T8->T16 konvertering

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

T8->T16 konvertering

Legg inn av Lars_N289 » 27 mai 2005, 15:58

Hei! Har no planar om å kjøpe ein T16 delebil. Mest for å kunne ta innpsrøytninga frå T16'en til min T8. Men så tenkte eg at det må vel vere betre og lettare å sette 16v toppen på min motor. Grunnan til at eg ynskjer å kunn bytte toppen er at motoren i min bil er nyoverhalt, mens den i T16'en har gått 230000km.

Derfor lurer eg på om det går å sette over toppen på min t8 motor. Skal likevel ut med motor. Passar alle olje/vann kanalar osv? Register og tannhjul på veiva, må det skiftast??

Mvh Lars Johan
Saab 9-5 Vector Sport M05

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 27 mai 2005, 21:17

Tja, det enkleste er nok å bytte hele motoren. Du må jo bytter registerkjede, strammere, deksel osv. Stemplene er heller ikke like. Har selv gjort dette og i forhold til T8 motoren er det absolutt verdt det.

EDIT: Når det gjelder spesialverktøy til gearkasse er det lite av det som strengt talt er nødvendig, men det forenkler arbeidet. Sjekk ut siden til "popeye" på det svenske forumet og ev Haynes bok om OG900 på engelsk, der står det om renovering av gearkasser. Holder selv på å bygge ny gearkasse nå, så vi får se.. :)

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 28 mai 2005, 01:30

Kva vil kompresjonen vere med blokk frå T8 og topp frå T16 då? Om den blir litt meir senka betyr vel ikje alverden, skal likevel trimmast denne motoren.. Kjedeli å hive nedi ein motor som har gått 230, når eg har ein nyoverhala..
Saab 9-5 Vector Sport M05

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 28 mai 2005, 01:52

Kompen har ikke noe å si, for det vil fysisk ikke gå å bruke komplett stempler fra T8. Ventilene i 16V toppen slår nedi stemplene, og det er ikke særlig gøy.

Det er mye enklere å ta hele motoren fra T16 å sette i. Det som må byttes er:
Stempler/råder
Registerkjede/drev/skinner
Oljepumpe så vidt jeg vet.
Topp/innsug/eksosmanifold (måtte jo byttes uansett, men tok det med...)

Så det vil si at du må plukke motoren i småbiter og bygge den sammen igjen med deler fra litt her og der. Selv om T16motoren har gått 230000 så vil det jo ikke si at den er dårlig. Er meget mulig den fortsatt er i topp stand. Ellers er det ikke dyrt å bytte de små tingene som gjør motoren sliten. Feks simringene foran/bak, ventiltetninger og toppakning.

Det er verdt å vurdere det i stedet for å måtte totalt rive den nyoverhalte motoren. Den kan du jo evt få litt penger for. Som igjen finansierer oppbygning av en tipp topp T16motor :):)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 28 mai 2005, 17:15

Jepp.. du har et poeng der Mortimer. Får legge den andre ut til salg, so får eg sjå ka det blir til... :)
Saab 9-5 Vector Sport M05

Svar