Ulelyd ved litt turbotrykk.....??

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Ulelyd ved litt turbotrykk.....??

Legg inn av Griffin N430 » 06 jun 2005, 17:20

Har et problem, som jeg trodde skyltes løse vacumslanger, men har gått over de fleste, men har ikke sett noen feil enda. Problemet er at når jeg får opp litt turbotrykk, så kommer det en slags dyp ulelyd. Noen som vet hva det kan være? Tror nesten ikke turboen kan være slitt heller, for den lader det den skal, og ingen blårøyk ved pådrag. Men jeg tror nok aldri den har vært skifta, så kanskje det hadde vært på tide med ny Trim 60 turbo :wink: hehe

Noen som har forslag til hva det kan være?? Resirk. ventilen?

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 298
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 07 jun 2005, 08:20

Høres ut som om det er resirk.-ventilen, eller "hooter valve" som de sier over there. Min tuteventil tuter litt ved rundt 0 bar. Vet ikke om det er normalt, men turboen lader nå skikkelig ihvertfall.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 07 jun 2005, 08:38

Jeg tror også at det er avlastingsventilene som lekker litt. Har det slik på min også innimellom. Har bestilt meg ny AV, så vi får se om det hjelper.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 09 jun 2005, 18:55

Er det en måte å feilsøke den orginale avlastingsventilen på??? Tror jeg har lest på STCS at man kan prøve-blåse i de tre forskjellige inngangene, og at man ikke skal kunne blåse gjennom noen av dem, men er dette riktig??

Kan forresten ikke blåse gjennom de to største når jeg holder igjen vacumen. Da er det vel i orden? Men kan jo være en liten lekkasje likevel da....

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 09 jun 2005, 21:28

Du tenkjer på magnetventilen Griffin_N430.
Avlastningsventilen er vel den som er i omtrådet ved turboen, men er klin inno blokka. Liten svart sak. Ser ut omtrent som den saken nederst på sida her: http://www.speedparts.se/prod/res_motor_ventiler.shtml

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 09 jun 2005, 21:32

Hjelle, N6 skrev:Du tenkjer på magnetventilen Griffin_N430.
Avlastningsventilen er vel den som er i omtrådet ved turboen, men er klin inno blokka. Liten svart sak. Ser ut omtrent som den saken nederst på sida her: http://www.speedparts.se/prod/res_motor_ventiler.shtml
Nei, jeg vet hva magnetventilen er! :D

Har tatt av avlastingsventilen i dag. Sitter på den 60 graders bøyen før turboen!

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 11 jun 2005, 19:20

hei :D

hvis du har en varig ulelyd når du får ladetrykk så kan dette oxo være en exos-lekkasje mellom turbo og exos-manifoild.... prøv å ettertrekke boltene event bytt boltene og metall-pakningen mellom turbo og manifold....

får håpe du finner ut av det :D :D

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 11 jun 2005, 19:36

Surbotaab (ralle) skrev:hei :D

hvis du har en varig ulelyd når du får ladetrykk så kan dette oxo være en exos-lekkasje mellom turbo og exos-manifoild.... prøv å ettertrekke boltene event bytt boltene og metall-pakningen mellom turbo og manifold....

får håpe du finner ut av det :D :D
Nei, lyden er ikke der hele tiden. For det meste mellom 3000 og 4000 rpm! Akkurat der turboen begynner å lade max.

olewa
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av olewa » 12 jun 2005, 15:11

Dette høres likt ut som på den 9000 jeg hadde. Den hadde steg 2, og hørte at det hvissla/plystra framme i motorrommet når turboen begynte å trykke.. gikk over alt som fantes av slanger uten å finne så mye som en sprekk. Tok og så nærmere på intercooleren, og da hadde gavlene på begge sidene begynt å slippe slik at lufta ble pressa ut der.. Og det var ikke godt å se fra oversida i motorrommet...

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 12 jun 2005, 15:17

Men det blir borte når man får opp litt turtall. Kommer akkurat når turbotrykket går opp. På fullt trykk hører man ingen ting!

Så litt nærmere på vacumslangen på avlastningsventilen også, og den var ganske så gammel, slik at den røk av når jeg tok den av. Kanskje det har vært en sprekk der slik at det ikke ble vacum.

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 16 jun 2005, 15:44

Fikk ny avlastningsventil i dag. Og det hjalp betraktelig!! :D Slutt på ulinga, samt riktig vacum! Nå lader den som den skal!!

Brukeravatar
Thor N67
Overload!!!
Innlegg: 1000
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N67
Navn: Thor Moi
Bil: 9-5 2,3 M98
Sted: Son
Kontakt:

Legg inn av Thor N67 » 16 jun 2005, 17:12

Godt al det ordnet seg for deg.
Thor N67
M98 9-5 2,3

Svar