
2,3 L
Moderator: Moderatorer
Det går fint, men du må komplettere med et innsug fra 900 2,1 eller matchporte et originalinnsug. Innsugskanalene i 2,3 toppen er større enn i 2,0-toppen, så det blir problemer...
Topp fra 2,3 langmotor er bolt on (9000 fram tom 93), en fra kortmotor (fom -94)passer også, men man må tilpasse litt over transmisjonskåpa, da denne toppen er et par cm for kort.
Topp fra 2,3 langmotor er bolt on (9000 fram tom 93), en fra kortmotor (fom -94)passer også, men man må tilpasse litt over transmisjonskåpa, da denne toppen er et par cm for kort.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
- Gizmosis
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 66
- Registrert: 31 jan 2005, 01:00
- Sted: Kjøpsvik , Nordland , Gøteborg Sverige
er det mye jobb å få det til da ??Rune N35 skrev:Det går fint, men du må komplettere med et innsug fra 900 2,1 eller matchporte et originalinnsug. Innsugskanalene i 2,3 toppen er større enn i 2,0-toppen, så det blir problemer...
Topp fra 2,3 langmotor er bolt on (9000 fram tom 93), en fra kortmotor (fom -94)passer også, men man må tilpasse litt over transmisjonskåpa, da denne toppen er et par cm for kort.


- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Som sagt over så er 2.3L 16V langtopp identisk med 2.0L 16V langtopp. Det er bare forskjell på innsugs og utblås kanalene. Så å få montert en 2.3 topp er bare å kjøre på. Ingen modifikasjoner trengs.
En 2.3L korttopp (1994-> ) er verre. Der er det forskjell på størrelsen på hullet der kjedet går ned til veivakselen, og det gjør at transmisjonskåpa ikke passer overrens med toppen. Du må da lage ei plate og sveise fast i transmisjonskåpa for å tette hullet og fungere som feste til de to skruene som sitter i toppen der. Dvs at det er masse jobb å få til en 2.3 korttopp på en og900 16V motor.
Siden du sier du er ganske grønn på området så ville jeg i hvertfall ikke gått for en korttopp. Kjøp en langtopp og skru den bare rett på. Husk å enten porte opp ditt originale innsug eller få tak i et 2,1L innsug som passer rett på.
Det enkleste er å finne en 2,1liter motor og ta det du trenger derfra, da 2,1l toppen er den samme som 2.3l toppen
mvh
Mortimer
En 2.3L korttopp (1994-> ) er verre. Der er det forskjell på størrelsen på hullet der kjedet går ned til veivakselen, og det gjør at transmisjonskåpa ikke passer overrens med toppen. Du må da lage ei plate og sveise fast i transmisjonskåpa for å tette hullet og fungere som feste til de to skruene som sitter i toppen der. Dvs at det er masse jobb å få til en 2.3 korttopp på en og900 16V motor.
Siden du sier du er ganske grønn på området så ville jeg i hvertfall ikke gått for en korttopp. Kjøp en langtopp og skru den bare rett på. Husk å enten porte opp ditt originale innsug eller få tak i et 2,1L innsug som passer rett på.

Det enkleste er å finne en 2,1liter motor og ta det du trenger derfra, da 2,1l toppen er den samme som 2.3l toppen

mvh
Mortimer
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18