAAB anbefaler enten sin egen "longlife" eller hva de nå kaller den, men også Mobil-1.
Jeg spurte SAAB forhandleren her i Stavanger-distriktet (Bilpaviljongen) hva de bruker, men ble egentlig vettskremt av svaret: "nææ vi får et fat fra SAAB med olje og den bruker vi - vet ikke helt hva som er oppi"

Tror jeg skal kjøpe egen olje og ta med slik at babyen min får skikkelig smøring (Mobil-1).
At Mobil er best har jeg forresten fått inn med "fars-melka" Min gamle far var maskinist og maskinsjef i utenriksfart på 50-tallet og har brukt Mobil olje på alle sine motorer (skip og biler) etter å ha blitt liggende og drive med fastkoksa ventiler. Da seilte de med olje for Svenske Gulf og måtte bruke deres produkter på maskinen. Etter å ha hakket koks i rom sjø gikk det melding til land om at smøreolje fra Mobil skulle stå klar på kaien når skipet klappet til kai i Sverige. Han forteller gjerne om andre skrekkopplevelser der Mobil olje (etter hans oppfatning) har reddet både gamle boblemotorer og 80-talls ford diesler.
Han tar forresten konsekvent med seg ei kanne Mobil-1 olje hver gang Golfen hans skal inn til service - han er et forferdelig stabeist når han har tro på noe


TorB,
N399, 9-3 SS Aero
N399, 9-3 SS Aero

- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
hehe....TorB skrev:Under panseret på min 9-3 SS står det et klistremerke med anbefalinger for olje.
SAAB anbefaler enten sin egen "longlife" eller hva de nå kaller den, men også Mobil-1.
Jeg spurte SAAB forhandleren her i Stavanger-distriktet (Bilpaviljongen) hva de bruker, men ble egentlig vettskremt av svaret: "nææ vi får et fat fra SAAB med olje og den bruker vi - vet ikke helt hva som er oppi"
![]()
Tror jeg skal kjøpe egen olje og ta med slik at babyen min får skikkelig smøring (Mobil-1).
At Mobil er best har jeg forresten fått inn med "fars-melka" Min gamle far var maskinist og maskinsjef i utenriksfart på 50-tallet og har brukt Mobil olje på alle sine motorer (skip og biler) etter å ha blitt liggende og drive med fastkoksa ventiler. Da seilte de med olje for Svenske Gulf og måtte bruke deres produkter på maskinen. Etter å ha hakket koks i rom sjø gikk det melding til land om at smøreolje fra Mobil skulle stå klar på kaien når skipet klappet til kai i Sverige. Han forteller gjerne om andre skrekkopplevelser der Mobil olje (etter hans oppfatning) har reddet både gamle boblemotorer og 80-talls ford diesler.
Han tar forresten konsekvent med seg ei kanne Mobil-1 olje hver gang Golfen hans skal inn til service - han er et forferdelig stabeist når han har tro på noe
![]()
fin histoie det der...

men nå er det vel litt andre kvaliteter på oljen fra 50-tallet og nå da....
er en del kjemikalier i oljen som de ikke hadde på den tida der..... men det finnest nå mange "dårlige" oljer nå for tida oxo, med det kan nok ikke samenlignes med olje fra 40-50 år siden.... gamle motorer skal feks ikke ha noen syntetisk olje da de ikke er beregnet for dette... en kan jo tenke seg klaringene i oljepumpa osv i en boblemotor fra 50-tallet... de motorene ble konstruert for å gå med single-grade olje som holdt en mye høyere viskositet en nyere oljer... det som er forskjellen i en "syntetisk-motorolje" kontra en mineralsk olje er jo bare det at i den syntetiske olja har alle "olje-molekyla" samme størrelse mens i en mineralsk olje så har molekyla en "ugjevn" størrelse..... det som gjør at vi må bytte olje (i tilleg til forurensninger) er jo bare det at molekyla blir "splitta" til mindre partikler og den mister viskositet og smøreevnen den har(i tilleg at den oxyderer....).......
men jeg kjører ikke på noen "dårlig" olje på bilene mine forde..... tvertimot så kjører jeg på oljer som oppfyller de rette kravene som kreves for motoren....
Og jeg kjører IKKE på syntetisk olje på verken prosjektet mitt(OG 900 hybrid 16V, bilcrossbilen 8V, Opelen min (69mod) eller på 85mod Aeroen....) dette på grunn av at disse mororene ikke er beregnet til å gå med syntetisk motorolje.......
fikk foresten et dumt spm fra en kjenning av meg..... han skjønte ikke hvorfor V****`en hanses klinte lagrene.... (3 motoren dette hadde skjedd med...) han kjørte på en speiell racing olje som var helsyntetisk og lignet mest på vann i konsistensen..... grunnen han kjørte på denne var at den skulle gi minst mulig friksjon.... men hjelper det når oljepumpa ikke klarer å gi nok oljetrykk med denne oljen?? eller når lagerklaringene er så store at oljefilmen ikke "tåler" trykket???
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Castrol er ikke et merke man skal legge til side det heller 
Kan jo nevne at Castrol brukte en og900T16 motor til å teste smøring og koksing. Vil jo da tro at Castrol fant en fin løsning som ikke kokser og som smører godt
Men for all del, Mobil 1 er bra olje det og
Biltema bør unngåes, ihvertfall på gamle motorer... Hadde en nyoverhalt V4 motor en gang, som fikk ny 10W40 mineral biltemaolje (av ren dumhet/uvitenhet). Etter 500mil var lagrene fullstendig utslitt. Råde og rammelager så ut som de hadde gått 50000mil... Ikke bra.
Det er sikkert noen her som bare kjører på det og er fornøyd med det, men JEG anbefaler den ikke.

Kan jo nevne at Castrol brukte en og900T16 motor til å teste smøring og koksing. Vil jo da tro at Castrol fant en fin løsning som ikke kokser og som smører godt

Men for all del, Mobil 1 er bra olje det og

Biltema bør unngåes, ihvertfall på gamle motorer... Hadde en nyoverhalt V4 motor en gang, som fikk ny 10W40 mineral biltemaolje (av ren dumhet/uvitenhet). Etter 500mil var lagrene fullstendig utslitt. Råde og rammelager så ut som de hadde gått 50000mil... Ikke bra.
Det er sikkert noen her som bare kjører på det og er fornøyd med det, men JEG anbefaler den ikke.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Kjører med Castol SLX og har brukt det de siste 10 år på alle bilene jeg har hatt. På 900-en min var det brukt orginal Saab turboolje men gikk over til Castrol SLX og har bare gode erfaringer med dette. Bilen hadde gått 355000 da jeg byttet til Castrol men dette har vært helt uproblematisk og kan trygt anbefale denne oljen til andre. Nå skal vel det sies at det er minst like viktig å skifte olje regelmessig som hva slags leverandør man velger.Mortimer skrev:Castrol er ikke et merke man skal legge til side det heller
Kan jo nevne at Castrol brukte en og900T16 motor til å teste smøring og koksing. Vil jo da tro at Castrol fant en fin løsning som ikke kokser og som smører godt
Men for all del, Mobil 1 er bra olje det og
Biltema bør unngåes, ihvertfall på gamle motorer... Hadde en nyoverhalt V4 motor en gang, som fikk ny 10W40 mineral biltemaolje (av ren dumhet/uvitenhet). Etter 500mil var lagrene fullstendig utslitt. Råde og rammelager så ut som de hadde gått 50000mil... Ikke bra.
Det er sikkert noen her som bare kjører på det og er fornøyd med det, men JEG anbefaler den ikke.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Hvis det er noen interesse for å lære litt om oljer ville jeg tatta en titt på denne tråden fra bilforumet.net!
http://www.bilforumet.net/showthread.ph ... light=olje
http://www.bilforumet.net/showthread.ph ... light=olje
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 458
- Registrert: 24 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N353
- Navn: Dag Kjetil Hovland Hansen
- Bil: 9-3
- Sted: Årnes
- Kontakt:
Bare lyst til å slenge inn en link til !! http://nlck.toyota.no/dokument/teknisk/ ... ljer_1.htm
Her er det noe matnyttig tror jeg, hvis man er intressert..
Her er det noe matnyttig tror jeg, hvis man er intressert..
Don't think!
Feel. It is like a finger pointing away to the moon. ... Don't concentrate on the finger or you will miss all that heavenly glory.
Köp aldrig en folkvagn, kjör heller en barnvagn.
VW= Virtually Worthless
9.3 01
Feel. It is like a finger pointing away to the moon. ... Don't concentrate on the finger or you will miss all that heavenly glory.
Köp aldrig en folkvagn, kjör heller en barnvagn.
VW= Virtually Worthless
9.3 01
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Er litt usikker på kva olje SAAB egentlig brukar, enkelte kanner har eg sett det står Mobil1 på, medan andre kanner er eg meir usikker på. Men det eg hinta til var viskositeten på olja, er 0W30 virkelig anbefalt for 9-3SS? SAAB-forhandlaren min har i tilegg til SAAB sin eigen olje Mobil1 som dei tappar ifrå fat til ein betre pris enn om en skulle kjøpe kanner inne på butikken. Ellers er det vel ein del SAAB-verksted som brukar Castrol sine oljar.Aeroild skrev:Det samme sa Saab forhandleren min. De brukte bare Shell olje og ville ikke anbefale Saabs long-life turbo olje. Jeg trodde Saabs olje var bra.Hjelle, N6 skrev:Prisen er vel OK, men spørsmålet er vel heller om du virkelig vil bruke dette på bilen din?![]()
Har jeg misset noe her?
Ang olja til Biltema er det vel so ymast kvar den kjem ifrå, olja er sikkert i monge tilfeller bra, men eg likar å vite kva eg har nedpå motoren eg då.
Ellers er det vel monge som brukar Felleskjøpet sin olje, det er som regel Esso-olje, men samma der, eg tør rett og slett ikkje kjøpe uspesifisert...
Sjølv køyrer eg Mobil1 5W50 på 900-en, den olja har vore brukt på bilen ihvertfall dei siste 10-12 åra (altså like lenge som forige eigar eigde bilen), har litt trua å halde seg til eit merkje slik at en ikkje blandar dei ulike tilsetningsstoffa i oljen som dei forskjellige produsentane brukar. Og at eg får ein god pris på Mobil 1 skadar då heller ikkje...

Flyttar også denne til SAAB-Turbo Forum, då dette i aller høgste grad er ontopic...
