Nærlys ble borte under kjøring - hva nå? LØST!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Nærlys ble borte under kjøring - hva nå? LØST!

Legg inn av Landmann » 15 feb 2017, 22:07

Bilen det gjelder er en Saab 9-5 MY99.

Under langkjøring - vips der ble brått nærlysene borte - begge i samme øyeblikk. Parklys og nærlys begge sider fungerte.

Vel hjemme begynte feilsøking:

1. Begge pærer er målt og funnet i orden (Koblet direkte til batteriet og begge lyser).
2. Sikring til hver av nærlysene er sjekket og begge er hele.
3. Reléet er koblet opp og fungerer som det skal. Jeg har for prøvingens del byttet nærlys relé med fjernlys relé og reléet fungerer.
4. Det kommer imidlertid ikke strøm fram til nærlyssikringene [-o< (Mens ved fjernlys kommer det strøm til begge de sikringene.)

Kvelden siger på... hvor kan feilen ligge? (Dette er en "uskrudd bil", dvs den er ikke mikkemekket med nykoblinger av ditt og datt - men har gått pent og pyntelig slik den ble født.)
Sist redigert av Landmann den 16 feb 2017, 01:26, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Nærlys ble borte under kjøring - hva nå?

Legg inn av Kato » 15 feb 2017, 23:28

Én mulighet her er at feilkilden er glødetrådsvakta, modul "FR13", i elsentralen i motorrommet. Ei lenke til en tråd (av svært mange på nettet) som gjelder problematikken rundt det som oftest kalles "oransjereléet": http://saabworld.net/showthread.php?t=24518.

Normalt oppstår gjerne feilen ved én lykt, men i ditt tilfelle kan det tyde på at det KAN være loddingen på pinne #3 (56B) som er sprukken. Sjekk også de andre loddingene.

Jeg går ut ifra at du med "Parklys og nærlys begge sider fungerte." mente "Parklys og fjernlys -"
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Landmann
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Landmann » 16 feb 2017, 00:21

Kato skrev:Én mulighet her er at feilkilden er glødetrådsvakta, modul "FR13", i elsentralen i motorrommet. Ei lenke til en tråd (av svært mange på nettet) som gjelder problematikken rundt det som oftest kalles "oransjereléet": http://saabworld.net/showthread.php?t=24518.

Normalt oppstår gjerne feilen ved én lykt, men i ditt tilfelle kan det tyde på at det KAN være loddingen på pinne #3 (56B) som er sprukken. Sjekk også de andre loddingene.

Jeg går ut ifra at du med "Parklys og nærlys begge sider fungerte." mente "Parklys og fjernlys -"
Ja - feilskrift fra min side: rett skulle være at parklys og fjernlys begge sider virker.

Nå har jeg løsnet relé- og sikringsbordet i motorrommet. Men jeg har ikke funnet hverker irr eller brente ledninger til nærlyssikringene (hvit-brun og hvit-hvit).

Takk for lenke samt tips om oransjreléet... jeg får lese og sjekke.

SaabLavtrykksTurbo
Bil: 2001 Saab 9-3 SE 2.0 lpt/aut.

Legg inn av SaabLavtrykksTurbo » 16 feb 2017, 00:38

Hadde ca samme feil som deg for en stund tilbake.

Hos meg var releer og sikringer ok og fikk målt strøm men var for liten spenning på pærekontakta så er vel ikke samme feil som du har da.

Men min løsning var faktisk å spraye elektronikkrens og forsøke rense kontakta på lampehuset og kontakta på ledingen samt wd40 på jordingspunktene (hva som egentlig fikset det vet jeg ikke da, gjorde alt samtidig).

Lampehusene er veldig enkle å løsne (på OG9-3 v.o.m.) for lettere feilsøking. Løft opp grillen, skru ut to skruer for hovedlykta og en for sideblink, ta ut sideblink og skru ut en tredje skrue for hovedlykta og ta hele huset ut.

Jeg forsøkte å bytte sikring, lampekontroll og flytte over rele først uten at det hjalp.

Landmann
0.7 bar
0.7 bar

Re: Nærlys ble borte under kjøring - hva nå? LØST!

Legg inn av Landmann » 16 feb 2017, 01:34

Takk for tips SaabLavtrykksTurbo.

Men Kato linket og rettledet meg til mål. Det var oransjereléet. Jeg leste linken, spratt opp reléet - og med loddebolt, loddetinn og lupe (alt fra Biltema... heldige meg som er skrotnisse og har "alt") fant jeg at fem av åtte loddepunkter hadde sprekker. De var vanskelig å se - men etter tips om mulig sprukken lodding så saumfarte jeg med lupe og skeive hornhinner - og jaggu fant jeg sprekker.

Lysene ble sjekket kl 0110 og funnet i orden... Hadde det ikke vært for at resten av huslyden sov så hadde jeg hylt av glede. Nå ble det kun mumling av "Lyckliga gatan...".

Case closed - og påny takk til Kato :-)

Landmann
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Landmann » 16 feb 2017, 14:07

I ettertid: hvorfor løsner/sprekker lodding slik det har skjedd i dette nevnte reléet?

Og - det er en billig forsikring å kjøpe nytt http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from= ... 0&_sacat=0

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Legg inn av arvmadla N2945 » 16 feb 2017, 19:03

Sprekkene skyldes trolig en produksjonsfeil som kalles for kaldlodding, hvor pinnene som skal loddes sammen ikke blir varmet godt nok opp slik at loddetinnet ikke får en god sammensveising. Over tid blir kontakten dårligere og dårligere.

Landmann
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Landmann » 16 feb 2017, 20:06

arvmadla N2945 skrev:Sprekkene skyldes trolig en produksjonsfeil som kalles for kaldlodding, hvor pinnene som skal loddes sammen ikke blir varmet godt nok opp slik at loddetinnet ikke får en god sammensveising. Over tid blir kontakten dårligere og dårligere.
Takk for svar.

Jeg er en sleggemekaniker hva gjelder lodding, men jeg fikk ihvertfall lys natt til i dag. "In case of rottefelle" så bestilte jeg via ebay nytt rele. Regner med arbeiderne fra asiatiske land er gode å lodde [-o<

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Kato » 16 feb 2017, 23:11

Nå er det jo ikke bare i ditt tilfelle at loddepunktene har sprukket; dette ser en mange tilfeller av - over en produksjonsperiode på mange år. Det eksisterer mange tanker/teorier/synsing om dette "rundtforbi", og selv tror jeg at det kanskje er en kombinasjon av strømtrekket over loddepunktet, valgt loddetinn og vaktas plassering med tanke på varme og vibrasjoner.

Den mest vanlige legeringen av loddetinn har i en "mannsalder" vært 60% tinn og 40% bly, som har et smeltepunkt på 185 grader C. Endring av disse forholdene vil kunne gi et punkt på opptil 257 grader, noe som kunne tenkes å være gunstig med tanke på den omgivelsestemperaturen vakta kan ha.

Loddetinn av bly omfattes i EU nå av "blyfri-direktivet", som medfører at bly skal ut av loddetinn. Det gjør at loddetinn må settes sammen av andre legeringer, som da vil få andre egenskaper. Tinn/bly loddetinn er ganske mykt og har således sine egenskaper ifm. mekaniske påkjenninger, og benytter asiatene "hardere" loddetinn er det ikke sikkert at loddepunktene i de vaktene vil være bedre.

Men fra en MY99 frem til nå har det jo passert 18 år så med nye 18 år er det vel ikke sikker at et nytt skifte av glødetrådsvakta er det mest høyaktuelle :)

Landmann
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Landmann » 17 feb 2017, 07:32

Kato skrev: [...]

Men fra en MY99 frem til nå har det jo passert 18 år så med nye 18 år er det vel ikke sikker at et nytt skifte av glødetrådsvakta er det mest høyaktuelle :)
Takk for info om loddetinn og mulig årsak til brudd. Jeg har myst litt på nettet - og det er rett som du sier - mange har meninger om årsak til brudd i loddepunkt. Dersom alle reléer hadde hadde hatt brudd så ville nok teorien om vibrasjon og varme vært gangbar, men så synes ikke å være tilfelle. Jeg tipper "kaldlodding" er nærliggende svar.

Hehe :lol: hadde jeg vært tinnsmed så hadde jeg stolt på egen lodding, men jeg er sleggemekaniker. Så til prisen av en "halvliter blanding" på Skarven så er dette vel anvendte grunker for et nytt relé. Men foreløpig lyser gamlingen som et juletre...

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Kato » 17 feb 2017, 09:26

Skal jeg fortsette med min synsing, mener jeg formen på det loddepunktet som er ringet inn i den lenka det er referert til, tyder på at dette ikke er en "kaldlodding". Dette begrunner jeg med at den har en form som kan minne litt om en slak dalside, som er ett tegn på at tinnet fløt godt nok også fra "pinnen", som er av større masse enn printen og således krever mer varme.

En kaldlodding kjennetegnes ofte av at loddetinnet "buler ut" på midten, eller at man ser at det ikke slutter rundt loddepunktet.

Men dette er vel helst å ta tråden OT :wink:

Landmann
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Landmann » 17 feb 2017, 13:03

Kato skrev: [...] formen på det loddepunktet som er ringet inn i den lenka det er referert til, tyder på at dette ikke er en "kaldlodding". Dette begrunner jeg med at den har en form som kan minne litt om en slak dalside, som er ett tegn på at tinnet fløt godt nok også fra "pinnen", som er av større masse enn printen og således krever mer varme.
[...]
Slik, dalsideformen, så samtlige av de loddepunkter ut der jeg fant brudd.

Kato skrev: [...] En kaldlodding kjennetegnes ofte av at loddetinnet "buler ut" på midten, eller at man ser at det ikke slutter rundt loddepunktet.
[...]
...og slik så mine lodderesultat ut. M.a.o er det kanskje bare et tidsspørsmål...?

Kato skrev: [...]
Men dette er vel helst å ta tråden OT :wink:
:worship: Det får være en arbeidsregel at så lenge man/andre kan trekke lærdom av innspill innenfor trådemnet så er det "godt innafor" - ergo er dine innspill IT (in topic) :wink:

Svar