Noen som kan fortelle meg hva det koster å bytte registerreim på en Saab 9K 2.3T 92 mod? Er det vanskelig å gjøre det selv?
N228 - Audun
Bytte av registerreim.
Moderator: Moderatorer
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 549
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Sted: Alta, Finnmark
Har du ikke gjort dette før.. la vær!! La verkstedet gjøre dette.. Prisantydning får andre stå for..
Hm... reim?? Er det ikke kjede i pærla di??
Hm... reim?? Er det ikke kjede i pærla di??
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
- 9000 Geir N371
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 29 nov 2004, 01:00
- Sted: Ågotnes
Jeg gjorde dette selv...men det tok halve påsken for to år siden...
Er ikke mekaniker, men om du bruker hodet litt og er flink med hendene kan du klare det. Men det er et stort puslespill. (For meg var det ihvertfall det. Men kom i mål til slutt.)
Det som kan gjøres er at en kan dra gjennom en ny registerkjede bare ved å ta av ventilkåpen/ventil dekselet. (Tror det heter det. Det øverste svarte dekselet i hvertfall.) Dette ville de gjøre på Saab, men jeg kjøpte deler for de arbeidspengene og byttet det meste inni der i stedet...
(Styreskinnene til registerkjeden var dessuten veldig slitt og burde byttes likevel...)
Skal du bytte styreskinner og tannjul i samme slengen må du av med dekselet på siden, ventilkåpen og bunnpannen.
Det er to kjeder i 2.3 literen. Du finner satser til disse på Speedparts. Trenger kanskje bare satsen til registerkjeden til 1,790 kr...
(Mye billigere enn det jeg betalte på Saab...)
Du får spørre hvis du lurer på mer...
Er ikke mekaniker, men om du bruker hodet litt og er flink med hendene kan du klare det. Men det er et stort puslespill. (For meg var det ihvertfall det. Men kom i mål til slutt.)
Det som kan gjøres er at en kan dra gjennom en ny registerkjede bare ved å ta av ventilkåpen/ventil dekselet. (Tror det heter det. Det øverste svarte dekselet i hvertfall.) Dette ville de gjøre på Saab, men jeg kjøpte deler for de arbeidspengene og byttet det meste inni der i stedet...
(Styreskinnene til registerkjeden var dessuten veldig slitt og burde byttes likevel...)
Skal du bytte styreskinner og tannjul i samme slengen må du av med dekselet på siden, ventilkåpen og bunnpannen.
Det er to kjeder i 2.3 literen. Du finner satser til disse på Speedparts. Trenger kanskje bare satsen til registerkjeden til 1,790 kr...
(Mye billigere enn det jeg betalte på Saab...)
Du får spørre hvis du lurer på mer...

Geir
-91 9000 CD 2.3i
-91 9000 CD 2.3i
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Hører flere som sier at de bare drar etter ny registerkjede, det ville ikke jeg gjort. Legeringen på drevene på de tidlige 2.3literne er dårlig og balanseakselkjeden slites også, har hørt om flere som har byttet bare registerkjeden og fått havari på balansekjeda etterpå. Jeg ville byttet begge eller tatt bort balanseakselkjeden, det har jeg selv gjort og er godt fornøyd. Det er mye jobb så desverre tror jeg at de tar minst 12-14000 for denne jobben hos saab
Hør med Speedparts hvor mye de skal ha, du bør uansett kjøpe delene der!

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- 9000 Geir N371
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 29 nov 2004, 01:00
- Sted: Ågotnes
Hehe... Da er jeg glad jeg ignorerte de på Saab som bare ville dra gjennom ny kjede...TT skrev:Hører flere som sier at de bare drar etter ny registerkjede, det ville ikke jeg gjort. Legeringen på drevene på de tidlige 2.3literne er dårlig og balanseakselkjeden slites også, har hørt om flere som har byttet bare registerkjeden og fått havari på balansekjeda etterpå. Jeg ville byttet begge eller tatt bort balanseakselkjeden, det har jeg selv gjort og er godt fornøyd. Det er mye jobb så desverre tror jeg at de tar minst 12-14000 for denne jobben hos saabHør med Speedparts hvor mye de skal ha, du bør uansett kjøpe delene der!
Jeg brukte forresten Haynes-boken og Saab sin verkstedshåndbok på motoren når jeg gjorde det selv.
Og ja, det er mye som skal skrues opp for å komme til...
(Hvis ikke du har Saab-boken kan jeg kopiere de sidene om registerkjeden og sende til deg dersom du ikke skal på treffet...)
Geir
-91 9000 CD 2.3i
-91 9000 CD 2.3i