Bygge om en ng900s til 2,3 turbo..?
Moderator: Moderatorer
Bygge om en ng900s til 2,3 turbo..?
Har fått tak i en komplett 2,3 turbo motor, med ny kasse.(Alt er fabrikknytt) og vurdere å prøve å få dette inn i min 900s (mod 94).
Er dette noe som er gjennomførbart?
Regner med at man må inn å bytte/forandre ledningsnett i motorommet og karosseriet.
Vil et komplett ledningsnett fra en 9000 2,3 turbo passe inn i en 900s, med evt mindre modifikasjoner, eller kan man bruke deler av det orginale nettet i karosseriet..?
Har mulighet til å få tak i alt jeg trenger via en bekjent.
Håper på svar.. :)
Er dette noe som er gjennomførbart?
Regner med at man må inn å bytte/forandre ledningsnett i motorommet og karosseriet.
Vil et komplett ledningsnett fra en 9000 2,3 turbo passe inn i en 900s, med evt mindre modifikasjoner, eller kan man bruke deler av det orginale nettet i karosseriet..?
Har mulighet til å få tak i alt jeg trenger via en bekjent.
Håper på svar.. :)
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Intet er umulig for den som er umulig selv.....
Men... Det er mye jobb å bygge om... Et 9000-nett går ikke rett over, blir mye skjøting/lodding.... Du bør i allefall skaffe deg skjema over både det nye og ditt eksisterende nett så du ser hvor mye som må bygges om...
Ting du ellers må bytte eller montere er: motorfester, drivaksler, bremser, oljekjøler, radiator?, fjærer, dempere, eksosanlegg og helt sikkert en haug med andre ting jeg har glemt.....
Men... Det er mye jobb å bygge om... Et 9000-nett går ikke rett over, blir mye skjøting/lodding.... Du bør i allefall skaffe deg skjema over både det nye og ditt eksisterende nett så du ser hvor mye som må bygges om...
Ting du ellers må bytte eller montere er: motorfester, drivaksler, bremser, oljekjøler, radiator?, fjærer, dempere, eksosanlegg og helt sikkert en haug med andre ting jeg har glemt.....
Sist redigert av Tor N12 den 12 apr 2005, 23:29, redigert 1 gang totalt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Om du vill eller måste använda T5 styrning på motorn, så är det bästa att ta hela ledningsnätet i motorrummet + den del av det som går till T5-boxen från en Ng900Turbo!
Då är det lite givare och sådant som du också kommer att behöva då din motor kommer från en 9k.
En 9k girkasse passar inte i en Ng900!
Jag skulle, om jag inte hade en Ng900T donor-bil, välja att köpa ett fristående styrsystem typ Autronic , Halltech eller liknande.
Jag vet att sånna saker inte är billiga, men det har trimning aldrig varit!
Tycker denna diskutionen borde föregå i "trim-forumet"....
Vill du ha mer info så sänder du ett Pm eller startar en tråd där, alternativt be en moderator flytta denna tråd dit.
Edit,
Har du inte tillgång på "trim-forumet" anbefaller jag att du går med i klubben!
Massa trevliga vänner och bra rabatter får man för dom få kronorna det kostar!!
Mvh Anders
Då är det lite givare och sådant som du också kommer att behöva då din motor kommer från en 9k.
En 9k girkasse passar inte i en Ng900!
Jag skulle, om jag inte hade en Ng900T donor-bil, välja att köpa ett fristående styrsystem typ Autronic , Halltech eller liknande.
Jag vet att sånna saker inte är billiga, men det har trimning aldrig varit!
Tycker denna diskutionen borde föregå i "trim-forumet"....
Vill du ha mer info så sänder du ett Pm eller startar en tråd där, alternativt be en moderator flytta denna tråd dit.
Edit,
Har du inte tillgång på "trim-forumet" anbefaller jag att du går med i klubben!
Massa trevliga vänner och bra rabatter får man för dom få kronorna det kostar!!
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Vegard skrev:Åssen er det å bruke ledningsnettet fra en 9-3 viggen..? I den sitter det jo en 2,3 l Turbo motor.. Det skulle vel stemme overens.?
Jo det bør du vel kunne bruke... Vet ikke hvordan det er på 9-3/900 men på 9000 så skiller det også endel på hovednettet i bilen, ikke bare motor-nettet....
Det klart enkleste må jo være å få tak i en delebil, du må jo ha girkasse og alle de andre delene jeg nevnte også...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor