sommer dekk, rattet blir skjevt..

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

sommer dekk, rattet blir skjevt..

Legg inn av olewa » 16 apr 2005, 13:22

Har nettopp lagt om fra sommer til vinterdekk. Med vinterdekka 15" på, er rattet riktig justert, men når jeg får på 17" sommerdekk er det vridd mot høyre når jeg kjører rett fram.. Dette kan ikke være logisk..?? :shock:
Har noen vært borti noe tilsvarende..?
(Gjelder 9-5 som er senket hvis det er av betydning)

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 16 apr 2005, 13:28

juster spissinga me sommerdekka på :D

har aldri opplevd at rattet har blitt skjeivt etter å bytta til sommerhjula..
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 187
Registrert: 24 sep 2004, 01:00
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av PerI » 16 apr 2005, 18:44

Kan jo hende at 17"'era dine vil "dra" litt i hjulspora slik at det går utover sentreringen på rattet. Juster i det minste spissingen med sommerhjula på!
..hvorfor sloss om en ball når man kan leke med biler..??!!

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 16 apr 2005, 21:30

Jeg har samme problem med vinterhjulene.. Ikke egentlig så my eat det er noe å snakke om, men synlig er det..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 17 apr 2005, 18:36

Jeg har også samme problem.
Har hatt den på hjulinstilling 2 ganger uten at det har hjulpet noe :roll:
lawicel CanUsb, og Tech2!

olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av olewa » 17 apr 2005, 18:46

kanskje jeg skal pumpe ene dekket steinhardt og slippe ut lufta av det andre for å rette opp rattet..... :ashamed
gidder iallefall ikke å ha den på forstillingskontroll 2 ganger i året.. :roll:

Brukeravatar
tranceman N366
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 401
Registrert: 04 feb 2004, 01:00
Sted: Andenes

Legg inn av tranceman N366 » 21 apr 2005, 00:09

kvark skrev:juster spissinga me sommerdekka på :D

har aldri opplevd at rattet har blitt skjeivt etter å bytta til sommerhjula..
Hvordan justerer man spissinga?
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 21 apr 2005, 12:41

Dette tror jeg de aller fleste overlater til proffene.

Selv bruker jeg følgende metode:
Kjører til en flat parkeringsplass med utsikt.

1) Stiller bilen i retning mot noe i det fjerne, en åskam eller lignede en kilometer eller to unna.

2) Legger rett 2tomm4 (for å komme litt ut fra dekkene for å sikte)horisontalt mot dekksiden midt på hjulet og sikter mot horisonten, merker meg hvor siktelinjen treffer (hvilket grantre, fjellknaus eller lignende).

3) Går over til andre siden og sikter der også, ved samme treffpunkt så har du 0mm spissing. Juster først på endeleddene til du har 0mm.

4) Deretter justerer du toe-in ved å skrue endeleddet utover.
Viktig: 1mm ut gir 2mm toe-in (fordi det blir 1mm i bakkant av hjulet og tilsvarende 1mm i forkant av hjulet, altså 2mm).

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 22 apr 2005, 08:15

Men, aller først, før justering av spissing. Sjekk etter slark i bærekulene (øvre og nedre), slark i endeledd på styrestag og etter slark i hjullager.
Nyttern`te å justere noe hvis det alikevel er slark.

Svar