Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
b-man
- Innlegg: 2
- Registrert: 12 apr 2005, 01:00
- Sted: Bergen
Legg inn
av b-man » 12 apr 2005, 23:06
Jeg sliter med motoren og/eller turboen på min saab 9000 cc 2,3 turbo.
Det kommer utrolig mye blårøyk når jeg kjører med bilen (regner med at dette skyldes en slitt turbo som har takket for seg) men når jeg åpnet opp panseret for å sjekke dette så fant jeg ut at det lekker store mengder olje i området hvor registerkjeden ligger.
Noen som har peiling på om dette kan være topp pakning som har gått til H******** eller om det er turboen som har tatt ferie og spyler ut oljen?
Er det mulig å skru av/koble fra turboen og kjøre bilen uten turbo fram til jeg har fått ordnet meg en ny turbo? - Blårøyk ser ikke bra ut
Evt andre forslag?

-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 12 apr 2005, 23:24
Første bud må være å sjekke oljen og kjøleveska.... Det bruker å vises hvis topp-pakningen har røket...
Er ikke helt uvanlig at 9k plages med svetting på registersida av motoren, kan ofte være lekasje på toppdekselpakkning, svetting fra servobeholder eller svetting fra simmerringen på veiva....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
b-man
- Innlegg: 2
- Registrert: 12 apr 2005, 01:00
- Sted: Bergen
Legg inn
av b-man » 13 apr 2005, 05:26
Det er ikke noe lekasje av kjøleveske og ikke er det krystaller/vann i eksosen, så da regner jeg med at kjølevesken er ok.
Blårøyken skapes vel av for mye olje som blir spylt inn i motoren av sliten turbo?
Servobeholderen er ok.
Er vel ikke helt normalt at det "vesker" så mye som 1 til 2 DL på en 20-30km kjøretur.
Er toppdekselpakningen/simmeringen vanskelig å skifte selv?
- eller er det så enkelt som å følge instruksjonsboken, Saab 9000 4dummies?
-
Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
-
Kontakt:
Legg inn
av Kristian N70 » 13 apr 2005, 07:09
b-man skrev:Er det mulig å skru av/koble fra turboen og kjøre bilen uten turbo fram til jeg har fått ordnet meg en ny turbo? - Blårøyk ser ikke bra ut
Evt andre forslag?

Det går nok veldig dårlig....
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
-
Øyvind
- 1,5 bar

- Innlegg: 466
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Øyvind » 13 apr 2005, 08:13
Du må vaske motroen skikkelig, slik at du ser hvor det lekker olje. Men svetter motoren og brenner mye olje kan det være toppakningen som har tatt kveld.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-
Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Trond N47 » 13 apr 2005, 12:16
Blårøyk kan jo komme fra lekkasje i ventilforingene også hvis du har bøyd noen ventiler eller brent noen ventilseter. Men det er sjelden at SAAB-motorene plages med dette, mest escort og kokere som spyr ut blårøyk.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T