Det går mot sommer og lurte på hva dere hadde av erfaring med AC.
Min var lite gass på for tre-fire år siden, fylte på en erstattningsgass (siden den gamle ikke er lovlig lenger) men den lakk fort ut igjen. Så ut som den "svettet" litt på ene slangen inn på kompressoren.
Mener at Saab har et oppgraderingskit til noen tusen, men vet ikke om jeg gidder å bruke penger på det... Kompressoren har vel stått i ro i to-tre år uten å gå (fordi det ikke er nok gass vel?), så den er vel kanskje ikke noe å satse på...
Er det bortkastet penger slik jeg tror?
AC p? 9000
Moderator: Moderatorer
- 9000 Geir N371
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 29 nov 2004, 01:00
- Sted: Ågotnes
AC på 9000
Geir
-91 9000 CD 2.3i
-91 9000 CD 2.3i
Jeg forsøkte nettopp å fylle mitt R12-system. Det finnes en direkte erstatning for R12, men jeg husker ikke hva den heter. Men det vet de på ethvert kjølefirma. Du behøver mao ikke å bygge om.
Anlegget mitt var tett, men kompressoren synes å være kaputt siden vi ikke fikk noe kjøling til tross for at alt det elektriske er OK.
Kompressoren lar seg dreie rundt veldig lett. Som om en kopling er gåen.
Noen som kjenner kompressor- og clutchdetaljer og har noen gode idéer?
Anlegget mitt var tett, men kompressoren synes å være kaputt siden vi ikke fikk noe kjøling til tross for at alt det elektriske er OK.
Kompressoren lar seg dreie rundt veldig lett. Som om en kopling er gåen.
Noen som kjenner kompressor- og clutchdetaljer og har noen gode idéer?
- 9000 Geir N371
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 29 nov 2004, 01:00
- Sted: Ågotnes
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Hvis du ser at den svetter litt på slangene så tømmes gassen fort. Bytt slanger og avfukter (filter som sitter på luftinntaket), så er det bare å fylle ny gass. Ikke noen vits i å reparere slanger, gassen har så stort trykk at du ikke får det tett uansett.
Og til knut: hjulet skal gå lett rundt hele tiden unntatt når kjøleren er innkoplet. Du hører et tydelig klikk når den kopler inn og ut. Kompressoren får + strøm når clutchen skal kople inn, da gjør den et innslag likt med startmotoren. AC kopler du inn med manuell AC-knapp eller ved å stille inn på low med ACC hvis du skal teste. Det er også lagt inn funksjoner som overstyrer innkoplingen slik at den ikke kopler inn hvis:
-det er for lite gass (fare for å tørrkjøre kompressoren)
-gassen er for varm (eksplosjonsfare)
-gasstrykket er for høyt (eksplosjonsfare)
Dermed kan du ikke feilsøke før du har fylt opp med gass. Men du kan tjuvkople +strøm til kompressoren for å høre om den slår inn, hvis den slår inn kan du også kjenne om den går tyngre rundt.
Og til knut: hjulet skal gå lett rundt hele tiden unntatt når kjøleren er innkoplet. Du hører et tydelig klikk når den kopler inn og ut. Kompressoren får + strøm når clutchen skal kople inn, da gjør den et innslag likt med startmotoren. AC kopler du inn med manuell AC-knapp eller ved å stille inn på low med ACC hvis du skal teste. Det er også lagt inn funksjoner som overstyrer innkoplingen slik at den ikke kopler inn hvis:
-det er for lite gass (fare for å tørrkjøre kompressoren)
-gassen er for varm (eksplosjonsfare)
-gasstrykket er for høyt (eksplosjonsfare)
Dermed kan du ikke feilsøke før du har fylt opp med gass. Men du kan tjuvkople +strøm til kompressoren for å høre om den slår inn, hvis den slår inn kan du også kjenne om den går tyngre rundt.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
På og900 er det en vingekompressor. Vingene sitter i slisser på rotoren. Når kompressoren går rundt, presses disse mot veggen i kompressorhuset av sentrifugalkrafta. Kompressoren vil derfor gå veldig lett rundt til du oppnår et visst turtall på den. Eller som i mitt tilfelle all oljen som skulle vært i kompressoren hadde forsvunnet sammen med gassen som hadde lekket ut over tid. Og vingene stod derfor fast i rotoren. Disse vingene går da an å frigjøre, og med pussepapir og slipepasta og ny olje på kompressoren kan du få den til å virke igjen. Hvis du handler på ebay kan du få en fabrikkoverhalt kompressor til 18-1900kr med frakt og moms. (min kom fra florida)knut skrev:Jeg forsøkte nettopp å fylle mitt R12-system. Det finnes en direkte erstatning for R12, men jeg husker ikke hva den heter. Men det vet de på ethvert kjølefirma. Du behøver mao ikke å bygge om.
Anlegget mitt var tett, men kompressoren synes å være kaputt siden vi ikke fikk noe kjøling til tross for at alt det elektriske er OK.
Kompressoren lar seg dreie rundt veldig lett. Som om en kopling er gåen.
Noen som kjenner kompressor- og clutchdetaljer og har noen gode idéer?
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230