STORE vibrasjoner..

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

hotti N373
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 141
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Sted: Hasvik

STORE vibrasjoner..

Legg inn av hotti N373 » 20 jan 2005, 21:12

har fått store vibrasjoner i bilen (9000t 85 mod.) ved gasspådrag,spesielt vis jeg ligger i et høyt gir i motbakke,er såpass mye at det er ubehaglig,alt rister,ratt,girstang,dirrer i dasjbord å seter.. :-x :-x :-x
har fått balansert dekkene,men det hjalp ikke,da sjekket vi også hjul lagrene og di var teit å fin mente di på dekkverkstedet..

hva kan dette komme av? :shock: har tenkt på bærekuler,motorfeste? hva tror dere? :roll:

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 20 jan 2005, 21:30

Nått med drivaxlarna?
Är bara en tanke som dyker upp i mitt huvud.....


Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 20 jan 2005, 22:02

hmm...
eneste jeg kommer på er "støttelageret" til den ene drivakselen...
bare å legge seg under å kjenne d...

hotti N373
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 141
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Sted: Hasvik

Legg inn av hotti N373 » 20 jan 2005, 22:35

skal prøve og komme meg over grava iløpe av helga å se,takker for forslag,men hvor er "støttelagret"? :roll:
kom bare med flere kloke forslag... :wink:

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 20 jan 2005, 22:43

"støttelageret" er opplagringa der drivakselen på pass. siden står i... du skjønner d når du ser d.... :D :D

hotti N373
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 141
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Sted: Hasvik

Legg inn av hotti N373 » 20 jan 2005, 22:53

oki...ja sjønner vell når jeg ser under... :oops:

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 20 jan 2005, 22:58

ikke så lett å ungå d ja... skriv om du finner ut av d da..

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 21 jan 2005, 12:18

Hadde det samme på en svensk bil jeg kjøpte. Begynte å riste infernalsk når jeg kom opp i 70. Det var ytre drivknute som hadde tatt kvelden. Kom meg hjem fra Stockholm, men ikke så behagelig! Sjekk mansjettene først. Hvis du har sprekker eller hull i dem er det mest sansynlig knuten som er på vei til å gi opp.

Veldig spennende hvis den går av har jeg hørt. Det skjedde på passaten til en kompis, rev med seg alt som fantes inne i hjulhuset. Bærebro, innerskjerm, bremseslange, styrestag, støtdemper og fjær. Og bilen datt ned på bunnpanna og slo hull i den :absolute:
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Macgeier

Re: STORE vibrasjoner..

Legg inn av Macgeier » 21 jan 2005, 12:46

[quote="hotti N373"]har fått store vibrasjoner i bilen (9000t 85 mod.) ved gasspådrag,spesielt vis jeg ligger i et høyt gir i motbakke,er såpass mye at det er ubehaglig,alt rister,ratt,girstang,dirrer i dasjbord å seter.. :-x :-x :-x

På OG900 er dette et typisk signal på at drivakslene er slitt (indre drivledd). 5.gir og pådrag i motbakke = vibrasjoner.

På min og900T16 fikk jeg dette ved 210.000km, men på garantien kryss byttet de side på akslene slik at de roterte "andre veien" (høyre drivaksel havnet på venstre side og venstre på høyre side) dermed fikk de indre drivleddene friske anleggsflater. Har nå kjørt vibrasjonsfritt lenge, bilen har nå gått 418.000km. :wink:

Vet ikke om det samme lar seg gjøre på en 9000?

hotti N373
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 141
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Sted: Hasvik

Legg inn av hotti N373 » 21 jan 2005, 12:58

men vis en drivknute er gåen er det ikke normalt at den tikker? det gjør ikke mine,men forige eier mente at den på høyre siden var slitt.. :roll: kan jo være den siden bilen har rulla 332 000... :? å gud vet mår di ble byttet sist.. :cry:

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 21 jan 2005, 22:33

Jeg opplevde dette på min 9k en gang... da var det bremsekaliperen som var treg. Bremsene lå innpå av og til og skiva gikk varm slik at det ble kast i den, dermed fikk jeg kraftig vibrasjon.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 02 apr 2005, 01:05

har samme problem på min saab 900 tic 16v 1984. rister noe så inni.... nårr jeg gir gass... uansett gir... så det er mest sansynelig drivakslingene som er kast i? eller lager? blir gal snart... akkuratt nå driver jeg og retter opp bilen, etter en påkjørsel bak i en annen bil, men driver å resonerer meg fram til hva som er galt med bilen min:( NOEN som har noen tips?

hotti N373
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 141
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Sted: Hasvik

Legg inn av hotti N373 » 03 apr 2005, 14:21

hei hei... :wink:
på min bil så var den indre drivknuten gåen,det ene av di 3 lagrene var helt knust... :-x bytta opphengslagret,indre drivknute å ytre drivknute og da forsvant det.. 8) men som sagt,hos meg var det den indre knuten som skapte problemer... :shock:
suzuki gsx 600 R 00.mod
subaru impreza 99.mod
toyota hilux 85.mod
saab 9000 turbo 85.mod
vw 1500 63.mod (prosjekt)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 07 apr 2005, 00:26

takker for svar.. er sikkert en drivknute eller 2 som er gåen.. skal undersøke litt.. må finne ut hvilken side det er på... hmmz... *tenke*

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 07 apr 2005, 09:15

Det vanligste er at den indre drivknuten på høyre side (passasjersiden) ryker først. Hvorfor? Jo, det er på gunn av all varmen fra eksosrøret tørker ut fettet i knuten, eksosrøret har ikke akkurat stor klaring når det er turbo og fett avgassrør....

Svar