G?en toppakning? og900 t16

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Gåen toppakning? og900 t16

Legg inn av Griffin N430 » 18 jul 2005, 21:02

Tror nesten at toppakningen begynner å gi seg. Det er tendenser til at det ryker hvitt av eksosen hvis man ruser opp bilen skikkelig, og at den bruker bittelitt kjølevæske....

Bilen fungerer helt utmerket ellers. Ingen tendenser til ujevn gange, eller tungstarta...100 % i god stand....var bare at jeg la merke til akkurat det. :)

Er det noen ting man kan gjøre for å finne ut at man skulle skiftet toppakning? Kan det vises på komp. test?
Sist redigert av Griffin N430 den 24 jul 2005, 14:53, redigert 1 gang totalt.

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 18 jul 2005, 22:51

Bilen har forresten gått 224 000km, uten toppakningsbytte. Hvor langt er gjennomsnittet for skifte?

Så litt på det i stad også. Nesten så det renner vann ut av potta ved opprusing! :cry: Må nok bestille noen pakninger ja, og begynne å skru!! :D :D

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 19 jul 2005, 10:20

trenger ikke å være gåen topp pakn fordi om det kommer vann ut bak, kondensvann i eksosen er jo normalt, hadde å en som røyk litt sånn hvtt, men det tok nesten ett år før den ikke ville mer, men om du har gåen topp pakn eller ikke, det kan jeg ikke si 100% sikkert.
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 19 jul 2005, 10:50

Du får dunke til med radiator-tett i kjøleveska...

I godværet skal sola nytes... 8)
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 19 jul 2005, 10:54

ArntR N315 skrev: I godværet skal sola nytes... 8)
Sol in my ass.. hehe :lol:
her regner det.. :x
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Re: Gåen toppakning?

Legg inn av Surbotaab N369 » 19 jul 2005, 12:10

Griffin_N430 skrev:Tror nesten at toppakningen begynner å gi seg. Det er tendenser til at det ryker hvitt av eksosen hvis man ruser opp bilen skikkelig, og at den bruker bittelitt kjølevæske....

Bilen fungerer helt utmerket ellers. Ingen tendenser til ujevn gange, eller tungstarta...100 % i god stand....var bare at jeg la merke til akkurat det. :)

Er det noen ting man kan gjøre for å finne ut at man skulle skiftet toppakning? Kan det vises på komp. test?
hei.

kondens i potta kan det godt være uten gåen toppakning oxo.... men min erfaring tilsier at toppakningen ofte går på saaber rundt 200K....
du kan ta opp tennpluggene å se hvordan de ser ut og hvis det er en som skiller seg ut ved at den er hvitere eller mørkere en de andre så er det nok en dårlig toppakning ute å går.....

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 24 jul 2005, 13:55

Hvordan merker man at toppakningen har gått egentlig? Starter ikke bilen? Går ujevnt? lekker mye vann?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 24 jul 2005, 15:47

Griffin_N430 skrev:Hvordan merker man at toppakningen har gått egentlig? Starter ikke bilen? Går ujevnt? lekker mye vann?
Klassisk måte å sjekke det ut på er om en har olje i kjølevatn eller vatn i oljen. En merkar også om det er defekt toppakning om bilen ryk kvitt. En vil vel også vanligvis merke litt vassmangel, altså nivået i ekspansjonstanken minskar.

Svar