Innfelling av speil 9-3 2007

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Saab'oaleks

Innfelling av speil 9-3 2007

Legg inn av Saab'oaleks » 10 okt 2015, 01:08

Hei.
Jeg kjøpte meg nylig en Saab 9-3 2007 mod. :woot:
Var en ørliten feil på den som jeg tenkte jeg skulle sjekke ut, det var altså at det utvendige speilet på venstre side ikke ville vippe seg inn mot bilen som det så stilig gjorde på høyre siden. Da jeg tok av dekselet så jeg at en av kontaktene ikke var koblet i (aha!), da jeg plugget denne i og prøvde å vippe speilet inn oppdaget jeg da hvorfor denne var koblet ut. Speilet vippet seg inn, men da jeg skulle vippe det så fint tilbake stoppet ikke motoren der den skulle, den fortsatte enda en 90 grader til det pekte forover.
Har lest om flere her som har eller har hatt samme problem, men ingen svar på problemet annet enn at man kobler ut kontakten. Dette er såklart bare en funksjon som har så lite å si, men så irriterende det er når man vet noe ikke funker som det skal!

Speilet ligger nå på kjøkkenbordet i deler (Bare plasthuset, får ikke koblet delene i leddet fra hverandre) :oops: . Forstår jeg det riktig at motoren skal stoppe i riktig posisjon ved at braketten som holder speilhuset skal gi motstand på riktig punkt og da slutte motoren?

Det jeg lurer på er om noen har noen tips eller løsning?
Siden dette ser ut til å være et litt "vanlig" problem på både 9-3 og 9-5 med denne stilige funksjonen, hadde det vært morsomt å finne et svar :wink:

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Innfelling av speil 9-3 2007

Legg inn av Kato » 10 okt 2015, 11:20

Det er rett som du skriver, at speilet skal stoppe i posisjon gitt av friksjon, og ikke avlesning av potensiometer e.l. Driver Door Module (DDM) "leser" strømmen til motoren og bryter spenningen når speilet er i den posisjon det skal være.

Ett forslag er at du kjører speilene inn, så ut igjen og holder det venstre speilet igjen i den posisjonen du mener det skal ha. Dette for om mulig "lære" DDM posisjonen. Alternativt kan du forsøke dette etter at du har øket friksjonen i "bevegelsesmekanismen" på en eller annen måte, for så å forsøke stoppe det igjen i ønsket posisjon.

Det er forøvrig samme funksjonalitet som stopper speilet i innfellt posisjon.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Svar