HJELP SVAIENDE TURTALL 9000T 16

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
stone
Innlegg: 11
Registrert: 13 des 2004, 01:00

HJELP SVAIENDE TURTALL 9000T 16

Legg inn av stone » 21 apr 2005, 15:31

Hei har ved prob med svaiende turtall når jeg skal ta laus osv,straks jeg rører gasspedal detter turtall helt ned før det stabiliserer seg .Kan det ha noe med gasspjell posisjons giveren,hvordan just den? Har prøvd å rense tomgang ventilen. Noen som har gode råd?

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 21 apr 2005, 18:18

Har ikke dette med tenning å gjøre da? Tror jeg selv spurte om dette her på forumet for et års tid siden..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
stone
Innlegg: 11
Registrert: 13 des 2004, 01:00

Re: HJELP SVAIENDE TURTALL 9000T 16

Legg inn av stone » 21 apr 2005, 20:17

stone skrev:Hei har ved prob med svaiende turtall når jeg skal ta laus osv,straks jeg rører gasspedal detter turtall helt ned før det stabiliserer seg .Kan det ha noe med gasspjell posisjons giveren,hvordan just den? Har prøvd å rense tomgang ventilen. Noen som har gode råd?
Nei tenninga er helt korrekt den,mistenker at det har med spjellkontakten å justering av den å gjøre?evnt også tomgangsluftventilen.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 22 apr 2005, 08:39

Årsmodell og evt om den har TCS er vesentlig informasjon hvis du vil ha hjelp. Problemet kan skyldes at gasswiren er for stram, det bør være minst en mm slakk når bilen går på tomgang. Og returdemperen bør slippe gasswiren helt tilbake. Det sitter en returdemper på gasspjeldet på de gamle modellene, den justerer du ved å skru på den.

Spjellkontakten kan såvidt jeg vet ikke justeres.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
stone
Innlegg: 11
Registrert: 13 des 2004, 01:00

Legg inn av stone » 22 apr 2005, 09:37

Trond N47 skrev:Årsmodell og evt om den har TCS er vesentlig informasjon hvis du vil ha hjelp. Problemet kan skyldes at gasswiren er for stram, det bør være minst en mm slakk når bilen går på tomgang. Og returdemperen bør slippe gasswiren helt tilbake. Det sitter en returdemper på gasspjeldet på de gamle modellene, den justerer du ved å skru på den.

Spjellkontakten kan såvidt jeg vet ikke justeres.
Hei takk for svar! Bilen er en 87 90002.0 16v, gassvirer er korrekt, spjelldemper er korrekt justert og ny,og spjellkontakten har en grunninnstilling som skal justeres.Men har hørt at det kan være litt vrient å få det til.Mulig dumt spm men hva er TCS?

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 22 apr 2005, 09:48

stone skrev:
Trond N47 skrev:Årsmodell og evt om den har TCS er vesentlig informasjon hvis du vil ha hjelp. Problemet kan skyldes at gasswiren er for stram, det bør være minst en mm slakk når bilen går på tomgang. Og returdemperen bør slippe gasswiren helt tilbake. Det sitter en returdemper på gasspjeldet på de gamle modellene, den justerer du ved å skru på den.

Spjellkontakten kan såvidt jeg vet ikke justeres.
Hei takk for svar! Bilen er en 87 90002.0 16v, gassvirer er korrekt, spjelldemper er korrekt justert og ny,og spjellkontakten har en grunninnstilling som skal justeres.Men har hørt at det kan være litt vrient å få det til.Mulig dumt spm men hva er TCS?
TCS er traction Control, eller antispinn..
Styrer med DAB og AUX

Svar