Kalesje går ikke ned

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Luckystrike

Kalesje går ikke ned

Legg inn av Luckystrike » 26 nov 2016, 14:48

Vi lurer på å kjøpe en Saab 900 cabriolet - 96. Den har elektrisk/wire åpning av kalesjen. Men den vil ikke åpne seg. Taket løfter seg litt i forkant, så stopper motoren å gå. Har løst ut hendelen og frigjort motoren. Men fortsatt klarer vi ikke dra ned taket. Virker som et lås som ikke går opp. Antagelig låsen som holder bakruta på plass. Hvordan kommer man evt til på denne låsen ? Eller om det er noe annet som er galt. Noen som aner noe om dette problemet på forumet her ?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kalesje går ikke ned

Legg inn av Ingvar N629 » 26 nov 2016, 17:25

Noen årganger har elektrisk kalesje. Både eldre og nyere har hydraulikk, og det er nok en grunn til det.
Du bør få feilsøkt bilen elektronisk, det er egen elektronikk som styrer dette. Det kan f eks være en defekt endebryter som er årsak til problemet, men det er litt for mange komponenter til bytte deler ut ifra gjetning.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Luckystrike

Re: Kalesje går ikke ned

Legg inn av Luckystrike » 26 nov 2016, 17:49

Ja, det er nok det jeg har tenkt. Men det er færre og færre Saab - spesialister igjen... Er mekaniker selv, men dette har jeg aldri vært bort i. Om jeg kunne vært heldig å låne Tech 2 fra det lokale verkstedet kunne jeg sikkert kommet langt selv. Ser det ligger ute et dokument om alle feil på kalesje på denne årgangen. KAN det også være 5th bow motor som ikke virker. Siden dette er den med kun elektrisk, hvor mange motorer er det ? 2 el flere ? Motor bak på høyre side i bagasjen virker. Men den skal vel ikke slå inn før bakruta har vippet seg opp, og det er det som ikke skjer.

Svar