Polering/vask av saab..
Moderator: Moderatorer
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Polering/vask av saab..
Jeg har store planer om å ta lakkrens/polere min OG900 på fredag, men lurer på om man bør vaske bilen på spesiell måte før polering? Tidligere har jeg vasket med avfetting hvis nødvendig og voksshampoo.. Lurer også på hvordan dere vasker bilen etter voksing? Selv bruker jeg litt voksshampoo og den såpen som er i svampen.. Hvordan skal dette gjøres rett? vokser bilen ca. 2-3 ganger i året, hvordan bør den behandles imellom dette?
Blir resultatet bedre av å bruke vanlig roterende maskin (1 skive/pute)? Isåfall, bør jeg bruke denne på alt eller bare finish eller bare grov poleringen?
Lurer også på hva folk bruker til å polere fleger? Er snakk om lakkerte Turbo 85 felger, de trenger seg vel en grundig omgang hde også..
mvh
Jørgen
Blir resultatet bedre av å bruke vanlig roterende maskin (1 skive/pute)? Isåfall, bør jeg bruke denne på alt eller bare finish eller bare grov poleringen?
Lurer også på hva folk bruker til å polere fleger? Er snakk om lakkerte Turbo 85 felger, de trenger seg vel en grundig omgang hde også..
mvh
Jørgen
Styrer med DAB og AUX
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Det eg brukar å gjere er flg:
Før polering brukar eg å vaske bilen som vanlig med voksshampoo, og avfeitting om det er nødvendig. 900-en går stort sett kun med voksshampoo, sidan en polerar med janme mellomrom.
Etter behandling med AutoGlym Super Resin og Extra Gloss brukar eg å vaske bilen som vanlig med AutoGlym sin Bodywork Shampoo Conditioner, men brukar ein svamp UTAN shampoo i, pga. at eg vil ha kontrollen med kva eg brukar. Brukar å kjøpe nokre Thurte-svampar som er 2 i pakk, passelig størrelse på dei og rimlige nok til å kunne hive dei etter ein vask på bilen og to vask på felg. Brukar å kjøpe desse på Mekonomen, kostar enten 12 eller 14 kroner for 2 svampar.
Du seier ingenting om du brukar lakkforseglar på etter voksinga, om du ikkje gjer det anbefalar eg sterkt at du gjer nettopp dette. Dette gjer at bilen held seg blonk lengre, og beheld dråpeeffekta. Ved berre voksing er det fort gjordt at den forsvinn etter 3-4 vask og eit par regnvær har eg erfart.
Ang. spørsmål om maskin har eg ikkje peiling, eg brukar handpolering, men går med planar om å kjøpe ei maskin med to haud denne sesongen.
På felgane køyrer eg samma behandling, ei behandling Super Resin, om nødvendig brukar eg ei runde rubbing på felgane. Etter voks tek eg to lag med Extra Gloss, let gjerne kvart lag st på over natta for optimal herding. Flott tid å gjere dette på, no før en legg på sommarhjula. Og ditto etter sommarhjula er på, gjenta behandlinga på vinterfelgane, so har en veldig medgjerlige felgar som ikkje treng noko særlig felgrens/avfeitting for å verte reine.
Tilslutt nå eg nevne min kjepphest, bruk rikelig med vatn, bruk reint vaskeutstyr, og bruk kun svampar ein gong. Bilen vert ikkje rein om en vaskar den med møkkete utstyr, og om det er masse sand i vaskevatnet vert det som pussepapir. Eg brukar foressten å ha ei bøtte som eg syyl svampen i før eg har den i såpevatnet, slik at all grumsen går i skyllebøtta, og i såpevatnet er det reint og fint. Vaskar/skyl også bøttene etter bruk, slik at dei er klare til ny dyst.
Før polering brukar eg å vaske bilen som vanlig med voksshampoo, og avfeitting om det er nødvendig. 900-en går stort sett kun med voksshampoo, sidan en polerar med janme mellomrom.
Etter behandling med AutoGlym Super Resin og Extra Gloss brukar eg å vaske bilen som vanlig med AutoGlym sin Bodywork Shampoo Conditioner, men brukar ein svamp UTAN shampoo i, pga. at eg vil ha kontrollen med kva eg brukar. Brukar å kjøpe nokre Thurte-svampar som er 2 i pakk, passelig størrelse på dei og rimlige nok til å kunne hive dei etter ein vask på bilen og to vask på felg. Brukar å kjøpe desse på Mekonomen, kostar enten 12 eller 14 kroner for 2 svampar.
Du seier ingenting om du brukar lakkforseglar på etter voksinga, om du ikkje gjer det anbefalar eg sterkt at du gjer nettopp dette. Dette gjer at bilen held seg blonk lengre, og beheld dråpeeffekta. Ved berre voksing er det fort gjordt at den forsvinn etter 3-4 vask og eit par regnvær har eg erfart.
Ang. spørsmål om maskin har eg ikkje peiling, eg brukar handpolering, men går med planar om å kjøpe ei maskin med to haud denne sesongen.
På felgane køyrer eg samma behandling, ei behandling Super Resin, om nødvendig brukar eg ei runde rubbing på felgane. Etter voks tek eg to lag med Extra Gloss, let gjerne kvart lag st på over natta for optimal herding. Flott tid å gjere dette på, no før en legg på sommarhjula. Og ditto etter sommarhjula er på, gjenta behandlinga på vinterfelgane, so har en veldig medgjerlige felgar som ikkje treng noko særlig felgrens/avfeitting for å verte reine.
Tilslutt nå eg nevne min kjepphest, bruk rikelig med vatn, bruk reint vaskeutstyr, og bruk kun svampar ein gong. Bilen vert ikkje rein om en vaskar den med møkkete utstyr, og om det er masse sand i vaskevatnet vert det som pussepapir. Eg brukar foressten å ha ei bøtte som eg syyl svampen i før eg har den i såpevatnet, slik at all grumsen går i skyllebøtta, og i såpevatnet er det reint og fint. Vaskar/skyl også bøttene etter bruk, slik at dei er klare til ny dyst.
-
- 2.0 bar
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Vel, på ein nybil/nylakka bil hadde eg nok gjordt det same sjølv, men etter det eg forstår er holdbarheita på ei slik behandling mindre til gamlare bilen er utan slik behandling?Ole-P skrev:Jeg har tatt Perma Shine-behandling på mine biler.
Og dermed slipper jeg polering i minimum 5 år![]()
Jada, jeg vet jeg er lat, men jeg kaller det makelig!
Det er jo helt ok å stå å "slite" med vask/polering, istedetfor å sitte på Zakken å nyte en duggfrisk i vårværet.....
Ellers, ein ting eg gløymde i mitt forrige innlegg, eg brukar somsagt AutoGlym sine produkt, er kanskje ein del meir arbeid med det enn andre, men eg synes AG gir det beste resultatet.
På 2.3T-en har det vore brukt Hagmans (samme som SAAB sel under sitt eige namn) sine produkt, dei er både billigare og ein smule meir lettarbeida. Resultatet her er OK, men eg synes både resultatet og holdbarheita er btre på AG. Hagmans kan en kjøpe rimlig på Mekonomen eller SAAB, AutoGlym får en bla. på Mekonomen og BilXtra til ein OK pris.
-
- 2.0 bar
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
Bruker vanligvis biltema eller lignende med såpe i.. Har ikek tenkt på lakkforsegling, men dette kan bli aktuelt.. Blir nok hagmans regner jeg med.. Maskin har jeg pleid å bruke for finish, men lurer på å bruek polerduker denne gangen.. Ble bra med det..Hjelle, N6 skrev:Det eg brukar å gjere er flg:
Felgene kommer jeg nok til å kjøre på med samme behandling.. Bruker alltid mye vann, og aldri en svamp mer enn en gang, det burde ikke vært lov.. Men, det gjelder også felger, bruker bare en gang der også..
K2000/Tefcar behandling vil ihvertfall ha bilen levert uten voksing fra forhandler når bilen er ny, dette har blitt gjort på jobben sine biler..hjelle, N6 skrev:Joda, vel greit dette, men har en 1993 modell.. Men en duggfrisk på zachen må man jo ha kvelden etter endt polering, fortjent det da..ole_p skrev:Jeg har tatt Perma Shine-behandling på mine biler.
Og dermed slipper jeg polering i minimum 5 år
Det er jo helt ok å stå å "slite" med vask/polering, istedetfor å sitte på Zakken å nyte en duggfrisk i vårværet.....
Ole-P skrev:
Jeg har tatt Perma Shine-behandling på mine biler.
Og dermed slipper jeg polering i minimum 5 år
Vel, på ein nybil/nylakka bil hadde eg nok gjordt det same sjølv, men etter det eg forstår er holdbarheita på ei slik behandling mindre til gamlare bilen er utan slik behandling?
Ellers, ein ting eg gløymde i mitt forrige innlegg, eg brukar somsagt AutoGlym sine produkt, er kanskje ein del meir arbeid med det enn andre, men eg synes AG gir det beste resultatet.
På 2.3T-en har det vore brukt Hagmans (samme som SAAB sel under sitt eige namn) sine produkt, dei er både billigare og ein smule meir lettarbeida. Resultatet her er OK, men eg synes både resultatet og holdbarheita er btre på AG. Hagmans kan en kjøpe rimlig på Mekonomen eller SAAB, AutoGlym får en bla. på Mekonomen og BilXtra til ein OK pris.
Skal teste med lakkforsegling denne gangen, har jo hele fredagen på meg..

MVH
Jørgen
Styrer med DAB og AUX
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
- Orjan N235
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N235
- Sted: Klæbu/Trondheim
Hadde vel en traad om dette tidligere og. Da sjekket jeg prisen paa K2000 behandling her i Tr.heim (vis a vis Siemes paa Tempe). Det kom paa 4500-5000 kr. Det blir vel AG i vaar ogsaa tenker jeg. Perma-Shine forhandler fant jeg ikke i midt-Norge. Et soek paa "Perma shine" skulle vel finne den gamle traaden, og visse andre.
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Kontakt:
- john n04
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Jeg starter med å spyle bilen ren for smuss. Deretter spruter jeg på avfetting. virke i 1-2min, og spyl av. Tørker. Går så på med sonax xtreme 3-in-1, og avslutter med sonax flytende hardvoks. Ikke den vannbaserte, for den er skit! Den som er på metallboks. Resultatet er fantastisk! Disse midlene er utrolig lettarbeidet, og utrolig effektive. Absolutt å anbefale. Dere kan jo se på bildene av bilen min i galleriet hvis dere er i tvil. 

lawicel CanUsb, og Tech2!