Dump ventil p? min VIGGEN

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
MrViggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 153
Registrert: 11 jul 2005, 01:00
Sted: Lillestrøm

Dump ventil på min VIGGEN

Legg inn av MrViggen » 13 jul 2005, 16:11

Hei noen som har erfaringer med dette ? går det ? mister jeg eller får jeg hester ? er det noen farer med dette osv osv osv :-)


8)

pd : Dont :absolute: and drive

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 13 jul 2005, 18:02

Det som er tanken med en dump ventil, er at når du slipper gassen så stenges gass-spjeldet på innsuget. Når dette lukkes produserer (spinner) fortsatt turboen rundt å lager luft. hvis ikke turboen skal gå fra kansje 100.000 rpm til 0 når spjeldet lukkes, er det noen som setter på en dump ventil. Det denne gjør er at trykket som er til overs går ut i friluft ved hjelp av denne ventilen, så det ikke blir så mye trykk at den bråstopper turboen..

Dumpen får du ingen hk av, men det gjør at turboen ikke stopper, ergo, turtallet blir høyere på den når du skal legge in neste gir og gi bånn pinne. Men det er mest for å ikke skade turboen.

På biler med LMM (luft mengde/masse) måler, går det ikke så bra med lufta da denne måler lufta som kommer inn via filteret. hvis noe av denne lufta blir blåst bort av dumpen, går bilen for feit i bensinblandinga. Dette siden det skal være et forhold imellom bensinog luft.

Det du kan gjøre er å sette på en dump som ikke dumper bort lufta, men bruker den igjen. Resirkulerbar.

Ring Speedparts!

Vi satt på en turboxs RFL på mammas aero en gang. Det gikk ikke!
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 13 jul 2005, 19:43

biler med T7 motorer går det ikke ann og montere dump ventil,du må ha den som resirkulerer luften.hvis ikke så får du motor lyset frem.hold deg til original,for det er jo den saab har utviklet motoren etter.

Brukeravatar
Zeronova
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 09 mai 2005, 01:00

Legg inn av Zeronova » 13 jul 2005, 20:56

resirkulert skal de værra på T7 men original.. nei :lol:

kjøp en ny... hehe... akk som jeg skrev i de PM som du fikk...

//Ken

Brukeravatar
SPEEDPARTS N327
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 819
Registrert: 01 jun 2004, 01:00
Medlemsnummer: N327
Navn: Speedparts Norway
Bil: Norges raskeste SAAB
Sted: Kjeller Vest 1 - 3
Kontakt:

D1625

Legg inn av SPEEDPARTS N327 » 15 jul 2005, 13:09

Speedparts D1625 resirk T7 = 1000.- rabatt = er på lager !

Bolton passform !! 8)

Edit fra Moderator:
Det er et eget forum for leverandører til å poste reklame for sine egne produkter og tjenester. Vær vennlig å følg de enkle retningslinjene som er satt i forumet.
Close to your SAAB, closer to you with speedparts
www.speedparts.no

Brukeravatar
Troll R
Overload!!!
Innlegg: 1275
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N02
Bil: saab 9-3 sc troll r
Kontakt:

Re: Dump ventil på min VIGGEN

Legg inn av Troll R » 15 jul 2005, 13:29

MrViggen skrev:Hei noen som har erfaringer med dette ? går det ? mister jeg eller får jeg hester ? er det noen farer med dette osv osv osv :-)


8)

pd : Dont :absolute: and drive
Hei

i og med at du har en hirsch bil hadde jeg sendt tommy utengen en mail eller en pm ang dette spm . tror han er den som kan svare best på dette spm .da programvaren som sitter i din bil er laget av han

molen hans er tutengen@hirsch-performance.ch

mvh

Kasper

Brukeravatar
MrViggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 153
Registrert: 11 jul 2005, 01:00
Sted: Lillestrøm

Legg inn av MrViggen » 17 jul 2005, 23:22

jupp jeg har tlf nr hans. Det er han som har tunet og gjort alt med bilen.Han skulle ringe meg snart.

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 17 jul 2005, 23:55

En ventil er en ventil uavhengig om det er Nordic, BSR, Hirsch, SQR, ChipCenter, MapTun eller Mats som har vært i boksen med kålfingra sine. :roll:

Men, en ventil er ikke nødvendigvis en ventil når det kommer til motorstyrningssystemer som bruker luftmassemåler kontra mapsensor.

Derfor er det viktig at du bruker en resirkulerende avlastningsventil.

Det kommer ikke fram på Hirsch' hjemmeside at de bytter ut originalventilen, (det er vel "original"-trim...)men DEN kan du få billig, bare å bytte ut med no skikkelige saker, f.eks denne:

http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=304

Fargen passer jo bra under panseret ditt!
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
MrViggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 153
Registrert: 11 jul 2005, 01:00
Sted: Lillestrøm

Legg inn av MrViggen » 22 jul 2005, 02:22

Den var jo stilig da :-) dette skader ikke bilen på noe sett eller ?

Jeg skal maile Tommy og høre om ikke han har noen råd og om ikke han kan gjøre dette når han er i Norge neste gang

Svar