drittbil Giroverf?ring 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

drittbil Giroverføring 9000

Legg inn av wicky » 30 mar 2005, 10:53

F*** drittbil...man vasker bilen...utvendig og innvendig...så fyller man full tank for 750kr...også..når man skal kjøre fra bensinstasjonen....hva skjer?jo...jævla girkassespaken blir helt mongo...går alle veier..er mulig å gire..men den er helt løs....noen som vet hva som kan ha skjedd?
fikk tak i falken veihjelp..de tauet bilen til verksted...men da jeg skulle hente leiebil så tryna jeg og knakk ankelen så jeg får ikke kjørt bilen uansett....


Gjorde om topicen din, kanskje flere gidder å lese om problemet ditt nå. Rune N35
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 30 mar 2005, 11:49

Du har mye flaks du....?
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 30 mar 2005, 11:56

Kan være at gummiforingn i sjøten mellom girkasse og overføringsstang er gåen. Vanlig feil på 9000, for det er vel det du kjører ?
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 31 mar 2005, 10:56

vel..har aldri flaks...hihi..men åssen fikser men lealaus girspak?
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 31 mar 2005, 11:25

Du får prøve å finne ut hva som er løst først, giroverføringen er ganske så enkel på 9000 så det burde være en grei sak. Når du først er i gang med giroverføringen burde du skifte til nyere løsning i skjøten mellom girkasse og overføringsstang. Denne er for dårlig på tidlige utgaver, og gir ofte slarkete giring.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 31 mar 2005, 12:01

Sjekk denne siden http://www.quasimotors.com/coupler.htm
så ser du hva jeg mener :)
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 31 mar 2005, 14:09

vel..det går an å gire med bilen og girene er fremdeles på samme plass..MEN...selve spaken er rar..
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 01 apr 2005, 18:32

dro innom saab på ensjø..der måtte jeg kjøpe en plastting til 203 kr etter at han på verkstedet hadde tittet på girspaken..når jeg skulle montere den fant jeg ut av det bare var å skru den gamle ringen på plass så nå sitter jeg her med en plastting som jeg ikke har bruk for..kan jeg levere det tilbake?
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 01 apr 2005, 19:31

wicky skrev:dro innom saab på ensjø..der måtte jeg kjøpe en plastting til 203 kr etter at han på verkstedet hadde tittet på girspaken..når jeg skulle montere den fant jeg ut av det bare var å skru den gamle ringen på plass så nå sitter jeg her med en plastting som jeg ikke har bruk for..kan jeg levere det tilbake?


Kan ihvertfall prøve..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 05 apr 2005, 08:49

hmm...nå lekker det fra venstre side av motoren når man stor og titter ned i panseret forfra...er ikke slange eller noe...ser ut som om det kommer fra motoren....vannpumpa? pluss...er no guffe i ekspansjonstanken...ser ut som olje..men det er ikke vann i olja....noen som vet hva dette kan være?
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 05 apr 2005, 09:44

Hvis det lekker nede på siden, med reimen der er det vel vannpumpa tror jeg.. Min lakk litt der..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 05 apr 2005, 23:17

om det er vannpumpa...hmmm..stress å bytte den?må jeg bytte hele eller kan jeg bytte pakninger?
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 06 apr 2005, 10:05

Tror nok du må bytte hele pumpa. Endel jobb også, tror det tar opp i mot 2 timer. Er det på 94 modellen du har slike problemer?
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 06 apr 2005, 11:30

er 94modellen ja..MEN..har merka en ting..er olje/brunt dritt i kjølevæska...men det er ikke vann i oljen...er det ødelagt toppakning eller?kanskje det hjelper å tømme kjølevæska og spyle alt rent.....
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 07 apr 2005, 12:22

Kjølevæsken blir gjerne oljete skitten og brun når den har vært i bilen lenge. Bytt kjølevæske! Det skal gjøres annethvert år.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar