Saab sportchassi - skal jeg oppgradere?
Moderator: Moderatorer
- Jossva N1079
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: 1079
- Navn: Jostein
- Bil: 9-3 Aero SC XWD Hirsch M09
- Sted: Stjørdal
Saab sportchassi - skal jeg oppgradere?
Hei.
Jeg lurer på å oppgradere min 9-5 Estate, 2.0T, '99 modell, 85' km, med et sportchassi. Den er nokså vanlig uten mye ekstra utstyr. Vil jeg merke stor forskjell i kjøreegenskapene hvis jeg oppgraderer?
Grunnen til at jeg vurderer dette er at jeg var inne til EU-kontroll og der fant de en feil i foringene i bakre del av bilen, dvs de må opp med mye av understellet uansett for å gjøre denne jobben, og dermed vil jeg spare noen kroner i arbeid på å gjøre denne oppgraderingen nå. Dessuten vil Saab kjøre kampanje på sportchassi f.o.m. 21.3. til en god del billigere enn vanlig.
Har noen tips i denne saken setter jeg stor pris på det.
Jeg lurer på å oppgradere min 9-5 Estate, 2.0T, '99 modell, 85' km, med et sportchassi. Den er nokså vanlig uten mye ekstra utstyr. Vil jeg merke stor forskjell i kjøreegenskapene hvis jeg oppgraderer?
Grunnen til at jeg vurderer dette er at jeg var inne til EU-kontroll og der fant de en feil i foringene i bakre del av bilen, dvs de må opp med mye av understellet uansett for å gjøre denne jobben, og dermed vil jeg spare noen kroner i arbeid på å gjøre denne oppgraderingen nå. Dessuten vil Saab kjøre kampanje på sportchassi f.o.m. 21.3. til en god del billigere enn vanlig.
Har noen tips i denne saken setter jeg stor pris på det.
-
- 2.0 bar
- Kjetiln122
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N122
- Navn: Kjetil Finstad
- Bil: Saab CX, 99, 900, 900, 9-3
- Sted: Ås
- Orjan N235
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N235
- Sted: Klæbu/Trondheim
Ja , saa ABSOLUTT JA. Ingenting aa tenke over en gang. Regner med det vil senke 10mm. Hadde dette selv -> ganske fornoeyd. Vel, det du kan tenke over er om du vil bytte til noe slik som Bilstein/H&R eller Nordic Eibach/Gule Koni (SEK:8000) e.l. Begge senker 30mm.
Byttet selv til foerstnevnte i januar -> meget fornoeyd.
(liten traad om dette: http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... ein+senket )
Pris Ex for demper bak:
DinBil i Tr.heim, org: 980,-
Speedparts (inkl rabatt som betalende medlem STCN):
-Bilstein Sport: ~1100,-
-Bilstein Sprint: ~1185,-
Innroemmer jeg var litt skeptisk, men det var helt unoedvendig. Til og med min bedre halvdel mener bilen ligger bedre i svinger. Progressive fjaerer gjoer at bilen fortsatt foeles behagelig ved vanlig kjoering.
Naar jeg har proevd 95 med org. chassi har jeg alltid syntes de var alt for mjuke.
Mine foringer stroek ogsaa ved EU-kontroll, omtrent paa samme km-stand som din. Da passet jeg paa aa skifte samtilge foringer til Powerflex (Polyurethan) foringer/bussningar. Det sies at disse er mye bedre og lengre levetid en org. Benytt anledningen mener naa jeg...
Du har 2.0T sier du. Er det 192hk, eller 150hk 2.0t slik som min?
Hva innebaerer denne kampanjen som Saab kjoerer paa sportchassiet?
Byttet selv til foerstnevnte i januar -> meget fornoeyd.
(liten traad om dette: http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... ein+senket )
Pris Ex for demper bak:
DinBil i Tr.heim, org: 980,-
Speedparts (inkl rabatt som betalende medlem STCN):
-Bilstein Sport: ~1100,-
-Bilstein Sprint: ~1185,-
Innroemmer jeg var litt skeptisk, men det var helt unoedvendig. Til og med min bedre halvdel mener bilen ligger bedre i svinger. Progressive fjaerer gjoer at bilen fortsatt foeles behagelig ved vanlig kjoering.
Naar jeg har proevd 95 med org. chassi har jeg alltid syntes de var alt for mjuke.
Mine foringer stroek ogsaa ved EU-kontroll, omtrent paa samme km-stand som din. Da passet jeg paa aa skifte samtilge foringer til Powerflex (Polyurethan) foringer/bussningar. Det sies at disse er mye bedre og lengre levetid en org. Benytt anledningen mener naa jeg...
Du har 2.0T sier du. Er det 192hk, eller 150hk 2.0t slik som min?
Hva innebaerer denne kampanjen som Saab kjoerer paa sportchassiet?
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
Har selv et sportschassi-aero understell liggende, tenkte å montere det til sommeren.
Iallefall, de fremmre foringene i bærearma bak er visstnok dårlige på 9-5. Fikk 2èr selv, på eu-kontroll. Byttet de og kakkelstaget igår. Foringene bak sitter sinnsykt. Jeg tok ut hele arma for å kunne bruke pressa, tror det er beste metoden(fort gjort). Kan også skru løst fremmre feste + stabstag, for så å dra ned armen, da må foringen skjæres ut, litt jalla.
Men, så til poenget, du sparer ikke så mye tid på å gjøre dette i en smell, MIN mening. Det du sparer mest på, er at du slipper å ta 4 hjulskontroll 2 ganger.
Lykke til!
Iallefall, de fremmre foringene i bærearma bak er visstnok dårlige på 9-5. Fikk 2èr selv, på eu-kontroll. Byttet de og kakkelstaget igår. Foringene bak sitter sinnsykt. Jeg tok ut hele arma for å kunne bruke pressa, tror det er beste metoden(fort gjort). Kan også skru løst fremmre feste + stabstag, for så å dra ned armen, da må foringen skjæres ut, litt jalla.
Men, så til poenget, du sparer ikke så mye tid på å gjøre dette i en smell, MIN mening. Det du sparer mest på, er at du slipper å ta 4 hjulskontroll 2 ganger.
Lykke til!
- Jossva N1079
- 0.7 bar
Når det gjelder kampanje på sportchassi, så var jeg i kontakt med Din Bil i Trondheim og spurte om det var noe som jeg kunne gjøre samtidig med at foringene ble skiftet og kanskje spare noen kroner (jeg mekker ikke selv dessverre og har ikke så mye peiling..) Jeg har lest litt om sportchassi til 9-5 og spurte om hva det ville koste å sette det på istedet for vanlig chassi. (Synes at bilen er litt myk ja...) Da var det at jeg fikk høre om denne kampanjen som Saab skal ha ganske snart. I følge deres beregninger vil jeg kunne spare ca. 3000,- på å gjøre det samtidig. Synes ikke det var billig, men billigere om jeg skal gjøre det i to omganger uansett. Prisen jeg fikk inkl. arbeid kommer da på ca. 7000-7500,- i tillegg til foringene bak som jeg uansett må ta.
Hva koster Powerflex foringer og vil jeg kunne få Din Bil, Trondheim, til å sette disse på istedet for de originale som de vil sette på? (Dumt spørsmål kanskje, siden jeg sikkert må høre med dem)
Jeg har 2.0T med 150 hk. Jeg leste forresten i siste Autofil at en fyr som heter Trygve Karlsen, Mjøndalen, mener han kan trimme avgiftsfritt på bl.a. 9-5 og dro frem 2.0 T motoren som et eksempel. Dvs ikke hk men Nm. Denne motoren er jo på 240 Nm originalt, men han skulle klare å få den til 300 Nm og da slipper man avgifter til staten i følgen den artikkelen. Jeg regner med at motoren vil gå litt bedre og kanskje redusere forbruker litt også. Er det noen som har erfaringer med noe slikt? Må uansett vente med evt. hk oppgradering så jeg tenkte at dette kanskje var noe..?
Hva koster Powerflex foringer og vil jeg kunne få Din Bil, Trondheim, til å sette disse på istedet for de originale som de vil sette på? (Dumt spørsmål kanskje, siden jeg sikkert må høre med dem)
Jeg har 2.0T med 150 hk. Jeg leste forresten i siste Autofil at en fyr som heter Trygve Karlsen, Mjøndalen, mener han kan trimme avgiftsfritt på bl.a. 9-5 og dro frem 2.0 T motoren som et eksempel. Dvs ikke hk men Nm. Denne motoren er jo på 240 Nm originalt, men han skulle klare å få den til 300 Nm og da slipper man avgifter til staten i følgen den artikkelen. Jeg regner med at motoren vil gå litt bedre og kanskje redusere forbruker litt også. Er det noen som har erfaringer med noe slikt? Må uansett vente med evt. hk oppgradering så jeg tenkte at dette kanskje var noe..?
Saab 9-3 Aero 2.0T XWD eLSD M09 Hirsch chassi/ECU
- Orjan N235
- 2.0 bar
Det blir nok billigere aa gjoere dette samtidig ja enn i to omganger. Pris paa Powerflexforinger: Se http://www.speedpartsnorway.no/
->Produkter->Chassi (under Sport/Tuning menyen)->9-5(Bussningar Powerflex/Superflex). Jeg vil anbefale at du ringer Speedparts, de kan mer om chassi oppsett enn meg.
Selv var jeg ikke sikker paa hvilke powerflex foringer jeg trengte, saa jeg bestilte like godt alle sammen. Fikk Haugan (her paa forumet) paa Stjoerdal til aa montere dette for meg. Vil tro at DinBil kan montere disse framfor org. hvis du krever det. Det er jo din bil og du bestemmer. Hoer med dem. Tror neppe de selger Powerflex saa de maa du vel ta med selv. Mener de skulle ha 5K for foringsbytte (org) + 2K for evt hjulkontroll.
Det blir fort dyrt hvis en skal ha det ene med det andre. En faar selv avgjoere hva og hvor mye en skal bruke. Naar orginalvaren koster nesten like mye som andre kvalitetsprodukter/oppgraderinger er vel ikke valget saa vanskelig?
Turbo-Karlsen har jeg ikke noe erfaring med, men betaler en hk-avgift naar en trimmer? Kanskje det siste hoerer til under trimings-forumet.
->Produkter->Chassi (under Sport/Tuning menyen)->9-5(Bussningar Powerflex/Superflex). Jeg vil anbefale at du ringer Speedparts, de kan mer om chassi oppsett enn meg.
Selv var jeg ikke sikker paa hvilke powerflex foringer jeg trengte, saa jeg bestilte like godt alle sammen. Fikk Haugan (her paa forumet) paa Stjoerdal til aa montere dette for meg. Vil tro at DinBil kan montere disse framfor org. hvis du krever det. Det er jo din bil og du bestemmer. Hoer med dem. Tror neppe de selger Powerflex saa de maa du vel ta med selv. Mener de skulle ha 5K for foringsbytte (org) + 2K for evt hjulkontroll.
Det blir fort dyrt hvis en skal ha det ene med det andre. En faar selv avgjoere hva og hvor mye en skal bruke. Naar orginalvaren koster nesten like mye som andre kvalitetsprodukter/oppgraderinger er vel ikke valget saa vanskelig?
Turbo-Karlsen har jeg ikke noe erfaring med, men betaler en hk-avgift naar en trimmer? Kanskje det siste hoerer til under trimings-forumet.

Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
-
- 2.0 bar
-
- 2.0 bar
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
HÆ? Løpe, sykle? Hvordan gjør man det? Blir bilen raskere da?Ole-P skrev:Trimmer?? Bilen?
Hva er dette?
Jeg vet hva det vil si å trimme selv (har sett noen som løper, sykler og sånt).
Har sportschassis på min Estate og dæven så hard og stiv den er!

Men hvis det er på tide å skifte så gå får Sporten! Men når er det dette vanligvis ryker/må byttes?
- Jossva N1079
- 0.7 bar
Mener du i positiv forstand med stiv og hard...eller?
Vet ikke om det på tide å skifte, men har tenkt på å skifte siden jeg synes det "vanlige" chassiet er litt mykt og gjør at bilen blir litt understyrt. Håper at jeg får bedre følelse med hva bilen foretar seg ved normal kjøring ved en slik oppgradering.

Vet ikke om det på tide å skifte, men har tenkt på å skifte siden jeg synes det "vanlige" chassiet er litt mykt og gjør at bilen blir litt understyrt. Håper at jeg får bedre følelse med hva bilen foretar seg ved normal kjøring ved en slik oppgradering.
Saab 9-3 Aero 2.0T XWD eLSD M09 Hirsch chassi/ECU
-
- 2.0 bar
Ok.. Det var vel ment som å være sarkastisk det der!
Den blir ikke spesiell hard, men passe! Sammenligner man en 9-5, med Sportschassis mot en BMW eller Merce (med Luftfjærer, på sport innstillingen) er den myk, men bilen blir litt mer tight med Sportschassis synes nå jeg! Så du kan med god samvittighet kjøpe sportschassiset! Men skal man dra det helt ut har vel Speedparts løsningen, har vurdert selv å kjøpe dempere og fjærer fra Speedparts men fant ut at jeg ikke har bruk for det da jeg sjeldent vil kjøre aktivt i svinger..
Den blir ikke spesiell hard, men passe! Sammenligner man en 9-5, med Sportschassis mot en BMW eller Merce (med Luftfjærer, på sport innstillingen) er den myk, men bilen blir litt mer tight med Sportschassis synes nå jeg! Så du kan med god samvittighet kjøpe sportschassiset! Men skal man dra det helt ut har vel Speedparts løsningen, har vurdert selv å kjøpe dempere og fjærer fra Speedparts men fant ut at jeg ikke har bruk for det da jeg sjeldent vil kjøre aktivt i svinger..
- Eirik N310
- 2.0 bar
- Sted: Lørenskog
!
Hva! Hvorfor ikke? Det er jo i svingene det er moro... 

Eirik N310 |
'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d..
x '84 Saab 99GL Five Speed
'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d..

x '84 Saab 99GL Five Speed
-
- 2.0 bar
Re: !
Æ bor no i Oslo!ulv skrev:Hva! Hvorfor ikke? Det er jo i svingene det er moro...

- Orjan N235
- 2.0 bar
Her er i hvertfall tilbud paa et anerkjent merke. Bare et sett tilgjengelig til denne prisen.
http://www.elkparts.co.uk/product_info. ... ts_id/1808
Dette skal vel senke 20mm i forhold til orginal om jag mins rett.
Minuset er jo at det befinner seg i UK.
Angry_Saab, tennene mine ramler ikke ut naar jeg kjoerer i en dump, brostein eller over en fartsdump for den del. Synes ikke H&R/Bilstein oppsettet ble for stivt.
http://www.elkparts.co.uk/product_info. ... ts_id/1808
Dette skal vel senke 20mm i forhold til orginal om jag mins rett.
Minuset er jo at det befinner seg i UK.
Angry_Saab, tennene mine ramler ikke ut naar jeg kjoerer i en dump, brostein eller over en fartsdump for den del. Synes ikke H&R/Bilstein oppsettet ble for stivt.
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser