Eksos ut oljep?fyllingsr?ret

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Eksos ut oljepåfyllingsrøret

Legg inn av TurboKK N473 » 31 jul 2005, 02:38

Bilen min!

Det kjem eksos ut av oljepåfyllingsrøret. Er det dårleg veivhusventilasjon, eller er det sliten motor?

Kva er farleg med det, og kva kan eg gjere med det?

(PS! Veit eg har lest om ditte i ein annan tråd, men kunne ikkje finne den igjen.)
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 31 jul 2005, 10:26

hehe, Eksos??

Det er ikke bare damp? Hvis det kommer eksos ut der så må du seriøst tenke på et stempelringsbytte...
Det kan komme damp opp av det røret, litt er normalt under belastning, men på tomgang bør det jo ikke være noe. Sjekk enveisventilen mellom innsug og toppdeksel og den slangen som går fra toppdekselet og til røret før turboen. Er det der og de er hele og fine samt at ventilen er hel og sitter riktig vei, så skal det ikke være noe problem.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 31 jul 2005, 13:15

der er ikke oksos.. bare olje damp..

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 31 jul 2005, 15:27

Det kan vel vere verdt å sjekke om ikkje oljepåfyllingsrøret har sprekker eller lignandes, om det har det er det då ikkje alltid bilen vil gå like godt heller. Har det sprekker vil det vel alltids kome ut eit kvart, helst olje då... :D

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 31 jul 2005, 22:01

Hehe! :oops:

Kanskje det ikkje var eksos da, men damp eller noko... :P
Komresjonen var ikkje so gale før eg skifta toppakning (har ikkje målt den etter), so eg går jo ut fra at stempelringane er ok.

Den ventilen mellom innsug og toppdeksel prøvde eg å blåse i og eg kunne berre blåse den eine veien. Og eg satte den på den veien den var frå før, men kva for ein vei skal pila peike?
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 31 jul 2005, 22:19

Ventilen skal være slik at den suger luft ut fra toppdekselet. Det skal ikke gå luft fra innsuget og inn i toppdekselet.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 31 jul 2005, 23:37

med andre ord.. du kan blåse inn i den vacumledninga som går inn PÅ toppen av ventilhuset..

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 01 aug 2005, 14:26

Mortimer-N18 skrev:Ventilen skal være slik at den suger luft ut fra toppdekselet. Det skal ikke gå luft fra innsuget og inn i toppdekselet.
datapaal skrev:med andre ord.. du kan blåse inn i den vacumledninga som går inn PÅ toppen av ventilhuset..
Skal sjekke det idag :)
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Svar