Bytte motorfester og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Bytte motorfester og900

Legg inn av TurboKK N473 » 04 aug 2005, 21:27

Er det ein stor og omfattande jobb, eller går det greit for ein amatørmekanikar som meg? :lol:

Kva må gjerast for å få dei bytta? Prisane på speedparts var ca. 250per stk. for høgre og venstre feste, og ca. 800kr for det fremre festet. Er det alltid nødvendig å skifte alle? Er det ein enkel måte å sjekke om det fremre (dyraste) må skiftast?

Det er ein 86modell 900 T16.
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 04 aug 2005, 21:29

Eneste festet som kan og vil bli knotete er det venstre... Det sitter så helsikes dritt til at du nesten må ha ut motoren for å bytte...
Høyre går greit,
Fremre har jeg ikke vært borti har blitt dårlig...

Men du kan jo prøve :) Greit å begynne ett sted. Bare beregn god tid, så går allt :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 04 aug 2005, 21:32

Mortimer-N18 skrev:Eneste festet som kan og vil bli knotete er det venstre... Det sitter så helsikes dritt til at du nesten må ha ut motoren for å bytte...
Høyre går greit,
Fremre har jeg ikke vært borti har blitt dårlig...

Men du kan jo prøve :) Greit å begynne ett sted. Bare beregn god tid, så går allt :)
Motoren hoppar fælt når eg girar, og når eg trykker inn og slepper gassen. Går ut frå at det er motorfesta. Men kan det vere at kun eit av dei er dårlege? Og korleis sjekkar eg tilstanden på kvart feste?
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 04 aug 2005, 21:52

Det er det høyre motorfestet som får mest juling så mest sannsynlig så er det det som er mest slitt. Hvordan du sjekker det?... hmm, se om det er sprekker eller om det leer usannsynlig mye på seg når du gir litt gass på tomgang. Hvis motoren vrir seg mye så er det nok bare det høyre festet, for det er der motoren "drar" når du gir på. Venstre blir presset ned og det fremre det vil vri seg litt selv om det er bra.
Bytt det høyre først du og se om det hjelper :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 04 aug 2005, 22:13

Det kan også være det fremre. Hvis du har væskefylt motorfeste er ikke disse mye tess hvis det går hull på de. Hadde defekt fremre engang jeg og det merka jeg veldig fort.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 05 aug 2005, 07:13

Hvis motoren hopper er det nok det fremre som har tatt kvelden vil jeg tro. Har vært borti mange heromkring som har mått sveise det eller kjøpt nye. Innkludert meg.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 aug 2005, 11:35

alex_ander3@hotmail.com skrev:Hvis motoren hopper er det nok det fremre som har tatt kvelden vil jeg tro. Har vært borti mange heromkring som har mått sveise det eller kjøpt nye. Innkludert meg.
Ditto.
På min gamle 900c var eg utte for dette når eg nettopp hadde kjøpt bilen. Kvar gong eg akselrerte eller gikk av gassen kjende vi kor motoren bevega på seg. Det var igrunnen ei grei test for å sjå kva for eit motorfeste som hadde problem; det var å opne panseret å bruke gasswiren, so såg en greit kva vei motoren vippa. Eg fikk motorfestet sveisa, og hadde ikkje noko problem med det dei to åra eg hadde bilen.

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 06 aug 2005, 12:44

mhm, mine bakre var rustne, måtte sveise på plass et par nye rett etter kjøp av bilen.
ble gjort på verksted.

pga rusten, en skeiv bremsecalipper og snart ødelagt bremseslange fikk jeg bilen for 12000 i stedet for 18000

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 06 aug 2005, 12:48

Viste ikkje at det gikk an å sveise motorfestet bra igjen? Men no veit eg heller ikkje korleis eit motorfeste er oppbygd, men går no ut frå at det er nokon gummiforingar eller liknande.

Men kan nokon forklare litt meir angåande sveising?
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 06 aug 2005, 12:58

TurboKK_N473 skrev:Viste ikkje at det gikk an å sveise motorfestet bra igjen? Men no veit eg heller ikkje korleis eit motorfeste er oppbygd, men går no ut frå at det er nokon gummiforingar eller liknande.

Men kan nokon forklare litt meir angåande sveising?
Det er den metallbraketten som går rundt motorfestet fremme som "brekker". Dette kan sveises bra igjen.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 06 aug 2005, 13:06

alex_ander3@hotmail.com skrev:
TurboKK_N473 skrev:Viste ikkje at det gikk an å sveise motorfestet bra igjen? Men no veit eg heller ikkje korleis eit motorfeste er oppbygd, men går no ut frå at det er nokon gummiforingar eller liknande.

Men kan nokon forklare litt meir angåande sveising?
Det er den metallbraketten som går rundt motorfestet fremme som "brekker". Dette kan sveises bra igjen.
Ok. Eg må sjekke tilstanden på den eg då. Takk for all hjelp! :D
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Svar