9-5 2,3 2003 Feilkode P1300

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
syros
Innlegg: 16
Registrert: 16 aug 2012, 21:33

9-5 2,3 2003 Feilkode P1300

Legg inn av syros » 16 feb 2017, 21:20

Hei Forum
Jeg har i siste tid hatt problemer med fusking på min 9-5 2,3t ved høyt gasspådrag (ved rød sone på turbomåleren i dashboard). Turbo lag er også ganske ille.
Det er en 185 Hk originalt men har nå en TD04 turbo og et trimprogram tilsvarende Aero.
Endelig i dag kom feilmelding P1300 og "check engine" til hjelp i feilsøking. Open SID sier LIMP 10 og turbotrykket er redusert (måleren vil ikke lenger gå opp på rødt, open SID viser den nå når max 700. I Limp mode opplever jeg ingen fusking, men det er jo på den annen side ingen rask bil lenger...
Jeg så over slangene som står på boost control valve (vet ikke hva det heter på norsk). Den nederste slangen som er koblet på BCV henger for øyeblikket LØST. (Kommer meg av praktiske årsaker ikke under bilen med det første for å feste den). Motstand på BPC er målt til 7.7 Ohm. Om BCV er full av sot har jeg ikke fått sjekket. De andre slangene er gamle, men kan ikke umiddelbart se lekkasjer. Plugger er nye (til Aero) og motoren har aldri fusket annet enn på høyt gasspådrag, derfor mistenker jeg ikke umiddelbart tennkassett.
Motoren var ute av bilen i høst ved bytte av reg.kjede, og før/etter symptomene med fusk på max ladetrykk var like. Derfor er min tanke at den løse ledningen ikke er årsaken til akkurat dette, men godt mulig utløsende årsak til check engine feilen. Noe annet dere anbefaler å sjekke for å nøste videre? På forhånd tusen takk for tips!
Sist redigert av syros den 19 feb 2017, 19:46, redigert 2 ganger totalt.

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: 9-5 2,3 2003 Feilkode P1300

Legg inn av arvmadla N2945 » 16 feb 2017, 23:07

P1300: Random misfire detect.
Sjekkliste for denne DTC er noe omfattende. Men vacuum lekkasje er en mulig grunn ifølge WIS. Så ville ha startet med å montere på den løse slangen på BCV!
Resett spjeldhus, om det står i Limphome mode.
Slett feilkode. (Med diagnose verktøy eller å ta av minuspol på batteri)
Gi en lyd om feilkode blir satt på ny etter dette.

syros
Innlegg: 16
Registrert: 16 aug 2012, 21:33

Re: 9-5 2,3 2003 Feilkode P1300

Legg inn av syros » 17 feb 2017, 19:18

Takk for svar
Da er ledninger på plass. Jeg har slettet feilkode og limphome i SID ved å ta strømmen.
Sjekket at spjeldhuset ikke står i limphome.
Status nå er at turbotrykket fortsatt begrenser seg til "gult" (i overkant av 700, avlest fra open SID). Litt bedre gassrespons og litt mindre turbo lag. Fusker ikke, og jeg har ikke klart å fremprovosere feilkode nå.
Sjekket også å kjøre uten wastegate slangen plugget i, men dette førte ikke til høyere turbotrykk

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: 9-5 2,3 2003 Feilkode P1300

Legg inn av arvmadla N2945 » 17 feb 2017, 19:25

Har du sjekket EVAP ventilene? Gå gjennom hele sjekklisten på "Mekketips 9-5"
http://mgmotor.no/

syros
Innlegg: 16
Registrert: 16 aug 2012, 21:33

Re: 9-5 2,3 2003 Feilkode P1300

Legg inn av syros » 17 feb 2017, 19:38

Takk takk. Vil plugging av den øverste slangen ved BCV kunne konstatere om problemet ligger her?
Ref dette: http://www.econmancer.com/2007/11/saab- ... turbo.html
Eller er EVAP ventilene et helt annet sted? :-)
Om det har noe relevans så mener jeg at automatkassen er veldig langsom med å geare opp, når jeg reduserer gasspådrag.

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: 9-5 2,3 2003 Feilkode P1300

Legg inn av arvmadla N2945 » 17 feb 2017, 19:52

Gå gjennom sjekklisten du ;)

syros
Innlegg: 16
Registrert: 16 aug 2012, 21:33

Re: 9-5 2,3 2003 Feilkode P1300

Legg inn av syros » 19 feb 2017, 19:32

Da har jeg vært gjennom sjekklisten med ett unntak: Jeg vet ikke hvilken sikring som gjelder for magnetventilen. Kan noen hjelpe meg med å lokalisere denne?
Enveisventilene på EVAP slangen er testet OK. Det samme gjelder enkel sjekk av magnetventilen.
En sak jeg fant som forundrer meg veldig var at EVAP slangen ikke var koblet til på baksiden av spjeldhuset. Nippelen på baksiden av spjeldhuset viste seg å være plombert med en grønn gummihette. Det vil si at det har vært slik lenge, også mens jeg hadde bedre ladetrykk (med fusking). Jeg tok av denne hetten og koblet til slangen, men problemet med lavt ladetrykk vedvarer.
En annen observasjon er at når jeg blåser luft inn i R nippelen på magnetventilen, så siver det noe luft ut på toppen gjennom/ved kontakten
Var på langtur i går. og fikk feilkode P1300 igjen, men ikke check engine lys eller limp mode. Ingen fusking.
Sist redigert av syros den 20 feb 2017, 00:32, redigert 1 gang totalt.

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: 9-5 2,3 2003 Feilkode P1300

Legg inn av arvmadla N2945 » 19 feb 2017, 21:05

Viss du har open SID, hvilken verdi ligger Amul på? Denne bør ligge mellom +/- 400.

syros
Innlegg: 16
Registrert: 16 aug 2012, 21:33

Re: 9-5 2,3 2003 Feilkode P1300

Legg inn av syros » 19 feb 2017, 21:36

Amul er -500 på openSID

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: 9-5 2,3 2003 Feilkode P1300

Legg inn av arvmadla N2945 » 19 feb 2017, 21:59

Sikring til BPCV er nr27.
Trykktest innsug for å forsikre deg om at det er tett. Husk å sjekk eventuel lekkasje i bremsekraft forsterker også.
Om du ikke finner lekkasje ville jeg ha lånt en annen tennkasset og byttet plugger til NGK BCPR7ES. Prøv med annen MAF-sensor. Tett katalysator kan kanskje også være en tanke?

syros
Innlegg: 16
Registrert: 16 aug 2012, 21:33

Re: 9-5 2,3 2003 Feilkode P1300

Legg inn av syros » 04 mar 2017, 14:38

Takk. Det var katalysator. Den er nå byttet og problemet løst:-)
Antakeligvis var den tett, da det er en helt annen lyd i eksosanlegget nå.

Svar