Husk å måle hvilespenning når bilen har stått en stund. Ikke rett etter at motoren har vært i gang. 12,6V på et fulladet godt batteri. 12,2V er ca halvfullt og 12V er batteriet flatt!


Moderator: Moderatorer
Satte den på lading i går og etter at den var fulladet ventet jeg ca 4 timer og da viste hvilespenning 12,8, men etter start i dag viser det en spenning på 3,9 når bilen går.Ingen varme kabler til batteriet og ingen varme mellom dynamoen og starter.Kan det være den nye dynamoen som ikke generer mer?SveinOlavKnapperholen skrev: ↑12 aug 2021, 16:3013,9 V ladespenning er vel strengt tatt litt lite!? Bør ligge på minst 14,2.
Husk å måle hvilespenning når bilen har stått en stund. Ikke rett etter at motoren har vært i gang. 12,6V på et fulladet godt batteri. 12,2V er ca halvfullt og 12V er batteriet flatt!![]()
OK, men hvordan måler man rpm?arvmadla N2945 skrev: ↑14 aug 2021, 17:08Mål spenningsfallet mellom dynamo og + batteri. Du skal 0.0V om tilkoblinger er gode. Får du utslag som 0.1-0,2V så bytt kabelsko på dynamo. Angående treg start så bør du bytte starteren om du ikke allerede har byttet den. Den kan tilsynelatende virke helt fint. Men den jobber ikke kjapt nok. Disse motorene trenger et visst turtall for å starte kjapt. Den bør klare over 300rpm på starteren.
Høres rask og grei ut.arvmadla N2945 skrev: ↑15 aug 2021, 12:50Du kan jo se på turtelleren i bilen. Om du har tilgang til tech2 f.eks kan man lese ut eksakt engine rpm mens man kinner. Kort sagt så er det så enkelt som at høres det ut som om starteren jobber villig, kjapt og effektivt eller høres den litt slapp og tung ut?
Har leita før og finner ingen diesel lek, tenningen av og på ingen forandring.arvmadla N2945 skrev: ↑16 aug 2021, 07:04Har du forsøkt å prime dieselsystemet før oppstart ved å ta tenningen på og la fødepumpe kjøre seg ferdig før du vrir over til start. Gjerne gjenta et par ganger. Om dette hjelper så må du sjekke drivstoffsystemet for lekkasje.
jeg byttet for noen dager siden polsko på minussiden og ingen varme der siden.kjenner nå at plussen er litt varm men der er det tre kabler som må klippes, hva slags type polsko brukte du som fikk plass, kjøpte hvor?