'84 Saab 99 - Motorsp?rsm

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Eirik N310
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 577
Registrert: 28 mar 2004, 01:00
Sted: Lørenskog

'84 Saab 99 - Motorspørsmål

Legg inn av Eirik N310 » 10 apr 2005, 15:28

Heisann. Jeg har et problem på gosaaben min som snart blir 21 år gammel.

Bildene taler vel for seg selv...

Bilde

HVA er dette, og hvorfor hopper den pluggen ut av hullet etter jeg har kjørt en tur? Dette skjedde først nå på fredagen, og igjen idag. Etter jeg slår av tenninga etter endt kjøretur, hører jeg en "POFF", etterfulgt av litt småvond lukt. Det kommer også litt røyk ut av "hullet". Hva er dette, og hvorfor har den bestemt seg for å begynne å poppe ut?!?

Problemet fikses jo midlertidlig ved å presse pluggen tilbake, men dette kan da umulig være sunt?

Bilde

Takknemlig for all hjelp!

mvh
Eirik N310 |

'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d.. :|
x '84 Saab 99GL Five Speed

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 10 apr 2005, 19:14

Kjøp ny gummipakning. Viss den er dårlig hopper den ut viss motoren slår tilbake,det kan komme av utette ventiler eler feil tenning, men skift gummien først.

Anders

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 11 apr 2005, 09:01

De gummipakningene spretter ofte ut når en kjører fulltrykksturbo med godt over 1 bars overtrykk. Har alltid slike i hanskerommet. De spretter som oftest ut ved råe forbikjøringer, og da gir bilen full gass bare du rører ved gasspedalen :( Har satt strips over innsugsmanifolden for å holde på plass alle pluggene og bruker slangeklemmer på alle vacuumslanger. Har dårlige erfaringer etter grov mishandling av turtallsperren.

Overtrykk i innsuget er vel ikke helt bra på en forgassermotor, er det slangen som går til veivhusventilasjonen som hopper av? Lurt å gå over vacuumslanger og veivhusventilasjon, og gjøre ren slangene innvendig.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 apr 2005, 13:55

Som andre her seier, kjøp ny gummi og sett inn, det er vel før pga. alderen den sprett ut enn råe ladetrykk, eller kva ulv? :p

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 12 apr 2005, 14:39

[quote="Trond N47"]De gummipakningene spretter ofte ut når en kjører fulltrykksturbo med godt over 1 bars overtrykk. Har alltid slike i hanskerommet. De spretter som oftest ut ved råe forbikjøringer, og da gir bilen full gass bare du rører ved gasspedalen :( Har satt strips over innsugsmanifolden for å holde på plass alle pluggene og bruker slangeklemmer på alle vacuumslanger. Har dårlige erfaringer etter grov mishandling av turtallsperren.

Veldig surt å komme opp på siden av bilen og få det "poffet" som en får da denne spretter ut. Bilen går ikke så veldig bra da. Gasswiren min røk akkurat da jeg kom opp på siden av en bil jeg skulle kjøre forbi en gang. Lurte litt han jeg skulle kjøre forbi.

Litt oftopic dette men disse gummiene blir harde og krymper litt etter mange års bruk. Lurt å sette på strips.

MVH
Morten
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Eirik N310
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 577
Registrert: 28 mar 2004, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Eirik N310 » 12 apr 2005, 16:44

Takker for svar.

Sliter ikke akkurat med for høyt ladetrykk (eller ladetrykk i det hele tatt), så jeg har ikke akkurat det problemet... er nok bare gummien som er dårlig. :--p

Får stikke på Imaas Bil (Saab-sjappa) og høre hva dem skal ha for ny. Noen som veit hva en sånn dings ligger på? :p

mvh

Eirik
Eirik N310 |

'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d.. :|
x '84 Saab 99GL Five Speed

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 12 apr 2005, 16:50

Jeg kjøpte en sånn på SAAB , da kostet den 40 kroner :)
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 13 apr 2005, 09:06

Og 14 hos Speerparts :)


Anders

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

Legg inn av Johnny » 13 apr 2005, 20:31

Dette problemet husker jeg godt! Hos meg skjedde det helst når motoren var kald og jeg var litt for snar med å redusere choken. Da begynte motoren å hoste og harke, og hvis man presset på med mer gass skjedde dette. Det skjer nok oftest når disse gummihylsene er gamle og harde, så hvis du bytter vil det nok hjelpe.

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 13 apr 2005, 21:25

Dette problemet var på fatteren sin 99 også, puttet den nedi igjen noen ganger den ja.. Brukte svart elektroteip som nødløsning en liten periode.. Dette gikk også... Bilen kubbet noen ganger når denne spratt ut.. Spesielt når bilen var kald..
Styrer med DAB og AUX

Svar