Tyding av komp.test

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
86_900_turbo
Innlegg: 2
Registrert: 14 jun 2005, 01:00

Tyding av komp.test

Legg inn av 86_900_turbo » 15 jul 2005, 11:34

Jeg foretok en komp.test på min '86 900T8 i går og fikk gode verdier på sylinder 1, 2 og 4, men sylinder 3 viste dårlig oppførsel. Opprinnelig bygget den seg raskt opp til 7,5bar. Etter å ha helt i litt olje viste den samme gode oppførsel som de andre sylindrene, det vil si 11bar. Etter å ha ventet i et par minutter testet jeg på nytt og denne gangen flatet den ut på omtrent 10,5bar. En ny test ytterligere 15 min senere viste 9bar. Hva tyder dette på? Dårlige stempelringer?

Samtidig har jeg oppdaget at om jeg tar av lokket der oljepeilepinnen er festet mens motoren er i gang, vil motoren dø fulstendig. Hva vil det si? Kan det relateres til komp.testen?

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 15 jul 2005, 16:48

Det med at motorn dør da du tar av oljelokket er vel en innebygget sikkerhet; motorn stopper når oljetrykket blir for lavt. Vet ikke sikkert hvilke biler som har den funksjonen. Er ikke sånn på min 9k.
Stempel har jeg ikke greie på, men spør meg om rådebank :eek:

Runar
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 15 jul 2005, 17:55

Det att kompressionen ökar om man häller i lite olja i en cylinder betyder att kolvringarna börjar bli dåliga på den cylindern.
Ditt andra spørsmål vet jag inget om....

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar