Tyding av chassinr

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Petter_N261
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 261
Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
Sted: Tønsberg

Tyding av chassinr

Legg inn av Petter_N261 » 03 mai 2005, 14:13

Ser de har en og900 med chassinr YS3AT55L6F1008014 på Lier Bil.

Vet at det er en 900 turbo med 5 dører og 5 gir, men hva slags motor?
Er det en 8v eller 16v? Er det en B202-et-eller-annet som jeg kan hive i en T16 fra 84?

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 03 mai 2005, 14:47

Næ , altså , den bilen er en SAAB, 900 ,turbo, 5 dørs, 5 gir, turbo med ladeluftkjøler , 1985 modell ifølge chassisnummeret.

Ingen av de stedene jeg lette sto det om det var 8V eller 16V hvis den var eldre enn 1986 modell :roll:
:wink:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Eirik N310
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 577
Registrert: 28 mar 2004, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Eirik N310 » 03 mai 2005, 15:18

Er det ikke bare å poppe hooden på den da? Så finner du jo ut om det er 16v eller 8v... :p
Eirik N310 |

'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d.. :|
x '84 Saab 99GL Five Speed

Brukeravatar
Petter_N261
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 261
Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
Sted: Tønsberg

Legg inn av Petter_N261 » 03 mai 2005, 17:00

ulv skrev:Er det ikke bare å poppe hooden på den da? Så finner du jo ut om det er 16v eller 8v... :p
Hehe, det hadde vært greitt å slippe å kjøre bomtur til Lier, da :wink:
De tar ikke telefonen der oppe, sø...

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Tyding av chassinr

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 mai 2005, 17:28

Petter_T8 skrev:Ser de har en og900 med chassinr YS3AT55L6F1008014 på Lier Bil.

Vet at det er en 900 turbo med 5 dører og 5 gir, men hva slags motor?
Er det en 8v eller 16v? Er det en B202-et-eller-annet som jeg kan hive i en T16 fra 84?
Er som du seier ein turbo med 5 dører og 5 gir, kan legge til at bilen er produsert i Trollhättan, er ein M85 og har intercooler og 16v turbomotor (noko L-en indikerar, hadde det vore ein 8v hadde talet der vore S).

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Re: Tyding av chassinr

Legg inn av TurboLars N383 » 03 mai 2005, 17:43

Hjelle, N6 skrev:
Petter_T8 skrev:Ser de har en og900 med chassinr YS3AT55L6F1008014 på Lier Bil.

Vet at det er en 900 turbo med 5 dører og 5 gir, men hva slags motor?
Er det en 8v eller 16v? Er det en B202-et-eller-annet som jeg kan hive i en T16 fra 84?
Er som du seier ein turbo med 5 dører og 5 gir, kan legge til at bilen er produsert i Trollhättan, er ein M85 og har intercooler og 16v turbomotor (noko L-en indikerar, hadde det vore ein 8v hadde talet der vore S).
Det med L og S , er ikke det etter 1986 a? Nummerene er delt inn i
79-80modell
81-83modell
84-85modell
86->
:absolute: :wink: :D
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 mai 2005, 17:46

Er klar over inndelinga, men det med L og S er også iflg. mine opplysningar gjeldande for M84 og M85.
På seinare modellar (M90->) betyr BTW S-en lavtrykksturbo.

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 03 mai 2005, 18:10

Hjelle, N6 skrev:Er klar over inndelinga, men det med L og S er også iflg. mine opplysningar gjeldande for M84 og M85.
På seinare modellar (M90->) betyr BTW S-en lavtrykksturbo.
Aha , okå , da lærte jeg noe i dag også :lol: :)
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 03 mai 2005, 19:08

Kom med registreringsnummeret enten her eller på pm så skal jeg sjekke det på jobb i morgen.,.
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Petter_N261
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 261
Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
Sted: Tønsberg

Legg inn av Petter_N261 » 03 mai 2005, 19:35

Freshmaker N237 skrev:Kom med registreringsnummeret enten her eller på pm så skal jeg sjekke det på jobb i morgen.,.
Har ikke noe reg nr,- det er en bil jeg fant i databasen til høggeriet i Lier :?
Det stemmer nok som Hjelle sier at det er en 16v. Jeg trudde også at L'en betydde mellomkjølt 16-ventiler.
Får reise opp og ta en titt 8)

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 03 mai 2005, 20:15

8v hadde ikke IC!
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 mai 2005, 10:56

Rune N35 skrev:8v hadde ikke IC!
Men, det var vel enkelte 8v som hadde IC, der effekta var 155hk, eller var dette berre noko som vart ettermontert på ein vanlig 8v der effekta orginalt var 145hk?

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 05 mai 2005, 13:57

eg hadde ein -86 T8 med originalt montert intercooler. far hadde ein -85 som han bytta motor i men eg meine det va originalt i den og
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Petter_N261
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 261
Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
Sted: Tønsberg

Legg inn av Petter_N261 » 06 mai 2005, 12:28

Har finni ut at motoren er en 16v fra 1991. Det betyr vel at den gamle APCen fra 84-modellen ikke passer til den motoren. Det ble jo ikke laget noen 175hk i 91?
Må jeg dra med meg ledningsnettet også, da?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 mai 2005, 13:39

Jauda, 175hk vart produsert i 1991, 900:an min har 175hk orginalt.
Men monge i Norge hadde berre 160/165hk pga kat.-en.

Men som du seier er det forskjell på APC-systema, 91-en har 25pin APC, 84 har 14-pin APC som sit under baksetet, 91-en har boksa i innerskjermen på venstre side. Det tryggaste er nok å rive med seg det eletriske også inkl. rele, so får du starte jobben...

Svar