Saab 9-5 tekniske forskjeller

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Saabina
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 88
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 SC Vector

Saab 9-5 tekniske forskjeller

Legg inn av Saabina » 01 jan 2019, 23:40

Hei.

Er det noen tekniske forskjeller på Saab 9-5 mellom modellår 2004 og 2005 for bilene med B205E motor?

Årsaken til at jeg spør, er at jeg har kjøpt et tuning kit på Orio som er merket for 2004 modell. Vil jeg støte på noen problemer hvis jeg forsøker å programmere dette inn i 2005 modell?

Meg bekjent var det en endring i 2004 i forhold til veivhusventilasjon og spjälhus. Jeg trodde derimot 04 og 05 var teknisk og mekanisk like (ekskl. Biopower)?
-99 Saab 9-3SE B204L -steg 3.
-08 Saab 9-3 SC Vector Tid 8V -steg 1.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12632
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 tekniske forskjeller

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jan 2019, 06:45

Det er ingen motortekniske forskjeller, men du får ikke programmert inn den boksen på vanlig måte med Tech2, da den er til feil modellår.
Det lar seg gjøre om du jukser og bytter elektronisk modellår på bilen først, det kan gjøres med Tech2 i DICE.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saabina
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 88
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 SC Vector

Re: Saab 9-5 tekniske forskjeller

Legg inn av Saabina » 03 jan 2019, 08:49

Takk for svar, da har jeg oppskriften. Vet du om Saab sitt eget tuning program tar for seg andre parametere og er «bedre» enn et «uorginalt» steg 1. Jeg har et slikt steg 1 i bilen min nå, og lurer på om jeg skal bytte til denne omtalte Saab boksen, og da på en måte «tune ned» bilen. Hva anbefaler du eller andre ekspertet? [-X :?:

Jeg kjøpte mest boksen fordi jeg syntes at den og et sett plugger var billig og et godt kjøp?
-99 Saab 9-3SE B204L -steg 3.
-08 Saab 9-3 SC Vector Tid 8V -steg 1.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12632
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 tekniske forskjeller

Legg inn av Ingvar N629 » 03 jan 2019, 10:54

Det kommer veldig an på trimmen du sammenligner med, for der er det store forskjeller, gitt!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saabina
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 88
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 SC Vector

Re: Saab 9-5 tekniske forskjeller

Legg inn av Saabina » 04 jan 2019, 00:42

Det skjønner jeg. Jeg har Hirsh ECU med steg 1. 210hk ettet det jeg kan huske.
-99 Saab 9-3SE B204L -steg 3.
-08 Saab 9-3 SC Vector Tid 8V -steg 1.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12632
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 tekniske forskjeller

Legg inn av Ingvar N629 » 04 jan 2019, 08:16

Da lar du den sitte....
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saabina
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 88
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 SC Vector

Re: Saab 9-5 tekniske forskjeller

Legg inn av Saabina » 04 jan 2019, 21:29

Takker.
-99 Saab 9-3SE B204L -steg 3.
-08 Saab 9-3 SC Vector Tid 8V -steg 1.

Svar