Reduser friksjon i girkassa/motor, mer motoreffekt +++

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar

Reduser friksjon i girkassa/motor, mer motoreffekt +++

Legg inn av Griffin N430 » 31 jul 2005, 18:01

Leste posten til Mortimer om effektmålinga av 900`n sin, og at det var 64hk effekttap fra motor til hjula, da jeg kom over denne linken om tilsettningsstoff i oljen som reduserer friksjon, drivstofforbruk og øker motoreffekten. Er dette bare noe jalla oppskrytt kvalitet, eller er det noe i det?? Står at man skal blande 5% av dette i oljen.

Ser at det koster 700 kroner for 1 liter med dette vidundermiddelet, så det er kanskje noe i det?? :roll: :roll:

http://www.topcare.no/Pages/Tufoil.html

Er mange fordeler med dette står det. Bl.a:

* 5 - 15% mindre drivstoff-forbruk
* ca 5% mer motoreffekt
* Lettere start og mindre slitasje ved kald motor
* Mer enn halvering av mekanisk slitasje fra metall mot metall!! :shock: :shock:
* Reduserer motorstøy

Noen som har prøvd??

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 31 jul 2005, 20:59

Hehe, ikke prøv det gutter. Det fungerer nok veldig bra på racingbiler og biler innen motorsport, for de bytter olje etter hvert løp omtrent. Jeg hadde en kollega som solgte det der til gutta på jobben. 5stk kjøpte. 4helte det på motoren sin.
2 Motorer havarerte etter et par måneder og den tredje motoren fikk et stort oljeforbruk og måtte totalrenoveres. Nummer 4 bytta olje før det skjedde noe og nummer 5 fant ut at han bare dret i å helle det på...

Jeg kommer aldri til å helle det på og kjører heller med det effekttapet jeg har, i stedet for å risikere havari.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 31 jul 2005, 21:28

Under saabfestivalen var vi på trollspeed og fikk demonstrert et liknende middel. Veldig enkel test, et metallhjul som ble drevet av en el.motor som fikk friksjon av annet metall.
Med valing olje hadde han ca 1.5 kg trykk før det stoppet opp.
Med litt av vidundermiddelet oppi hadde han 7 kilos trykk og enda stoppet det ikke, og det var ikke de skadene som det ble med vanlig olje....
Men som Mortimer sier.....vet ikke om det er noe å satse på til daglig bruk.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 31 jul 2005, 21:34

Jeg kjørte 96 V4 i mer enn 20 år og ødela to gearkasser. Den ene lakk tom for olje, og den andre etter ca, 3 mnd. med lurium. Det het forresten Power Up, vet ikke om det fins fremdeles, men jeg har aldrig brukt noe slikt siden.
Alle oljefabrikanter fraråder vel dette. Og om det er så fantastisk som de lover, så ville vel oljeselskapene tilsatt det også? Og hvordan går dette sammen med tilsetningsstoffer som allerede er i oljen?
Når det gjelder tilbud på e-post fra Nigeria, så heter det vel at får du et tilbud som nesten er for god til å vere sant, så er det ikke det. Tror det samme gjelder oljetilsetninger. Eller knivsett og vaskemidler som selges på messer, TV-shop o.l.

Anders (som bruker Mobil 1 og Quaker State)

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 01 aug 2005, 10:49

ofte når det gjelder disse olje "kurene" så skal du bare kjøre en liten stund med dette... men det eneste stoffet jeg ville ha stolt noe på er QMI... har selv kjørt dette på noen motorer og faktisk så har olje-tempen sunket etter å ha benyttet QMI.... det at olje temp`en har sunket skulle jo tilsi at friksjonen i motoren har sunket, men d kan oxo være tilfeldigheter... (men jeg har ikke rasa noen av de bilcrossmotorene jeg har bruka QMI på....)

Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Slick 50

Legg inn av Viggen-51 » 01 aug 2005, 11:51

Jeg har brukt Slick50 på min OgAero (både girkassa og motoren), og den har ihvertfall ikke tatt noen SKADE av det..... Om det derimot har funka..... se det .... vet ihvertall ikke jeg.... : Har ihvertfall ikke lagt merke til noe drastiskt! :oops:

Mange av disse tilsetningsstoffene, er vel helst for de mest godtroende av oss :oops:

Troen gjør underverker... :D
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

Brukeravatar
AarnesenN313
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Hurum

Legg inn av AarnesenN313 » 01 aug 2005, 14:32

Jeg har testet Tufoil på motoren min og jeg kan ikke se at det hadde noen større effekt annet enn at det renset opp skikkelig. Jeg har skiftet olje hver 5k og trodde motoren min var ren og pen inni seg. Det var den ikke, 100mil med ny olje og tufoli, oljen var sort som bek og tykk som f*** etterpå. Åja , også kommer det litt røyk ved kaldstart da :?
I industrien finnes det forresten et liknende lurium som heter Pro-Long og de som jobber med slikt på jobben min kan ikke få fulrost det. Det må jo være en grunn til at det brukes mangfoldige tusen på dette? Eneste er vist at det ikke er er så bra for kule/rullelager, da det er så glatt at rullene ikke ruller skikkelig og dette fører til havari *hørt av ubekreftet kilde*. Tror nok Tufoil,Slick50 og hva de nå heter reduserer friksjonen , men om det er så bra for en bilmotor er jo en annen sak. De som lager det har i allefall stor tro på produktene sine :-)

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 01 aug 2005, 16:25

De som lager det har i allefall stor tro på produktene sine Smile
Det tviler jeg på ,men de som selger det, har høy provisjon :)

Anders

Brukeravatar
AarnesenN313
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Hurum

Legg inn av AarnesenN313 » 01 aug 2005, 16:38

saabanders skrev:
De som lager det har i allefall stor tro på produktene sine Smile
Det tviler jeg på ,men de som selger det, har høy provisjon :)

Anders
Vel , bedøm selv
http://www.tufoil.com/tufoil/consintr.html
http://www.prolong.no
http://www.slick50.com

Virker som om de har litt tro på det de gjør :-)

Svar