Bytte instrumentskiver og lakkere dekselet rundt bryterne ol
Moderator: Moderatorer
- Henrik N449
- Overload!!!
- Sted: Drammen
Bytte instrumentskiver og lakkere dekselet rundt bryterne ol
Hvordan går jeg fram?
Jeg tror jeg vet sånn ca hva jeg skal gjøre når hele instrumentpanelet er ute, men hvor begynner jeg? :s
Husker å ha lest noe før.. er jeg nødt til å dra ut absolutt hele dashbordet? så jeg kikker rett inn i torpedo veggen? høres skummelt ut...
Skulle jeg forressten begynne med å vippe ut en knapp? husker ikke jeg...
Jeg tror jeg vet sånn ca hva jeg skal gjøre når hele instrumentpanelet er ute, men hvor begynner jeg? :s
Husker å ha lest noe før.. er jeg nødt til å dra ut absolutt hele dashbordet? så jeg kikker rett inn i torpedo veggen? høres skummelt ut...
Skulle jeg forressten begynne med å vippe ut en knapp? husker ikke jeg...
- john n04
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 004
- Navn: John Arild Berentsen
- Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
- Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
- Kontakt:
Biltype vil hjelpe oss litt
Men....
Hvis det gjelder en Ng900 så trenger du bare å ta ut frontplata på dashbordet.
Først tar du ut Radioen, Sid'en og alle brytere.
Så er det 9 skruer.
1 bak lysbryteren oppover
1 bak lysjusteringsbryteren
2 inne over instrumentpanelet
2 nede ved rattstammedekselet, 1 på hver side
1 inne i SID plassen
2 Inne i Radio plassen
Etterpå tar du det bare rett bakover og opp. Vær forsiktig å ikke ødelegg luftretnings spjeldene, de er leie å få sammen igjen.
Lykke til

Men....
Hvis det gjelder en Ng900 så trenger du bare å ta ut frontplata på dashbordet.
Først tar du ut Radioen, Sid'en og alle brytere.
Så er det 9 skruer.
1 bak lysbryteren oppover
1 bak lysjusteringsbryteren
2 inne over instrumentpanelet
2 nede ved rattstammedekselet, 1 på hver side
1 inne i SID plassen
2 Inne i Radio plassen
Etterpå tar du det bare rett bakover og opp. Vær forsiktig å ikke ødelegg luftretnings spjeldene, de er leie å få sammen igjen.
Lykke til

lawicel CanUsb, og Tech2!
- Henrik N449
- Overload!!!
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Siden jeg ikke gidder å skrive alt så sjekk ut http://www.twinsaabs.com/diydash/instru ... uster.html de har bilder og alt.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Henrik N449
- Overload!!!
takk for link eliah!
men nå har jeg kommet så langt at jeg ikke får mere hjelp av den siden...
jeg sitter her med instrumentene hver for seg ved siden av meg og skal prøve å få av nålene på speedo, klokke, rpm osv. men jeg tør ikke!
hva gjør jeg
redd for å ødelegge noe!
edit: og walktrough'en på http://www.900aero.com er bare tragisk...
hvertfall når den avslutter med "Good luck. You'll need it."
men nå har jeg kommet så langt at jeg ikke får mere hjelp av den siden...
jeg sitter her med instrumentene hver for seg ved siden av meg og skal prøve å få av nålene på speedo, klokke, rpm osv. men jeg tør ikke!
hva gjør jeg

edit: og walktrough'en på http://www.900aero.com er bare tragisk...
hvertfall når den avslutter med "Good luck. You'll need it."
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
Dagens værmelding: Vær snill og grei
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
-
- Overload!!!
Vel det med å nappe av nålene på noe annet enn klokka(husk å stille klokka til noe "rundt") vil jeg ikke anbefale fordi det er utrolig vanskelig å få av. I stede kan du lage et "hakk" i arket som går helt frem til hullet (der nåla skal opp) og satse på å fikse en fin skjøt(på speedometeret) De andre burde gå på samme fremgangsmåten men det krever litt flaks og antageligvis et par kopier av hver.
Som et lite tips: Hvis det ikke blir helt bra er det bedre å gjøre det om igjen enn å irritere seg grønn over at det ikke ble bra.
Som et lite tips: Hvis det ikke blir helt bra er det bedre å gjøre det om igjen enn å irritere seg grønn over at det ikke ble bra.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Henrik N449
- Overload!!!
ok, nå har jeg fått montert skiver og slikt, og satte speedoen tilbake og koblet på alt som skulle kobles på.
liste over det som ikke funka:
Turteller
Blinklys
Dashbordlys (tror jeg, det er jo midt på dagen da)
jeg har enda ikke koblet til noe annet i dash bordet, det er kun instrumentpanelet nå.
noen glupe ideer?
jeg har forressten ikke fått kjørt noe fremover (eller bakover) med den, så jeg vet ikke om speedo funker!
liste over det som ikke funka:
Turteller
Blinklys
Dashbordlys (tror jeg, det er jo midt på dagen da)
jeg har enda ikke koblet til noe annet i dash bordet, det er kun instrumentpanelet nå.
noen glupe ideer?
jeg har forressten ikke fått kjørt noe fremover (eller bakover) med den, så jeg vet ikke om speedo funker!
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
-
- Overload!!!
Vel ut ifra at nesten ingenting funker kan det virke som at en av kontaktene bak på panelet ikke henger. (vil gjette den venstre) Du kan prøve å titte litt ned under Høytaler lokket å se om alt henger men jeg vil anbefale å plukke ut speedo vire'en og dra selve panelet litt ut å sjekke om alt sitter som det skal! det er mulig at du dro av den "sorte" kontakt tingen sammen med den "hvite" og ikke har fått god kontakt med datakortet igjen. Lykke til hverfall
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Henrik N449
- Overload!!!
jeg har tatt av lokket til høyteleren i dashen, så jeg har full innsikt til bak hele speedoen!
Alt sitter som det skal, svart kloss på elkontakt sitter på og jeg fikk skikkelig kontakt når jeg satte i begge kontaktene!
det som funker er varsellampene, olje, håndbrekk osv, de som lyser rødt, turbotrykk funker og bensintank måler. og motortemp. regner med at speedo funker også!
får gå ut og prøve å lirke litt i den kontakta da!
det er ikke noe mer som skal kobles på forressten?
elkontakt venstre
elkontakt høre
speedowire
vakuumslange til turbotrykksmåler
takk for hjelp eliah, du er til stor hjelp!
Alt sitter som det skal, svart kloss på elkontakt sitter på og jeg fikk skikkelig kontakt når jeg satte i begge kontaktene!
det som funker er varsellampene, olje, håndbrekk osv, de som lyser rødt, turbotrykk funker og bensintank måler. og motortemp. regner med at speedo funker også!
får gå ut og prøve å lirke litt i den kontakta da!
det er ikke noe mer som skal kobles på forressten?
elkontakt venstre
elkontakt høre
speedowire
vakuumslange til turbotrykksmåler
takk for hjelp eliah, du er til stor hjelp!

Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
-
- Overload!!!
Nei det er ikke noe mer enn det du sa. Det du kan gjøre er å vri pæreholderene litt frem å tilbake for å gå bedre kontakt, Ellers så er det bare å lirke litt rundt omkring å se om det hjelper!
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Henrik N449
- Overload!!!
lysdimmeren er på plass, jeg koblet foressten lysa rett forbi den, fordi den var gåen, så nå lyser de på sterkest hele tiden:P
men, jeg lirket litt på blinklys ledninger fra blinke-spaken og på jordinga til de ledningene, så hadde jeg blinklys!
Jeg har hele tiden hatt nødblink da, med lysene piler i dashen.
nå fungerer turtelleren også, det var bare mine supre hvite instrumentskiver som holdt igjen litt på nåla.
uansett, nå har jeg satt sammen alt igjen, bortsett fra en knapp som jeg ikke fant kontakta til.
og da hadde jeg ikke blinklys lenger! hehe, så da må jeg lirke litt igjen
hva slags knapp er den derre med sånn "litt over halvmåne" på og noen streker seg bøyer seg opp ved siden av?
men, jeg lirket litt på blinklys ledninger fra blinke-spaken og på jordinga til de ledningene, så hadde jeg blinklys!
nå fungerer turtelleren også, det var bare mine supre hvite instrumentskiver som holdt igjen litt på nåla.
uansett, nå har jeg satt sammen alt igjen, bortsett fra en knapp som jeg ikke fant kontakta til.
hva slags knapp er den derre med sånn "litt over halvmåne" på og noen streker seg bøyer seg opp ved siden av?
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
- Henrik N449
- Overload!!!
wanna-b skrev:lysdimmeren er på plass, jeg koblet foressten lysa rett forbi den, fordi den var gåen, så nå lyser de på sterkest hele tiden:P
oppdatering:
blinklys, turteller og alt funker, med unntak av "fasten seatbelts" lyset og speiloppvarme-knapp.
når jeg var helt ferdig så jeg at jeg hadde slippi å tatt ut hele det dumme dekselet for å bytte instrument skiver, fordi jeg bare kunne stikke hånda ned bak dash-høytalerhullet og skru ut skruene på baksiden av instrumentene der.
Medlemsnr. N449
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero
- Joachim N370
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden