Eberspächer problemer 95 (2005 mod)
Moderator: Moderatorer
-
- Navn: Roger Tobiassen
- Bil: Saab 9-5 2.2tid 2005,
Eberspächer problemer 95 (2005 mod)
(redigerer bort det som har med gløding til motoren)
Har ett problem med dieselbrennern på en 95 (2005 mod)
Den virker ikke virker, selv etter rengjøring. Verkstedet får tvangskjørt vifta og dieselpumpa til eberspächer med Tech2.
Glødepluggen her tenner også som den skal. Ingen feilmeldinger i SID. Verkstedet fikk ikke til å tvangstarte selve dieselbrennern. Ingen feilkoder her heller.
Noen som har tips?
Har ett problem med dieselbrennern på en 95 (2005 mod)
Den virker ikke virker, selv etter rengjøring. Verkstedet får tvangskjørt vifta og dieselpumpa til eberspächer med Tech2.
Glødepluggen her tenner også som den skal. Ingen feilmeldinger i SID. Verkstedet fikk ikke til å tvangstarte selve dieselbrennern. Ingen feilkoder her heller.
Noen som har tips?
Sist redigert av rogertob den 10 feb 2017, 07:27, redigert 1 gang totalt.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Motorgløding og eberspächer problemer
Når det gjelder Eberen så ville jeg sjekket om alle inngangssignaler var tilstede for start. Regner med konstant +12v og jord er tilstede siden du får kommunisert med den. Da er det +12v styrestrøm jeg ville ha sjekket.
Liten forklaring:
Det er SID som aktiverer varmeren ved å jorde den respektive utgangen. Dette aktiverer releet, slik at et +12v signal sendes til varmeren. Når dette signalet forsvinner, stopper varmeren.
Det har ikke blitt skiftet SID i bilen da? Hvis det har blitt satt inn SID fra en bensinbil må denne programmeres for diesel og parkerings-/kjørevarmer.
Liten forklaring:
Det er SID som aktiverer varmeren ved å jorde den respektive utgangen. Dette aktiverer releet, slik at et +12v signal sendes til varmeren. Når dette signalet forsvinner, stopper varmeren.
Det har ikke blitt skiftet SID i bilen da? Hvis det har blitt satt inn SID fra en bensinbil må denne programmeres for diesel og parkerings-/kjørevarmer.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
Re: Eberspächer problemer 95 (2005 mod)
Det er ikke skiftet SID så vidt som jeg vet. Tipper SID virker som den skal da det ligger inne 3 forskjellige tidspunkter for start, + manuell start og stopp.
Du skulle ikke tilfeldigvis vite hvilken pinne på kontakten som skal ha 12V til varmeren?
Ser også at det tennes ei lampe i SID (helt til venstre, symbolet er noen varmebølger som stiger opp + ett 2 tall) når jeg starter og kjører. Den lyster ihvertfall i 30 min etter kjøring.
Jeg har ikke koblingsskjema til bilen, kunn "Haynes" bok, og den har jo ikke noe om diesel motorer...
Du skulle ikke tilfeldigvis vite hvilken pinne på kontakten som skal ha 12V til varmeren?
Ser også at det tennes ei lampe i SID (helt til venstre, symbolet er noen varmebølger som stiger opp + ett 2 tall) når jeg starter og kjører. Den lyster ihvertfall i 30 min etter kjøring.
Jeg har ikke koblingsskjema til bilen, kunn "Haynes" bok, og den har jo ikke noe om diesel motorer...

Sist redigert av rogertob den 10 feb 2017, 07:28, redigert 1 gang totalt.
- Kristian N2215
- Overload!!!
Det er den gule kabelen inn på varmeren som er styrestrøm. Husker ikke pinnenr.
-
Hei.
Har sendt deg en PM med bilde av kablingsskjema som jeg tror du mener.
Tipper det er pinne 6.
Har ikke fått målt spenning på kontakten, har for dårlig instrument, men har sjekket sikring nr 5 (i motorrommet) og sikring nr 27 (i kupeen), og begge er OK. Har også byttet om på relee 409A (i motorrommet) og relee 409B (i kupeen) og di virker OK. (ihvertfall virket det utstyret som jeg byttet releer med etterpå.
Skal forsøke å få ta i målerutstyr for å måle spenning på kabler gjennom isolasjonen. Regner med at selve "heateren" må være tilkoblet får at dette skal virke.
Som sagt tidligere fikk verkstedet tvangskjørt viftemotor og pumpe med Tech2
Har sendt deg en PM med bilde av kablingsskjema som jeg tror du mener.
Tipper det er pinne 6.
Har ikke fått målt spenning på kontakten, har for dårlig instrument, men har sjekket sikring nr 5 (i motorrommet) og sikring nr 27 (i kupeen), og begge er OK. Har også byttet om på relee 409A (i motorrommet) og relee 409B (i kupeen) og di virker OK. (ihvertfall virket det utstyret som jeg byttet releer med etterpå.
Skal forsøke å få ta i målerutstyr for å måle spenning på kabler gjennom isolasjonen. Regner med at selve "heateren" må være tilkoblet får at dette skal virke.
Som sagt tidligere fikk verkstedet tvangskjørt viftemotor og pumpe med Tech2
- Kato
- 2.0 bar
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Relé 409a styres av jord fra SID og legger ut 12V fra sikring #5 via relékontakten pinne #5, til pinne #7 i kontakten for varmeren. Spenningen fra dette reléet går også til 409b spole og skal trekke dette reléet, som da skal legge spenning på pinne #6 i kontakten.
Så en kontroll av om SID (forsøker å-) styrer ut varmeren, er at 409b trekkes og det måles så for spenning inn til spolen der i pinne #3 (86) - når varmeren startes.
Legg merke til at disse to reléene ikke har samme delenummer!
Så en kontroll av om SID (forsøker å-) styrer ut varmeren, er at 409b trekkes og det måles så for spenning inn til spolen der i pinne #3 (86) - når varmeren startes.
Legg merke til at disse to reléene ikke har samme delenummer!
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
-
Da er jeg kommet litt lenger.
Det viser seg at SID`en ikke legger pinne 1 på Relé 409a til jord.
Når jeg kobler til en jordledning her, starter alt opp. Skal la det stå å kjøre i ca 30-40 min for å se..
Da er feilen i SID panelet.. Noen som har vært borti det før?
Nødløsningen blir jo å legge inn en egen bryter til kupeen...
rbt
Det viser seg at SID`en ikke legger pinne 1 på Relé 409a til jord.
Når jeg kobler til en jordledning her, starter alt opp. Skal la det stå å kjøre i ca 30-40 min for å se..
Da er feilen i SID panelet.. Noen som har vært borti det før?
Nødløsningen blir jo å legge inn en egen bryter til kupeen...
rbt
- Kristian N2215
- Overload!!!
Aldri vært borti det der nei. Men du kan jo forsøke å reservedelsprogrammere SID på nytt og se om det hjelper. Egentlig er det like greit med en bryter. For da har du full kontroll på når ebern går. Du vil f.eks. ikke starte eberen for en 10min tur til butikken. Det er på denne måten mange dieselvarmere soter igjen. (De blir ikke skikkelig varme før de stenges av igjen)
SID styrer kjørevarmerfunksjonen kun etter utetemp så den tar ikke hensyn til småkjøring.
Fikk meldinga di men fikk ikke opp noe bilde. Glemte å svare.
SID styrer kjørevarmerfunksjonen kun etter utetemp så den tar ikke hensyn til småkjøring.
Fikk meldinga di men fikk ikke opp noe bilde. Glemte å svare.
-
Det ble kortvarig glede...
Etter at jeg legger til jord, starter kupevifte og vifte i eberen opp..
Så går det ca 30s, så hører man at selve eberen tenner, og dieselpumpa ved bakhjulet starter å tikke, raskere og raskere. Eberen brenner så i ca 60s, så stopper den. Vifta i Eberen går fortsatt i ca 120s, så stopper den også. Kupevifta i bilen går hele tiden.
Har testet 3 ganger nå, det samme skjer. Når jeg måler spenningen til dieselpumpa ved bakhjulet, så har den 12v så lenger eberen brenner, så faller spenninga. Kan se ut som om at spenninga forsvinner først, så stopper eberen.

Etter at jeg legger til jord, starter kupevifte og vifte i eberen opp..
Så går det ca 30s, så hører man at selve eberen tenner, og dieselpumpa ved bakhjulet starter å tikke, raskere og raskere. Eberen brenner så i ca 60s, så stopper den. Vifta i Eberen går fortsatt i ca 120s, så stopper den også. Kupevifta i bilen går hele tiden.
Har testet 3 ganger nå, det samme skjer. Når jeg måler spenningen til dieselpumpa ved bakhjulet, så har den 12v så lenger eberen brenner, så faller spenninga. Kan se ut som om at spenninga forsvinner først, så stopper eberen.
Sist redigert av rogertob den 10 feb 2017, 07:29, redigert 1 gang totalt.
- Kristian N2215
- Overload!!!
Holder en knapp på at flammesensoren i eberen er gåen. Vært borti det flere ganger. Blir ikke satt noen feilkoder når denne er gåen. Det som skjer er at eberen forstår ikke at en flamme har oppstått og går i shutdown modus for så å prøve å fyre opp på nytt.
Eneste måten å finne ut av det på er å ta ut varmeren og åpne den. For så å ohme sensoren. Den skal ha en viss verdi ved romtemp.
Min viste motstand tilsvarende minus 150 grader ved romtemp.
Kan fremskaffe grafen som viser ohm/temp
Eneste måten å finne ut av det på er å ta ut varmeren og åpne den. For så å ohme sensoren. Den skal ha en viss verdi ved romtemp.
Min viste motstand tilsvarende minus 150 grader ved romtemp.
Kan fremskaffe grafen som viser ohm/temp
-
ok, takker for tipset.
Skal skru ut eberen igjen og ohme flammesensoren.
Hadde vært supert om jeg fikk grafen
Skal skru ut eberen igjen og ohme flammesensoren.
Hadde vært supert om jeg fikk grafen

- Kristian N2215
- Overload!!!
Her er screenshot fra det du trenger. Har også flere PDF'er med reparasjonsanvisninger.

-
Målte 1k ohm ved 0 grader. Brukte en loddebolt direkte på flammevakta, og da ser jeg at det kommer opp i ca 1,4k ohm, men det var en liten loddebolt, Fikk heller ikke målt temp på punktet, så det eneste jeg kan si er at den variere utifra temp, men ikke om den er innenfor marginene.
- Kristian N2215
- Overload!!!
1000ohm ved 0 grader ser ut til å stemme det... så den er nok i orden. Er du sikker på at det ikke var noen feilkoder lagret?
-
det var ihvertfall det verkstedet sa..
Det er ingen feilkoder på SID ihvertfall..
Må kanskje få ny time for å avlese mulige feilkoder....
Det er ingen feilkoder på SID ihvertfall..
Må kanskje få ny time for å avlese mulige feilkoder....