Gammelt folk & bilkj?ring!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Gammelt folk & bilkjøring!

Legg inn av Orjan N235 » 23 mar 2005, 10:04

Ringte hjem i gaar. Paa parkeringsplassen utenfor et kjoepesenter var det en gammel mann som skulle parkere ved siden av vaar bil. God plass var det og. Tror du ikke han feilberegnet, tok svingen for tidlig og kom borti vaar bil bak paa venstre side :-x . Til alt hell satt samboeren min inne i bilen fortsatt. Hadde hun vaert inne paa butikken er det ikke sikkert gamle-far hadde merket det en gang, og kjoert videre. Han var tydeligvis helt i villrede og kunne ikke en gang huske sitt eget telefonnr. Kona hans oversaa det hele og kunne bekrefte at "det der ville gaa galt" (hun husket tlfnr!).
Det er vel ikke helt uten grunn at jeg har parkeringsplass paranoia? Spesielt gjelder dette ved kjopesenter der folk ferdes med handlevogner innimellom andre folks biler. Helst parkerer jeg intill en vegg (da er ihverfall ene siden sikker for andre folks bildoerer), og gjerne langt fra inngangen ved div. kjoepesentra.

Smaa uhell kan skje den beste, men gamle folk skulle tatt en periodisk test (EU-test :!: ). De burde bevise at de fortsatt er i stand til aa bevege seg ute i trafikken. Det hjelper ikke om de blir isolert hvis de er en fare for andre.

Spoersmaal:
Jeg har ikke sett skadene ennaa, men hvis jeg maa skifte bakskjermen;
Kan jeg da bytte til en som har innfelt ryggesensorne i den svarte plasten, slik som paa modellene etter faceliften? Vil den evt. passe paa min modell?
For sammenlingning (bruker din som eksempel Ole-P), slik som dette:
http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... 0046&pos=2
slik er eeh, var min:
http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... 0207&pos=0
Naar jeg ser litt naermere etter, ser jeg skjermen under de yttre baklysene er forskjellige. Men jeg tenkte paa plastdelen under bakluka.

Mvh,
Orjan
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 23 mar 2005, 10:42

Fysst vil eg seie at det var synd med bulken, for det andre må du berre ta det rolig og puste djupt (og telle til 10 om det er ekstra gale), eg vert ihvertfall hissig når det skjer slikt. ;)
Når det gjeld om bakfangaren vil passe er eg litt meir skeptisk til det, om du ser Ole-P sin bil kontra din ser du at fangaren går heilt opp til baklykta, der har din ein metallbit mellom lykt og fangar. Men om en kappar litt plåt kan det då hende... ;)
Men det eg vil fram til er at det nok desverre ikkje går bolt-on, det vert nok litt modifiseringar skal du få ting til å passe utvendig, ei anna historie er om festa til fangaren er like.
Selfølgelig er dette berre teoriar frå mi side, om nokon veit noko handfast må dokke for all del korrigere om det er nødvendig.

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 26 mar 2005, 09:46

Metallbiten under lykta, er så vidt jeg husker, klipset fast. Den må tas av når lykta skal løsnes. Fjernes på noen få sekunder... (Tror jeg.)

Når det er sagt, vet jeg ikke hvordan de gamle lyktene passer sammen med nytt støtfangertrekk. Både rent passformmessig og visuelt. Blir det ikke litt rart med en ny bakfanger og resten "gammel" bil?
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 28 mar 2005, 19:07

Dypt pust...1,2,3,4,5,6,7,8,9,10....

Nå har jeg sett på skaden. Det var kun den metallbiten mellom den yttre lykta og bakfangeren som var blitt bulket + lakken på øvre del av fangeren var skadet. Skal i vei å få takstert.
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Svar