OG900:Frode N220 skrev: hvor både eksteriør, interiør og teknikk er med på å bestemme den vakreste/fineste/beste Saaben.
Utrolig elegant og tidløst eksteriør. Ingen fjollete motetakter der.
Og cab'en med nedslått tak er jo den fineste cab'en noensinne med en mulig konkurrent i Jaguar E-type da... Men den er bare toseter så den er egentlig utenfor konkurranse.
Interiøret er enkelt og funksjonelt uten dikkedarier. Og variantene (inkludert cab'en selvfølgelig) med skinninteriør er jo bare delikate!
Teknikken er uslåelig! Double wishbone forhjulsoppheng med hengslede fjærer. Hvilken annen masseprodusert bil har slik en Formel 1-løsning annet enn 99'en da? Etterfølgerne har alle som en vanlige fjæben. Det har Angliaen min fra 1962 også...
Stabiliseringsstag både foran og bak og sikkerhet helt i forkant den gangen.
Og cab'en var blant de få med elektrisk betjent tak og garantert først med oppvarmet bakrute.
Motor og turbo og apc finner en jo i andre modeller også, men da herpet av Fiat- og GM-tenking som motor på tvers i stedet for bak fram o.s.b.
Konklusjonen er vel enkel:
OG900 cab med turbo er tidenes SAAB

