Bremseproblemer Og900 m89

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Bremseproblemer Og900 m89

Legg inn av Ottar N398 » 17 jun 2005, 22:20

Dette er saken:

Vel det hele begynte med litt køkjøring i 60 med en aktivt bremsende kone foran meg. Da jeg skulle bremse forsiktig da jeg kom litt for nært henne så glei pedalen bare videre inn. Da panikken grep meg trødde jeg litt hardere på pedalen og da funka plutselig bremsa. Så etter litt undersøkning trakk jeg konklusjonen at hvis jeg bremser forsiktig så gav pedalen etter men med litt kraft så funker alt helt fint!

Siden jeg allerede har laget en tråd så hiver jeg inn problem nr. 2:
bytta nylig batteri til Exide sønnak(eller no sånt) og forventa at dette skulle fikse problemet med at tomgangen var litt snål rett etter den startet, når jeg skal trille fint ut av en parkeringsplass har den en lei uvane å senke turtallet til 0,5 (eller mindre) men hvis jeg gir gass før jeg setter den i gir går alt knirkefritt. Spenningen ser normal ut og alt virker fint uten om dette( og bremsa da).
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

mMm

Legg inn av Pål N526 » 18 jun 2005, 15:07

har samme problemer.. har noe med TIP og LMM og AIC ventiler:P alt skal være opp mot hverandre slik at ECU kan styre tomgangen osv osv.. kans også være noe annet:P

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 jun 2005, 20:22

Ville ha sjekka om du har luft i bremsesystemet fysst eg, høyres ut som ein merkelig feil.

Når det gjeld tomgongsproblemet, kan det være tomgongsregulatoren som treng seg ein rens. Det kan også være dei gummiforingane som sit i innsuget som gjer at du får lekasje der, og som fører til at bilen vil daude vekk. Hadde samme problem som du, altså at den ville ned mot 500rpm støtt og stadig, eg hade i tilegg det problemet at den ville daude når clutchen vart trykt inn. Bytta to av dei tre foringane (SAAB minte det berre var to foringar der), på din bil er to av foringane like, og ei er forskjellig ifrå dei to andre. Den eine foringa er sjeldan den trengs byttat har eg inntrykk av, dei to andre er mest vanlig at dei ryk. Kostar rundt 40 kroner på SAAB, kan være verdt å sjekke ut. Min vart ihvertfall OK når det gjeld tomgongen når eg bytta desse.

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 19 jun 2005, 18:06

En kompis hadde det samme bremseproblemet . Han byttet bremsekraftforsterkeren :wink:

Prøv å lufte systemet først for å se om det hjelper :)
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 13 jul 2005, 00:11

Vel jeg har vært på ferie en stund nå, og de dagene jeg har vert hjemme har jeg ikke merka noe til dette problemet med bremsene men selvfølgelig måtte det dukke opp i dag. lufta bremsene før ferien og trodde at det hadde gjort susen men det hadde tydeligvis ikke det!
Bytte bremsekraftforsterker høres ut som noe merket med minst 8 skiftenøkler(i boka med det snåle tyske navnet jeg klarer å uttale men ikke skrive) hvor vanskelig er det egentlig? har en delebil stående så hvis det er noe en kar med middels kunnskap kan fikse så.

Angående tomgangs tullet så har jeg ikke komt til en løsning! men nå er det egentlig ikke en tomgangs feil. Men en start/tomgangs feil for den er kun der rett etter start! Så det er bare å trampe litt på gassen noen ganger så får den som en klokke igjen. Vet at det høres veldig ut som en kaldstartsventil feil men den rensa jeg for noen måneder siden så jeg tviler litt på det!

Takker for svar!
Og unnskylder skrivefeil :lol: :lol: (Klokka er snart halv 2)
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 13 jul 2005, 09:14

bremsekraftforsterkeren er bare 4 skruer, men den sitter bak dashbordet, og det er vel LITT kronglete vil jeg tro..
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 13 jul 2005, 11:59

Arrr ut med dashen igjen! :angered:
nå har jeg riktignok hatt det ute en 4-5 ganger før da men :angered: :angered:
ja ja det må vel til!
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 13 jul 2005, 14:19

har samma problem.. har en sånn derre roterende aic ventil ei skive som vrir seg ved hjelp av et bimetall.. men den har jeg bytta.. og det fixa kvelinga på start, men den går fremdeles treigt rett etter start.. er det noen andre sensore som må shekkes? utenom LMM; AIC; TPS; ??

Svar