Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
bjartey
- Grunnladetrykk
![Grunnladetrykk Grunnladetrykk](./images/ranks/rank_1.gif)
- Innlegg: 59
- Registrert: 15 aug 2013, 23:56
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Haugesund
Legg inn
av bjartey » 18 jun 2018, 20:52
Hei!
Har en Saab 9-5 som ikke starter,det er ingen bensintrykk når jeg sjekker ventil på fuelrail, sjekket også returslangen som sitter i pumpa, og får ingen bensin ut her, er det garantert pumpa eller kan det være slanger som er dårlige?
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
pumpa lager lyd ved tenning.
Bjarte
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 18 jun 2018, 21:26
Hvis ECU ikke får signal om at motoren går rundt, vil den heller ikke dra releet til pumpa unntatt et øyeblikk når tenning skrus på, for å få opp bensintrykket i railen og gjøre klar til start. Mål spenning på kontakten til pumpa når startmotoren går rundt, har du ikke spenning der da så bytt veivakselgiver.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
bjartey
- Grunnladetrykk
![Grunnladetrykk Grunnladetrykk](./images/ranks/rank_1.gif)
- Innlegg: 59
- Registrert: 15 aug 2013, 23:56
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Haugesund
Legg inn
av bjartey » 18 jun 2018, 21:32
Veivakselgiver er byttet uten hell,skal prøve og få
målt spenning på pumpå
-
bjartey
- Grunnladetrykk
![Grunnladetrykk Grunnladetrykk](./images/ranks/rank_1.gif)
- Innlegg: 59
- Registrert: 15 aug 2013, 23:56
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Haugesund
Legg inn
av bjartey » 18 jun 2018, 21:40
hvor måler jeg på pumpa?
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 18 jun 2018, 21:56
Ta av kontakten oppå armaturet. Ta vekk lokket under baksetet, så kommer du til.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 18 jun 2018, 22:06
Kremt, det hender jo at det ruster hull i bensinfilteret også, om det ikke er byttet på årevis.. bare nevner muligheten.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
bjartey
- Grunnladetrykk
![Grunnladetrykk Grunnladetrykk](./images/ranks/rank_1.gif)
- Innlegg: 59
- Registrert: 15 aug 2013, 23:56
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Haugesund
Legg inn
av bjartey » 18 jun 2018, 22:11
Kan nevne at det er blitt byttet:
bensinfilter,tennkasett,bensinpumpe rele og bensinpumpe(biltema). Bilen startet tidligere kun avogtil,og hvis ikke så startet den med startgass, etter pumpebyttet startet den med engang,men etter en kjøretur vil den ikke starte igjen,heller ikke med startgass.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 18 jun 2018, 22:15
Så du har byttet pumpe? Hvordan gjorde du det? Komplett armatur, eller klipte du røret i armaturet og satte inn ny pumpe skjøtet inn med gummislange? Sjekk i så fall slangen!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
bjartey
- Grunnladetrykk
![Grunnladetrykk Grunnladetrykk](./images/ranks/rank_1.gif)
- Innlegg: 59
- Registrert: 15 aug 2013, 23:56
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Haugesund
Legg inn
av bjartey » 18 jun 2018, 22:17
byttet komplett armatur.
-
bjartey
- Grunnladetrykk
![Grunnladetrykk Grunnladetrykk](./images/ranks/rank_1.gif)
- Innlegg: 59
- Registrert: 15 aug 2013, 23:56
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Haugesund
Legg inn
av bjartey » 20 jun 2018, 17:59
Ingvar N629 skrev: ↑18 jun 2018, 22:15
Så du har byttet pumpe? Hvordan gjorde du det? Komplett armatur, eller klipte du røret i armaturet og satte inn ny pumpe skjøtet inn med gummislange? Sjekk i så fall slangen!
fikk også konstatert av biltema at pumpa var iorden.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 21 jun 2018, 05:37
Dro du med deg pumpa dit? Sjekket trykk i rail? Hvis startmotoren går når du prøver å starte, pumpa går og du har rett trykk, spjeldet ikke står i limp home så motoren får luft, dysene åpner (passe mye) og det er gnist på pluggene så starter den så sant det er kompresjon i motoren. Hvis du sjekker alt dette, noe som kan gjøres hjemme i garasjen (bortsett fra kalkulert bensinmengde), så ser du fort hva som evt mangler.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan