Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
olewa
- 1.2 bar

- Innlegg: 226
- Registrert: 02 jul 2003, 01:00
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av olewa » 16 apr 2005, 13:22
Har nettopp lagt om fra sommer til vinterdekk. Med vinterdekka 15" på, er rattet riktig justert, men når jeg får på 17" sommerdekk er det vridd mot høyre når jeg kjører rett fram.. Dette kan ikke være logisk..??
Har noen vært borti noe tilsvarende..?
(Gjelder 9-5 som er senket hvis det er av betydning)
-
Pancho N497
- 2.0 bar

- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Pancho N497 » 16 apr 2005, 13:28
juster spissinga me sommerdekka på
har aldri opplevd at rattet har blitt skjeivt etter å bytta til sommerhjula..
-
PerI
- 0.7 bar

- Innlegg: 187
- Registrert: 24 sep 2004, 01:00
- Sted: Elverum
-
Kontakt:
Legg inn
av PerI » 16 apr 2005, 18:44
Kan jo hende at 17"'era dine vil "dra" litt i hjulspora slik at det går utover sentreringen på rattet. Juster i det minste spissingen med sommerhjula på!
..hvorfor sloss om en ball når man kan leke med biler..??!!
-
Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
-
Kontakt:
Legg inn
av Jørgen N237 » 16 apr 2005, 21:30
Jeg har samme problem med vinterhjulene.. Ikke egentlig så my eat det er noe å snakke om, men synlig er det..
Styrer med DAB og AUX
-
john n04
- 2.0 bar

- Innlegg: 699
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
-
Kontakt:
Legg inn
av john n04 » 17 apr 2005, 18:36
Jeg har også samme problem.
Har hatt den på hjulinstilling 2 ganger uten at det har hjulpet noe

lawicel CanUsb, og Tech2!
-
olewa
- 1.2 bar

- Innlegg: 226
- Registrert: 02 jul 2003, 01:00
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av olewa » 17 apr 2005, 18:46
kanskje jeg skal pumpe ene dekket steinhardt og slippe ut lufta av det andre for å rette opp rattet.....
gidder iallefall ikke å ha den på forstillingskontroll 2 ganger i året..

-
tranceman N366
- 1,5 bar

- Innlegg: 401
- Registrert: 04 feb 2004, 01:00
- Sted: Andenes
Legg inn
av tranceman N366 » 21 apr 2005, 00:09
kvark skrev:juster spissinga me sommerdekka på
har aldri opplevd at rattet har blitt skjeivt etter å bytta til sommerhjula..
Hvordan justerer man spissinga?
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4
-
Macgeier
- 2.0 bar

- Innlegg: 807
- Registrert: 18 mar 2005, 01:00
Legg inn
av Macgeier » 21 apr 2005, 12:41
Dette tror jeg de aller fleste overlater til proffene.
Selv bruker jeg følgende metode:
Kjører til en flat parkeringsplass med utsikt.
1) Stiller bilen i retning mot noe i det fjerne, en åskam eller lignede en kilometer eller to unna.
2) Legger rett 2tomm4 (for å komme litt ut fra dekkene for å sikte)horisontalt mot dekksiden midt på hjulet og sikter mot horisonten, merker meg hvor siktelinjen treffer (hvilket grantre, fjellknaus eller lignende).
3) Går over til andre siden og sikter der også, ved samme treffpunkt så har du 0mm spissing. Juster først på endeleddene til du har 0mm.
4) Deretter justerer du toe-in ved å skrue endeleddet utover.
Viktig: 1mm ut gir 2mm toe-in (fordi det blir 1mm i bakkant av hjulet og tilsvarende 1mm i forkant av hjulet, altså 2mm).
-
Macgeier
- 2.0 bar

- Innlegg: 807
- Registrert: 18 mar 2005, 01:00
Legg inn
av Macgeier » 22 apr 2005, 08:15
Men, aller først, før justering av spissing. Sjekk etter slark i bærekulene (øvre og nedre), slark i endeledd på styrestag og etter slark i hjullager.
Nyttern`te å justere noe hvis det alikevel er slark.