Justere turbotrykk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Justere turbotrykk

Legg inn av HansWF N416 » 07 mar 2005, 19:46

Hei. Har en 1985 900 T16. Bilen mangler det lille ekstra skyvet, noe jeg tror skyldes for lavt turbotrykk. Turbotrykksmåleren stopper ca 0.5 cm før det røde feltet. Hvordan får jeg justert opp dette?
Er det APC`n det må skrus på, eller kan man justere staget under turboen.

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 07 mar 2005, 22:42

Høres ut som APC'n din ikke funker som den skal slik at turbo'n kun går på grunntrykk (ca 0,45 bar)
Få lånt deg en gradert trykk måler og sjekk.
APC feil er ikke uvanlig.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 08 mar 2005, 01:13

Er det APC`n det må skrus på, eller kan man justere staget under turboen.
Kanskje begge deler. Kople fra strømmen til APC-ventilen og se om det blir forskjell.
a) Ingen forskjell. Feil på APC. Og det kan være mye rart :)
b) Enda lavere trykk. Korte inn staget.

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Legg inn av HansWF N416 » 08 mar 2005, 16:53

Ok. Er det vanskelig å justere APC? Kanskje man burde sette det bort til noen som kan det.
Kan også nevne at når man drar motoren opp på litt høyt turtall(4000+) når man kjører, og trykker inn clutchen så synker turtallet nesten helt til 0, for så og gå opp igjen på tomgang. Noen som vet om dette kan ha en sammenheng med for lavt trykk?

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 08 mar 2005, 16:59

Hvor holder du til? Det går an å få hjelp vet du! :D
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Legg inn av HansWF N416 » 08 mar 2005, 22:43

Holder til like ved Hamar, men går på skole litt sør for Oslo. Bilen fungerer helt fint den, men det er jo greit at alt fungerer ordentlig. Kan prøve å låne noen deler av delebilen min, å se om det hjelper.

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 08 mar 2005, 23:39

Har du prøvd å kople fra strømmen til APC-ventilen som jeg foreslo?

Det tar bare noen øyeblikk å prøve og etterpå vet du i alle fall hvor du skal begynne å grave. :)
APC'ens el.-krets er enkel på 85-modeller så det skulle la seg gjøre å finne utav det om det viser seg å være den.

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Legg inn av HansWF N416 » 09 mar 2005, 00:04

Nei, har ikke prøvd det enda. Hvor sitter denne APC ventilen? Bare å ta av en ledning?

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

Legg inn av Johnny » 09 mar 2005, 00:15

Tror jeg ville ha forsøkt med en magnetventil som var konstatert i orden ja. Den er en ganske vanlig syke på Saab. Er selve turboagregatet gått langt foresten? Det skal ikke rare fremmedlegemet til i systemet, så blir knivene på turbinen rimelig sløve. Og da kan det jo ikke bli ladetrykk. Tror det kan være lurt å løse på slangen, og ta en liten inspeksjon. Når du har fått det hele i orden igjen, så kan du jo benytte deg av denne linken.

http://hem.passagen.se/kraco/bolin/trimm.htm

Jeg skrudde på apc-boksen på en 8v jeg hadde for noen år siden, og det hjalp på både ladetrykket og futten i bilen kan man si. Men først av alt vil jeg anbefale deg å få bilen til å fungere som den skal originalt. Lykke til! :)

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 09 mar 2005, 00:21

Den sitter på toppen av radiatoren. Høyre side. En plastiksak med tre slanger tilkoplet. Bare å trekke ut el.-kontakten. Ikke slangene! :)

En enkel forklaring:
Når APC-ventilen er elektrisk frakoplet vil wastegateaktuatoren få fullt trykk og åpne wastegaten ved omtrent midt på gult.
Når den er tilkoplet vil APC'en redusere trykket på aktuatorklokka slik at wastegaten åpner først mellom rødt og gult.

Så om du med frakoplet APC-ventil fortsatt har samme turbotrykk, virker ikke APC'en. Blir trykket lavere virker APC'en, men greier likevel ikke å holde igjen wastegaten siden fjæren er blitt for slapp slik at den åpner på lavere trykk. Medisinen da er å korte inn staget mellom aktuatoren og wastegaten eller henge på en ekstra fjær.

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Legg inn av HansWF N416 » 14 mar 2005, 22:03

Nå har jeg prøvd å ta av denne kontakten ved radiatoren, og da stoppet turbotrykksmåleren ca midt på det gule. Så da er vel APC i orden. Denne fjøra det er snakk om, hvor finner jeg den?

Fortsatt er det slik at motoren holder på å stoppe da man girer, etter å ha dratt motoren litt opp på turtall.
Turtelleren går helt ned til 0 for så å gå opp på tomgang igjen, slik er delebilen også. Ingen som vet hva det kan være?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 14 mar 2005, 22:10

HansWF skrev:Fortsatt er det slik at motoren holder på å stoppe da man girer, etter å ha dratt motoren litt opp på turtall.
Turtelleren går helt ned til 0 for så å gå opp på tomgang igjen, slik er delebilen også. Ingen som vet hva det kan være?
Jeg har nesten bare skrudd 16v og må ta forbehold om at 8v er ganske lik..
Det høres ut til å være gass-spjelddemperen.. Den sitter ved spjellet på innsuget og skal justeres slik at den bremser spjellet på vei tilbake. Det skal ta ca 3sek fra spjellet treffer denne demperen til bilen går ned på tomgangsturtall.

Du bør også sjekke alle vakumslangene dine. Hvis du har lekasje så kan du få slike problemer som du beskriver...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 14 mar 2005, 22:34

Står jo i første innlegget at det er en 16v
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 14 mar 2005, 22:41

Hups... :oops: litt rask...

Da gjelder i allefall tipset om spjelldemperen....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 14 mar 2005, 23:36

Stopper midt på det gule høres jo riktig ut uten APC. Med APC har du 0,5 cm igjen til det røde skriver du. Ikke så langt fra midt på det gule det?

Med andre ord greier ikke APCen å øke trykket noe særlig. Da vil jeg tro at du har en lekkasje. Og er det ikke lekkasje må du skru litt på APCen tenker jeg :)

Er tennplugger, luftfilter o.s.b OK?

Fjæra mener jeg du kan la være siden grunntrykket virker OK.

Svar