fikk sotefilm til min gebursdag i dag,
men det har seg sånn at det ikke fantes noe sotefilm som var brei nok til å ta bakruta,
i høyden liksom.
eller, filmen var 76 cm, ruta er 77, utvendig, kan jo hende det passer bedre inni da.
hørt at det anbefales å ta ut alle ruter som skal sotes, hvordan gjør jeg dette?
skal sote alle helt fram, bortsett fra frontruta så klart,
pappa veit ikke at det er ulovlig med de to førersidene, ikke enda!
bakruta skal visst være problematisk har jeg hørt, noen tips?
bare gi meg alt dere har av tips!
ps: jeg har sett de to andre topicene om soting av ruter,
men ingen forklarer hvordan man tar ut bakrute og siderutene bak på en 3dørs!
sote ruter i og900 3d?rs
Moderator: Moderatorer
- Henrik N449
- Overload!!!
- Sted: Drammen
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
jeg har sota bak i min 5dørs 900.. det var grei jobb. bare vær forsiktig så du ikke plutselig skjærer av litt for mye langs kanten..(snakker av erfaring
) jeg brukte en blanding av vann og grønnsåpe til å "klistre" filmen på ruta.. bakrutesotinga mi er delt i sånn ca 8-10 avlange striper.. du må skjøte en god del, fordi ruta er så buet.. bruk mye såpevann, også utpå filmen når du skal skrape den med plastskrapen som medfølger.. hvis ikke får du lett skraper i filmen.
jeg hadde samme problemet med filmen. den var litt for kort
så jeg sota mange "striper" oppover, og la på en liten bit i hjørnet.
når du skal ta ut rutene må du ta ut dørtrekket, og skru løs to skruer nede på hvert vindu på "heisemekanismen". å så snur du den nedi døra, og løfter den opp på høykant(går bare opp en vei). bakrute må lirkes ut av pakningen, og det er visstnok ikke så enkelt å få den på plass alene..(eller tar jeg feil?)
vet ikke hvordan du får ut siderutene bak..
jeg ville nok ikke sota framrutene! det blir ALTFOR mørkt om kvelden..(avhenger selvfølgelig av hvor mørk filmen er. min er 4% lysgjennomtrengning)
kommer ikke på noe mer å si farten. bare spør hvis det er noe, jeg svarer på det jeg kan.

jeg hadde samme problemet med filmen. den var litt for kort

når du skal ta ut rutene må du ta ut dørtrekket, og skru løs to skruer nede på hvert vindu på "heisemekanismen". å så snur du den nedi døra, og løfter den opp på høykant(går bare opp en vei). bakrute må lirkes ut av pakningen, og det er visstnok ikke så enkelt å få den på plass alene..(eller tar jeg feil?)
vet ikke hvordan du får ut siderutene bak..
jeg ville nok ikke sota framrutene! det blir ALTFOR mørkt om kvelden..(avhenger selvfølgelig av hvor mørk filmen er. min er 4% lysgjennomtrengning)
kommer ikke på noe mer å si farten. bare spør hvis det er noe, jeg svarer på det jeg kan.
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 126
- Navn: Børge Elle
- Sted: Oslo
- Henrik N449
- Overload!!!
- Sted: Drammen
når du skjøter med filmen, bare legger du filmen helt inntil hverandre bortover/oppover, eller legger du bitene oppå hverandre i skjøten og bare skjærer gjennom begge samtidig for å få nøyaktig kutt?
takk for svar!
hvordan kommer jeg til de tre popnaglene i b-stolpen?
og hva skal jeg sette inn igjen for å feste det?
bakruta da? den burde jeg vel ta ut før jeg begynner?
gjør ikke en glassmester det på 10 min? kanksje et sånt "sprekk i ruta" firma?
takk for svar!
hvordan kommer jeg til de tre popnaglene i b-stolpen?
og hva skal jeg sette inn igjen for å feste det?
bakruta da? den burde jeg vel ta ut før jeg begynner?
gjør ikke en glassmester det på 10 min? kanksje et sånt "sprekk i ruta" firma?
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Det å ta ut mer enn siderutene er så absolut ikke å anbefale! har du så god tid at du planlegger å få ut bakruta ville jeg heller ha brukt mer tid på å få sotinga fin!
Og sånne vindusfiksere sparker val bare ruta ut når de jørr det kjapt?
Er du meget stø på hånda kan du jo prøve å legge dem oppåhverandre å så skjære i midten men det pleier ikke gå så bra! sprekker og slikt.
Jeg ville heller lagt dem litt oppå hverandre (1-2mm) da dette egentlig bare synes når det er lyst inne i bilen og det viser ikke mye da heller.
Kan være en fordel å bytte ut den skrapa som følger med i en av mammas godt brukte slikkepotter! funker mye bedre!
Vil også ikke anbefale deg å ta førerrutene hvis det er mørk film. sånne som deg gjør veiene farlige!
Ellers er jo bengalakk bra på bakruta da
Og sånne vindusfiksere sparker val bare ruta ut når de jørr det kjapt?
Er du meget stø på hånda kan du jo prøve å legge dem oppåhverandre å så skjære i midten men det pleier ikke gå så bra! sprekker og slikt.
Jeg ville heller lagt dem litt oppå hverandre (1-2mm) da dette egentlig bare synes når det er lyst inne i bilen og det viser ikke mye da heller.
Kan være en fordel å bytte ut den skrapa som følger med i en av mammas godt brukte slikkepotter! funker mye bedre!
Vil også ikke anbefale deg å ta førerrutene hvis det er mørk film. sånne som deg gjør veiene farlige!

Ellers er jo bengalakk bra på bakruta da

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05