Knirking OG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Knirking OG900

Legg inn av Jørgen N237 » 18 apr 2005, 08:50

Hei..

De siste dagene har jeg merket en knirking i forstillingen når jeg kjører over dumper og andre over middels ujevnheter. Hva kan dette være? Foringer, stag eller andre ting?

Bilen er en OG900 1993..

MVH
Jørgen
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: Knirking OG900

Legg inn av Morten-N146 » 18 apr 2005, 08:59

Freshmaker N237 skrev:Hei..

De siste dagene har jeg merket en knirking i forstillingen når jeg kjører over dumper og andre over middels ujevnheter. Hva kan dette være? Foringer, stag eller andre ting?

Bilen er en OG900 1993..

MVH
Jørgen
Det er nok ei opphengskule som må skiftes eventuelt at det er et endeledd. Det er i hvertfall mitt tips. Sjekk om gummien er sprukket på noen av endeleddene/opphengskulene.

MVH
Morten
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 18 apr 2005, 09:22

Vet du (eller andre) prisen på opphengskule og endeledd?

MVH
Jørgen
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 18 apr 2005, 09:29

Freshmaker N237 skrev:Vet du (eller andre) prisen på opphengskule og endeledd?

MVH
Jørgen
skift foringer i stab.stag og evt. på demperne! helst poly. Det gjorde jeg. hadde AKKURAT samme symptomer som deg.. :) lett å bytte er disse foringene også:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 18 apr 2005, 09:31

Hadde også knirking i gummiforingene til støtdemperne framme på min 900. Ble helt stille når jeg byttet dem. Ellers kan det knirke i støtdempere og i nedre fjærfeste framme, dette er pinjonglagret med et ledd som gjør at fjæra står beint selv om fjærbeinet beveger seg. Smør opp med fett på bolten under nedre fjærfeste.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 18 apr 2005, 10:50

Takk for hjelp så langt,er redd jeg må bytte litt når jeg først er i gang.. Hvor lenge kan jeg kjøre med å høre knirking før det blir hastesak? Skal se på det i kveld, har tenkt på det en stund å bytte det som er av foringer ja.. Men satser på senkesett også, men blir en måned eller to til det.. Hvordan ser jeg/sjekker jeg om det er foringene?

MVH
Jørgen
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 18 apr 2005, 15:02

jeg har kjørt med samme knirkinga i en måned eller to nå :D men jeg tror iallfall jeg har lokalisert den: nedre bærekule på venstre side.

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 18 apr 2005, 17:53

140,- pr. bærekule på SP, før rabatten.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 18 apr 2005, 21:29

Ikke fått sett på det, men skal gå over dette før jeg drar på saabfestivalen.. Glemte å si at knirkingen bare er der når bilen er kald, og foreløpig bare hørt den i fint vær (hørte den første gang på lørdag og siden det har det vært fint vær..)..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 19 apr 2005, 20:33

Freshmaker N237 skrev:Ikke fått sett på det, men skal gå over dette før jeg drar på saabfestivalen.. Glemte å si at knirkingen bare er der når bilen er kald, og foreløpig bare hørt den i fint vær (hørte den første gang på lørdag og siden det har det vært fint vær..)..
slik begynte min også, men det ble verre og verre :?

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 20 apr 2005, 07:00

Hei..

Har ikke regnet her ennå.. Må få sett på dette, men blir ikke helt ennå..

Dere som mener foringer, hvilke foringer tror dere det er? På venstre bærearm må man vel ut med motoren?


MVH
Jørgen
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 20 apr 2005, 11:40

Slapp av, det er mest sannsynlig opphengskulen. Begynn med det letteste først. Er du i tvil så få et verksted til å finne feilen samtidig som de gir pris på reparasjonen. Det pleier å være gratis.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 20 apr 2005, 11:50

Trond N47 skrev:Slapp av, det er mest sannsynlig opphengskulen. Begynn med det letteste først. Er du i tvil så få et verksted til å finne feilen samtidig som de gir pris på reparasjonen. Det pleier å være gratis.
Greit å ha full kontroll over hva som kan skje.. :D Hvordan er det å skifte opphengskulen.. Begynner å bli mer og mer sikker på at det er på høyre siden.. Hvor lenge kan jeg kjøre med dette før jeg må gjøre noe og hvilke kostnader snakker vi om med å gjøre det selv?

Jørgen
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 20 apr 2005, 16:15

Grei jobb hvis det ikke har rusta fast :?
Du må ha et "mellomstykke" som skal legges under øvre bærearm, mot karroseriet for å avlaste bærekulene...ellers vil fjæra presse hele navet ned slik at det står i spenn og da får du ikke av eller på noen ting.

Noen har kanskje et bilde??

1 stk 19mm mutter og 2 stk 13 eller 15 mm bolter... Stykke av kake.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 21 apr 2005, 08:46

Mellomstykket tar du f.eks. ei passende fjøl. Når det begynner å klakke kraftig i opphengskulen må den skiftes fort som f.... En kompis kjørte litt for lenge, helt til bærekula gikk av. Resultat: bytte nedre triangellenke, drivaksling, bunnpanne, tette lekkasje i girkasse, reparere og tectylere grus-skurt understell :cry:
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar