Og 900turbo8v vil ikke starte !

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Og 900turbo8v vil ikke starte !

Legg inn av TurboLars N383 » 27 jul 2005, 19:24

Nå har jeg prøvd alt og den vil ikke starte :angered: !!
Den får bensin og gnist , kabler , plugger , rotor og fordelerlokk er nytt osvosv :wink: .

Det sier bare "boff boff" i eksosen uten at den vil tenne :cry:

Så noen som har forslag til starthjelp :) ?? Er rimelig gira på å kjøre nå :D

På forhånd takk :)
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 27 jul 2005, 20:12

Du har vel ikke byttet om noen pluggledninger/evt satt på fordelerlokket feil? Bare den første tanken som slå meg ettersom det høres ut som den tenner når ventiler er åpne.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 27 jul 2005, 20:31

Nej , ikke noen pluggledninger som er satt feil !! Da smeller det høyt , ikke sånn slapt "boff boff" som jeg har :wink: ...


Noen fler forslag :) ?
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 27 jul 2005, 20:32

jeg veit akkuratt hvordan du har det..:S har heller ikke fått start.. skriv litt om hvordan du ikke fikk start.... stoppa den på veien liksom eller ville den ikke starte en dag? forklar stopp symptomene.. hosta den harka? skriv alle lyder osv..:P de kan hjelpe mye:P

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 27 jul 2005, 20:45

Hehe , altså . Jeg har nettopp bytta motoren jeg da :wink: .
Og jeg er BOMBEsikker på at ALT er koblet som det skal :roll: !!! Har dobeltsjekka 3 ganger .
8v har jo ikke akkurat den mest avanserte innsprøytninga , bare synd at den er så jævlig dårlig :roll: !! Men til tross for det så funker alt som det skal , så jeg skjønner ikke helt hvor feilen er :cry:

Forslag :) ?

:absolute: :)
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 28 jul 2005, 00:24

Høres ut som kraftig ettertenning... Har du justert tenninga riktig da? Eller 180grader feil? Er somregel boff boff ved 180grader feil.
Man kan tro at allt er riktig og allikevel kan det være 180 grader. eneste måten er å prøve å koble den 180grader andre veien bare for å se :);)

PS- Jeg har gjort det selv engang... Skjønte ikke pøkk, for allt var jo som det skulle... men allikevel 180 grader feil vei på tenninga..
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 28 jul 2005, 00:56

Kanskje eg kan vere til hjelp for ein gongs skuld :D

Hadde akkurat startproblem på bilen min, og eg også hadde en slags boffboff lyd i eksosanlegget. Synes eg høyrer for meg lyden 8)

Problemet med meg var at den fikk for lite straum. Eg satt batteriet på lading nokon timar, og brukte startbooster i tillegg, og då starta den med ein gong. Nesten før eg vrei om nøkkelen :P
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 28 jul 2005, 05:16

Tja , batteriet er nettopp ladet så det er ikke det .
Mener du fordelerlokket er feil vei , eller hele fordeleren :roll: ?
Har ikke justert tenninga enda da den så ganske bra ut , får ta finjustering når den starter .

Menne takkker for svar , noen fler forslag :) ?
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 28 jul 2005, 09:42

Han mener nok hele fordeleren. har gjort dette en gang også så ny blir alt slikt merket :D
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 28 jul 2005, 16:43

Er ganske sikker på at det ikke går ann å sette fordeleren feil vei jeg , mener det er et hakk på den eller noe . Men det finner jeg ut etterpå :)

Ikke fikk jeg kjørt på det treffet i Oslo eller det :cry:

Noen fler forslag ? Hehe :wink:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 28 jul 2005, 16:59

Fordeleren går bare ann å sette inn en vei... Men det går ann å sette pluggkablene på feil i forhold til rotoren. Sjekk at motor står i null og sjekk hvor rotoren står. Det er 1'eren der rotoren står. Så er det bare å sette på i riktig rekkefølge etter eneren. 1-3-4-2. Det kan hende at du har satt riktig rekkefølge men i feil klokkeretning. Rull bilen framover i 4. gir eller noe og se hvilken retning rotoren går i. Det var det jeg klarte å gjøre den gangen... satt på i feil klokkeretning, men husker ikke hva som var riktig.. :roll: Det blir jo tennigsrekkefølge 1-2-4-3 det vettu.. litt feil det...

Verdt å sjekke ;)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 28 jul 2005, 18:04

Jepp , bare tok av fordelerlokket og fikk noen til å dra på starteren så så jeg hvilken vei rotoren gikk . Funker vel bra det også .
Også er jeg ganske sikker på at syl1 er øverst , mener også at det er et hakk der "null" er , også kalt tenning på syl 1 ca :wink:
Takk :)
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 28 jul 2005, 18:06

fikk du start da? assa.. er egentlig bare å VRI på fordeleren mens noen andre starter.. så finner du fort ut hvor tenginga skal være:P

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 28 jul 2005, 19:23

datapaal skrev:fikk du start da? assa.. er egentlig bare å VRI på fordeleren mens noen andre starter.. så finner du fort ut hvor tenginga skal være:P
Gjorde det også jeg :roll: . Det bare "boffet" litt og er heeeelt dødt :roll:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Morten N42
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 111
Registrert: 14 mar 2003, 01:00
Sted: Hegra
Kontakt:

Legg inn av Morten N42 » 28 jul 2005, 22:54

Får den nok suppe? Det ken hende du må jusrere den litt fettere blanding.

Svar