Prim?rkjeder og girkasse
Moderator: Moderatorer
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Primærkjeder og girkasse
fikk tak i ei ødelagt girkasse med en 7'er primær som jeg skal ha i kokillkassa mi.
Når jeg tok av primærhuset så er det jo 3 drev oppe, og 3 drev nede. Jeg fikk bare av de 3 drevene oppe + de 3 kjedene. Spørsmålet mitt er om jeg trenger de nederste drevene eller kan jeg bruke den nederste som allerede står i kokillkassa mi?
Når jeg tok av primærhuset så er det jo 3 drev oppe, og 3 drev nede. Jeg fikk bare av de 3 drevene oppe + de 3 kjedene. Spørsmålet mitt er om jeg trenger de nederste drevene eller kan jeg bruke den nederste som allerede står i kokillkassa mi?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Du må ha begge dreva + kjedene for at det skal bli rett. Metoden for å løsne mutteren på det nederste drevet er (ifl. Haynes boka) å legge inn 5 gear + å løsne sidekåpa på kassa slik at du kommer til reversen. Skru av armen som legger inn reversen og skyv mellomdrevet for reversen bakover slik reversen og 5 gear ligger inne samtidig
. Inngående aksel er da låst og mutteren kan løsnes. Har ikke gjort dette selv...
EDIT: Lagde for en tid tilbake et excelark for å se på hastigheter vs primærdrev og dekkstørrelse. http://home.online.no/~niande/diverse/g ... ger%20.xls

EDIT: Lagde for en tid tilbake et excelark for å se på hastigheter vs primærdrev og dekkstørrelse. http://home.online.no/~niande/diverse/g ... ger%20.xls
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
drev
Eller muttertrekker......
Funker som F
Petter
Funker som F

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Som de andre sier, du må ta begge.
Kjedet er det samme (samme lengde) uansett drevsett.
I prinsippet kan du bare bytte oppe, men da må du forlenge eller forkorte kjedet, men det er vel ikke lett...
Så da blir det enkleste å holde seg til ett sett av gangen...
PS. Hvis du har flere kjeder, så velg det som har strukket seg minst.
Kjedet er det samme (samme lengde) uansett drevsett.
I prinsippet kan du bare bytte oppe, men da må du forlenge eller forkorte kjedet, men det er vel ikke lett...
Så da blir det enkleste å holde seg til ett sett av gangen...
PS. Hvis du har flere kjeder, så velg det som har strukket seg minst.
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
drev
har hørt rykter om at Jørgen lager 7 1/2 dreving.
Ellers ville jeg vært forsiktig med å skjøte primærkjedene, det er nødt til å bli et svakt ledd i kjeden.......
(tog du han?)
Petter
Ellers ville jeg vært forsiktig med å skjøte primærkjedene, det er nødt til å bli et svakt ledd i kjeden.......

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
Re: drev
Petter-N226 skrev:Ellers ville jeg vært forsiktig med å skjøte primærkjedene, det er nødt til å bli et svakt ledd i kjeden.......(tog du han?)
Petter



- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Innlegg: 537
- Registrert: 10 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Re: drev
[quote="Petter-N226"]har hørt rykter om at Jørgen lager 7 1/2 dreving.
Da jeg snakka med ham på saabfestivalen holdt han på med å ta fram en 8 1/2 primær. ca 4500 svenske antyda han. Kunne godt tenkt meg en slik.
Da jeg snakka med ham på saabfestivalen holdt han på med å ta fram en 8 1/2 primær. ca 4500 svenske antyda han. Kunne godt tenkt meg en slik.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
kasse
Primær, det er et kjede med 2 drev som forbinder clutch og girkasse.
Fordi kassa på og 900 ligger under motoren, så må effekten "flyttes ned en etasje"
finnes fra "4" til "8", høyere tall = høyere toppfart
99 og 900 uten turbo har somregel 5, T8 har oftest 6, T16 har 6 eller7, 8 er bestilling....
Ok?
Petter
Fordi kassa på og 900 ligger under motoren, så må effekten "flyttes ned en etasje"
finnes fra "4" til "8", høyere tall = høyere toppfart
99 og 900 uten turbo har somregel 5, T8 har oftest 6, T16 har 6 eller7, 8 er bestilling....
Ok?
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
Re: kasse
So det er berre utvekslinga som er forskjellen?Petter-N226 skrev:Primær, det er et kjede med 2 drev som forbinder clutch og girkasse.
Fordi kassa på og 900 ligger under motoren, så må effekten "flyttes ned en etasje"
finnes fra "4" til "8", høyere tall = høyere toppfart
99 og 900 uten turbo har somregel 5, T8 har oftest 6, T16 har 6 eller7, 8 er bestilling....
Ok?
Petter
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
kasse
Ja, kun utveksling.
Men med høyere primær får kassa mindre juling, altså, er du i grenseland med 7 så ryker kassa med 6
Petter
Men med høyere primær får kassa mindre juling, altså, er du i grenseland med 7 så ryker kassa med 6
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Tror ikke du klarer det heller for å være helt ærlig. Jeg har 7'er i min nå og teoretisk toppfart på 7000omdr er 280kmt......... Jeg følte at bilen stagnerte litt ved 210. Men det var litt oppoverbakke og vind. Men i de hastighetene er det helt sinnsykt mye drag bak bilen... er jo ikke akkurat såpestykke.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18