Viskerproblem..
Moderator: Moderatorer
- KimRoarHornFastvold
- Innlegg: 4
- Registrert: 07 okt 2018, 17:36
Viskerproblem..
Har en saab 9-3 tid 08mod.
Forrige vinter begynte viskerne å tulle da jeg skulle ha snø av forntruta.
Viskerne stopper midt på ruta. Tror ikke drn er vridd rundt - da viskerne går til rett topp og bunnpunkt på ruta, men den stopper alltid midt på ruta.
Prøvde å dra ut releet for å se, men ingenting skjedde. Lette etter sikringen, men fsnt den ikke i saab boka mi, der sikringen til bakviskeren skulle være - var det ingen sikring engang..
Noen tips og råd hva det kan være - og et svar på løsningen?
Forrige vinter begynte viskerne å tulle da jeg skulle ha snø av forntruta.
Viskerne stopper midt på ruta. Tror ikke drn er vridd rundt - da viskerne går til rett topp og bunnpunkt på ruta, men den stopper alltid midt på ruta.
Prøvde å dra ut releet for å se, men ingenting skjedde. Lette etter sikringen, men fsnt den ikke i saab boka mi, der sikringen til bakviskeren skulle være - var det ingen sikring engang..
Noen tips og råd hva det kan være - og et svar på løsningen?
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 940
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Viskerproblem..
Her var det ikke mye respons - til tross for mange "tittere"
Det er ikke sikkert at jeg heller kan bidra med så mye, men kanskje kan en klargjøring rundt dette med "stopper alltid midt på ruta" føre til noen tanker: Mener du med dette at viskerene går som normalt, men ikke parkerer nede på ruta når spaken dras til av-posisjon? I så tilfelle er en bryter i viskermotoren én mistenkt.
Har bilen regnsensor eller intervallbryter ifm. viskerene?
Det er ikke sikkert at jeg heller kan bidra med så mye, men kanskje kan en klargjøring rundt dette med "stopper alltid midt på ruta" føre til noen tanker: Mener du med dette at viskerene går som normalt, men ikke parkerer nede på ruta når spaken dras til av-posisjon? I så tilfelle er en bryter i viskermotoren én mistenkt.
Har bilen regnsensor eller intervallbryter ifm. viskerene?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
- KimRoarHornFastvold
- Innlegg: 4
- Registrert: 07 okt 2018, 17:36
Re: Viskerproblem..
Ja viskere går som normalt, men har feil stopp-punkt. Ja leste meg til at d er en bryter i viskermotoren må hele viskermotoren byttes da eller kan bryteren byttes uavhengig?
Den har regnsensor ja.
Den har regnsensor ja.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 849
- Registrert: 25 jul 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 506
- Navn: Eimund Lunde
- Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
- Sted: Sandnes
Re: Viskerproblem..
Sitter en mikrobryter i girkassen på motoren. Jeg klarte å reparere med å ta ut motor. Er ett plastlokk som må av for å se bryteren.
Mvh
Eimund
Eimund
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 849
- Registrert: 25 jul 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 506
- Navn: Eimund Lunde
- Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
- Sted: Sandnes
Re: Viskerproblem..
Du må borre ut naglene som holder den sorte plasten. Mikrobryteren ligger der den brune ledningen går inn i plasten. Når du er ferdig kan du gjenge opp hulla og sette inn skruer. Bare sørg for at det blir vanntett.
Mvh
Eimund
Eimund
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 940
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Viskerproblem..
Fungerer den som "normalt"?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
- KimRoarHornFastvold
- Innlegg: 4
- Registrert: 07 okt 2018, 17:36
Re: Viskerproblem..
En stund siden jeg deaktiverte den, men grunnen til at jeg gjorde det var at den kunne bli litt vell overivring med bare litt dusk-regn
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 940
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Viskerproblem..
Årsaken til spørsmålet var at bryteren i viskermotoren har en "vital" funksjon ifm. regnsensor, så om også denne ikke fungerer som den skal vil det være nok en indikasjon på feil ved bryteren.
Ellers er heller ikke jeg imponert over hvordan regnsensoren fungerer under ulike lys- og regnforhold, selv med justering av de tre følsomhetsområdene som man kan vhja. innstillinger i SID. Nå har vi eSID2 som bl.a. har egen funksjonalitet for regnsensor som skal få den til å virke mer som en intervallbryter, men denne har jeg ennå ikke prøvd.
Ellers er heller ikke jeg imponert over hvordan regnsensoren fungerer under ulike lys- og regnforhold, selv med justering av de tre følsomhetsområdene som man kan vhja. innstillinger i SID. Nå har vi eSID2 som bl.a. har egen funksjonalitet for regnsensor som skal få den til å virke mer som en intervallbryter, men denne har jeg ennå ikke prøvd.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
- KimRoarHornFastvold
- Innlegg: 4
- Registrert: 07 okt 2018, 17:36
Re: Viskerproblem..
Takk for gode svar ! Blir demontering av motor så snart anledningen byr seg
Re: Viskerproblem..
Jeg har en Saab 5000. 2002 mod. Jeg må bytte visker enheten på bakruta. Hvordan får jeg av viskerarmen uten å ødelegge noe?