Heisann!
Har en 9-3 hvor viskermotoren ikke stopper før den treffer en slags "timeout" eller hva det nå enn kan kalles og da stopper den gjerne midt på ruta (Varierer fra gang til gang hvor den stopper). Når dette skjer så fungerer heller ikke vindusspyling, viskere går kun når jeg holder bryter nede og på interval så går den uavhengig av satt interval til jeg slår den av og da stopper den der den er i det jeg slår av interval.
Har drevet en del feilsøking og kom idag fram til at jeg må mest sannsynlig bytte viskermotor uansett så brøt meg på å åpne motoren for å sjekke mikrobryteren inni. Fant der ut at det var dårlig kontakt på jording og pusset opp kontaktflatene der for å fikse dette, men fant og ut at på plusspolen så sitter det en motstand som enten har rustet vekk eller rett og slett brent bort og at dette mest sannsynlig var problemet.
Så spørsmålet mitt er, er det noen måte å finne ut hvor stor denne motstanden skal være? Den var desverre såpass brent og skadet at det ikke gikk an å lese fargekodene på den lenger. Prøvde å ringe saabverkstedet hvor jeg kjøpte bilen, men de visste ikke og hadde heller ingen viskermotor av den typen på lager for å få målt og svart på det spørsmålet for meg.
Er 99% sikker på at om jeg får mekket sammen igjen motor slik at den bryteren fortsatt er jordet på metallchassiset til motoren og jeg finner rett motstand for å lodde på igjen så er motoren like bra, men har ikke lysst på å prøve meg frem å håpe på at jeg traff.
Fant en amerikansk video som viste det samme problemet og han sa det var en 150 ohms motstand som satt der, men vil veldig gjerne være sikker før jeg går i veien å skaffer feil motstander.
Viskermotoren har delenummer: 12798761 (hentet fra klistrelappen som satt på motoren)
/krt16
[9-3 II 2003] Viskermotor stopper litt der den vil
Moderator: Moderatorer
Re: [9-3 II 2003] Viskermotor stopper litt der den vil
Oppdatering: Endte opp med å kontakte en gammel elektrolærer for å få tak på motstand rett ifra skolen jeg gikk på. Etter litt snakking om hva motstanden skulle gjøre sendte han meg hjem med noen 150 ohms motstander. Disse funket helt fint og viskermotor er nå fungerende og kommer mest sannsynlig til å bli festet på plassen sin igjen så fort jeg finner ut om silikontettingen som jeg la ut en test på kommer til å fungere som tetting rundt kontakten på utsiden av selve motoren.
For spesielt interesserte endte jeg opp med å borre ut de naglene eller hva det nå kalles som satt der originalt og borre helt gjennom hvor disse var festet med 3,5mm borr for å bruke en M4 gjengetapp og festet lokket igjen med M4 bolter på 2cm (Er langt nok med 1cm lange bolter) og gjengelås. Kontakten utenpå for pluss siden av bryteren brukte jeg en helt vanlig 2.8mm kabelsko som jeg festet motstanden i ved å klemme den som vanlig for så å slenge på en liten lodding i enden for å sikre ekstra godt. Kommer mest sannynlig som nevnt over til å slenge på noe vannavstøtende tettesilikon som min far hadde til overs etter montering av veggplater på badene sine til å tette rundt for å forhindre rust, o.l der da denne kontakta ville vært ubeskyttet ellers. Motor ble testet helt fint og har endelig funnet ut hvor den skal stoppe igjen etter rett antall runder istedet for et ukjent antall runder for så å stoppe hvor enn den befinner seg der og da!
For spesielt interesserte endte jeg opp med å borre ut de naglene eller hva det nå kalles som satt der originalt og borre helt gjennom hvor disse var festet med 3,5mm borr for å bruke en M4 gjengetapp og festet lokket igjen med M4 bolter på 2cm (Er langt nok med 1cm lange bolter) og gjengelås. Kontakten utenpå for pluss siden av bryteren brukte jeg en helt vanlig 2.8mm kabelsko som jeg festet motstanden i ved å klemme den som vanlig for så å slenge på en liten lodding i enden for å sikre ekstra godt. Kommer mest sannynlig som nevnt over til å slenge på noe vannavstøtende tettesilikon som min far hadde til overs etter montering av veggplater på badene sine til å tette rundt for å forhindre rust, o.l der da denne kontakta ville vært ubeskyttet ellers. Motor ble testet helt fint og har endelig funnet ut hvor den skal stoppe igjen etter rett antall runder istedet for et ukjent antall runder for så å stoppe hvor enn den befinner seg der og da!
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: [9-3 II 2003] Viskermotor stopper litt der den vil
Wow, godt jobbet! Bra det løste seg.
Re: [9-3 II 2003] Viskermotor stopper litt der den vil
Haha takk takk! Ble kjøpt en liten tube med baderoms tettingssilikon fra clas, Lar det herde over natta så blir motor montert etter en kjapp rensk og vask nedi den delen av motorrommet da det sårt trengtes.