Da har jeg antageligvis funnet problemet, har ikke teste med motor i gang men jeg er nogenlunde sikker på at dette er problemet.
Dette er da kjedeguiden som sitter forran kjedestrammeren for balansekjede, den er da knekt. Den mangler vell ca 90% av det som en gang var der xD
Noe som da medfører balansekjede ikke har gjort jobben sin i det hele tatt, sikkert forverret det. Idet jeg tok av kjedet så stemte ikke merkene på kjedet overens med noen av tannhjulene.
Dette forklarer da hvorfor vibreringen forsvant når jeg ruset motoren, da kan det vell faktisk hende at kjedet hoppe noen hakk og tilfeldigvis traff rette tenner på hjulene.
Anyways; alle som måtte ha lignende symptomer kan nå vurdere hvor de skal begynne å lete.
Sant skal sies at "operasjonen" har ikke gått knirkefritt uten klager fra naboer om mye bannskap, men bare ha litt tålmodighet så skal det nokk gå fint. Skal ikke jinxe meg selv nå, motoren er fortsatt åpen, det er bare demonteringen jeg er ferdig med, nå kommer monteringen xD
Større oppgaver som dette er ett rent H****** med tverrstilte motorer, SAAB har laget noen lure løsninger som gjør at jobben blir litt enklere. Men de har også laget løsninger som har fått meg til å klø meg i hue å tenke "va dæm drita fette fujll når dæm designa detta". Så som så, heretter skal den på verksted ved større reparasjoner som dette. Jeg gjør kunne dette på nytt dersom jeg skaffer meg rettstilt motor eller får meg nytt garasjelokale med mer plass og ingen tidspress

Her kommer noen flere snapshots jeg tok

Nye kjedestrammeren for ref.

Gamle kjedestrammeren, her har kjedet virkelig gravd seg inn...(***** førr nån pølsefengra æ har!!!)

Fra en annen vinkel
Have fun, kan jeg også legge til at dersom noen admins leser dette så lurer jeg på om det er noen plass jeg kan plassere dette innlegget slik at de som evt vil feilsøke eller har lignende symptom lett kan finne det? Kanskje dumt spørsmål xD