Har en 1995 900T (185hk). Min motor svetter/renner kjølevæske og olje fra flere steder. I tillegg uler servopumpa når bilen er kald/halvvarm. Synkroniseringa er også litt sliten. I alle fall på tredje gir.
Har nå mulighet til å kjøpe meg en delemotor fra 1998 9-3 185 hk. Denne har skjært 3 veivlager, men er ellers grei. (i følge selger)
Lurer derfor på litt ting.
Er det Trionic 7 på denne motoren?
Er det samme DI-kassett som min?
Er det samme innsug/dyser etc?
Hvis det er Trionic 7, kan jeg da bruke DI-kassett og andre Trionic 5 deler så lenge det mekaniske er lik?
Er grunnmekanikken (stempler, veiv, topp etc.) den samme?
Er girkasse og clutch lik?
Annet?
Skal muligens hente den i morgen, men det forutsetter at det er noe jeg kan få nytte av til min bil...
Lars-Erik
9-3 motor i NG900
Moderator: Moderatorer
- Lars-Erik-N049
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 54
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 049
- Navn: Lars-Erik Rein
- Bil: 1995 NG900S Turbo
- Sted: Grefsen, Oslo
- Kontakt:
9-3 motor i NG900
___________
1995 900T Sensonic
SP Steg 4 eller noe slikt
3" JT m/sportskat., Viggen turbo, Viggen IC, open air, Koni rundt om
Speedparts/Greenstuff skiver og klosser
http://www.reinvarme.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
1995 900T Sensonic
SP Steg 4 eller noe slikt
3" JT m/sportskat., Viggen turbo, Viggen IC, open air, Koni rundt om
Speedparts/Greenstuff skiver og klosser
http://www.reinvarme.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
1, Nej, samma motor som i din.
2, Ja.
3, Ja
4, Se ovan
5, Ja
6, Det kom en ny girkasse i mitten av 1996, det som ändrades var själva diffen som var assymetrisk, blev symetrisk för att hålla bättre
Samma clutch....
Får du kassa med må du bara bygga om till hydraulisk clutch i stället för vajer, hydrauliken kom i 97....
En motor som skurit på ett vevlager är inte ok!!!
Mvh Anders
2, Ja.
3, Ja
4, Se ovan

5, Ja
6, Det kom en ny girkasse i mitten av 1996, det som ändrades var själva diffen som var assymetrisk, blev symetrisk för att hålla bättre
Samma clutch....
Får du kassa med må du bara bygga om till hydraulisk clutch i stället för vajer, hydrauliken kom i 97....
En motor som skurit på ett vevlager är inte ok!!!
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
sdgf
Har nå mulighet til å kjøpe meg en delemotor fra 1998 9-3 185 hk. Denne har skjært 3 veivlager, men er ellers grei. (i følge selger)
Og resten er i tipp topp stand?
Trukke det, Anders har rett.
Uansett må du overhale, kan være enklest (og billigst) å "pakke om den du har. Da vet du hva du får.
Petter
Og resten er i tipp topp stand?
Trukke det, Anders har rett.
Uansett må du overhale, kan være enklest (og billigst) å "pakke om den du har. Da vet du hva du får.
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- Lars-Erik-N049
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 54
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 049
- Navn: Lars-Erik Rein
- Bil: 1995 NG900S Turbo
- Sted: Grefsen, Oslo
- Kontakt:
Motoren er nå hentet. Kostet bare 1500,-. Er ikke store tapet hvis noe ikke kan brukes.
De tingene jeg var mest ute etter (servopumpe (min uler), starter, dynamo, DI kasset, dyser og ledningsnett) er helt inntakte.
Har ikke fått sett på veiva enda. Sylindre, stempler og toppen ser i alle fall helt bra ut.
Har ikke bestemt meg helt for hva jeg skal gjøre med veiva og motorblokk enda. Må få meg x antall liter med parafin og begynne å vaske ting.
Lars-Erik
De tingene jeg var mest ute etter (servopumpe (min uler), starter, dynamo, DI kasset, dyser og ledningsnett) er helt inntakte.
Har ikke fått sett på veiva enda. Sylindre, stempler og toppen ser i alle fall helt bra ut.
Har ikke bestemt meg helt for hva jeg skal gjøre med veiva og motorblokk enda. Må få meg x antall liter med parafin og begynne å vaske ting.
Lars-Erik
___________
1995 900T Sensonic
SP Steg 4 eller noe slikt
3" JT m/sportskat., Viggen turbo, Viggen IC, open air, Koni rundt om
Speedparts/Greenstuff skiver og klosser
http://www.reinvarme.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
1995 900T Sensonic
SP Steg 4 eller noe slikt
3" JT m/sportskat., Viggen turbo, Viggen IC, open air, Koni rundt om
Speedparts/Greenstuff skiver og klosser
http://www.reinvarme.no/" onclick="window.open(this.href);return false;