Dump ventil

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Lillehammer

Legg inn av mknestang » 06 jan 2005, 12:41

jeg har ikke noen måler enn den som sitter sammen med speedometer og slikt..

men så går den ikke på så veldig høyt trykk heller da. men jeg vil ha en anna inni bilen, men jeg er usikker på åssen jeg skal koble den opp!

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Medlemsnummer: 369
Sted:

Re: ladetrykk

Legg inn av Surbotaab N369 » 06 jan 2005, 12:42

Petter 900 T skrev:1. Høyt ladetrykk er ikke noe mål i seg selv, men selvfølgelig er det viktig å ha riktig trykk. Ofte så går motoren for magert når man hever trykket.
Målet er større luftmengde, kombinert med riktig mengde bensin:D

2. det er viktig å ha en bra måler, den som sitter i dashbordet er ikke nøyaktig nok.
var derfor jeg skrev dette tidligere i "stringen":
du kan sette den på det røret ja... tror det blir andbefalt å sette den nærmest mulig innsuget... men har oxo hørt motsatt....
ville nok ikke kjørt med 1,2 uten noen form for tillegs-sprut nei... spørs litt på hvilken turbo du har oxo...(om den leverer nok mengde luft...)
ville nok ikke gått noe høyere en 1 bar jeg... men ikke ta det jeg sier her for seriøst... jeg gir ingen garantier.... for å hente ut mer en en 25-30hk ekstra ville jeg begynt å vurdert å oppgradert eksos,turbo og insprutsystem.... bare så det er sagt.... sjekk ut speedparts og se på de "trimmsatsene" de har det..
http://www.speedpartsnorway.no

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 06 jan 2005, 12:45

knemor skrev:jeg har ikke noen måler enn den som sitter sammen med speedometer og slikt..

men så går den ikke på så veldig høyt trykk heller da. men jeg vil ha en anna inni bilen, men jeg er usikker på åssen jeg skal koble den opp!
kjøper du en "extern" måler må du kople til denne på en slange som går til innsuget... dette gjør du enklest ved å kople deg ti slangen som går inn til "trykkvakta" som står under dasjen på førersiden...

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Sted: Langhus

koble

Legg inn av Petter 900 T » 06 jan 2005, 12:45

Sett på det medfølgende T-stykket på vacumslange under dashbord. koble til måler med medfølgende slange, ferdig!!

Evt lys i tilleg da 8)

Ape-enkelt.....
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 06 jan 2005, 13:21

her er en RFL montert på min gamle 8v

Bilde
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 07 jan 2005, 13:43

Riktig som Petter sier at det ikke er om å gjøre å ha størst ladetrykk, men riktig blanding. Jeg kan sammenligne min egen på det området der. Jeg kjører 1.2bar fra 2500omdr som øker gradhvis til 1.35bar fra 4500 -> 7000 (har ikke turt å dra den lenger...) Med det trykket har jeg bedre drag og kraft enn en 330hk cosworth som dytter 1,6bar... De som har vært med meg ut på tur tror ikke på meg at jeg ikke kjører høyere trykk, og det er jo kuult :)
Sammenlignet med min forrige motor så er det også mer drag på mindre trykk. Mye på grunn av riktig innstillte verdier på luft og bensin :)

Forrige motor: 2.0L 16V med allt originalt foruten en T3-T60 turbo og chip. kjørte 1.4bar maks. sank til 1.2 på turtall.
Nåværende motor: 2.0L 16V med originale motordeler (2.1 topp/innsug), TD04-19T turbo og Trionic innsprut. 1.2 -> 1.35bar maks

Utrolig hva en annen turbo og et nytt innsprut gjør :)

Men til topic:
Dumpventil på en bil med luftmassemeter er ikke så veldig lurt, da du kan risikere at motoren stopper på tomgang osv. Du må i tilfelle ha en to-stemplet ventil som ikke åpner før ved ett visst trykk. Men ikke ha det åpningstrykket for høyt, for det kan skade turboen mer enn du har lyst at den skal... Du slår trykket tilbake i turbinbladene, noe som kan være en kuul lyd, men det sliter mye mer på turboen.
Jeg prøvde en Turbonetics godzilla en gang og det ble et mareritt.. Den hadde bare ett stempel, noe som førte til stopp i hvert eneste kryss og høyt bensinforbruk.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!

Legg inn av Henrik N449 » 25 apr 2005, 11:51

hvor på turtallsregisteret ser man hva som er grunnladetrykk?
og hvor ser man det "max" eller det dere kaller vanlig ladetrykk?

og er det vanlig grunnladetrykk eller det dere bare kaller for ladetrykk som er MAX 1bar? hvis grunnladetrykket er 0.45 somd ere sier, er det det jeg kan stille opp til 1? eller mindre hvis ønskelig

er medlem og sånn, har bare ikke fått tilgang til trimmingforumet enda!

edit: jeg leste i et gammelt innlegg her at man må sveise feste til dump ventil, hvis ikke den har 25mm åpning.
Den jeg har kjøpt har 35mm åpning, så har jeg kjøpt en 25-35mm adapter påspeedparts. Hvor og hvordan skal jeg feste dumpen da?
Gjerne med bilder!

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 25 apr 2005, 15:09

På min bil trår man så vidt inn bremsa, slik at lyset kommer på men uten å bremse. Da kutter samtidig all styreelektronikk i forbindelse med turboen og trykket synker til grunnladetrykket. Bremsa trår man på samtidig som man gasser maks på et litt høyere gir for å få maks lade trykk. Jeg har B-235R, T-7 motoren i en 9-5 fra 01.
Muligens er det slik på din også.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!

Legg inn av Henrik N449 » 25 apr 2005, 16:13

frkristiansen skrev:
På min bil trår man så vidt inn bremsa, slik at lyset kommer på men uten å bremse. Da kutter samtidig all styreelektronikk i forbindelse med turboen og trykket synker til grunnladetrykket. Bremsa trår man på samtidig som man gasser maks på et litt høyere gir for å få maks lade trykk. Jeg har B-235R, T-7 motoren i en 9-5 fra 01.
Muligens er det slik på din også.

takk for svar :)

nå over til siste spørsmål. er det noen annen måte å montere dump ventilen min på enn å sveise?
jeg har en sånn fin tykk forlengingsslange, og en 25-35mm adapter!

Svar