Overkoking

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Overkoking

Legg inn av ArntR N315 » 10 aug 2005, 21:06

Hadde fullpakka bil m/takboks, kjerring, unger og 20 grader pluss..

Etter litt rolig kjøring skulle vi over en fjellovergang... Ble liggende etter noen biler og 3 vogntog... tok forbikjøring.. kjørte hardt opp fjellet... i 4.gir... kom over fjellet.. slapp gassen.. og der... CHECK-ENGINE-lampa lyste som et juletre..

FAAAA.....!!! Overkoking deluxe...

Okay gutta (og jente).. over til saken som gjør at denne tråden står på ontopic og ikke offtopic..

Temperaturnåla inni bilen viste ingen koking... Noe som er tatt kvelden??

Og.. Hva bør jeg se etter "etterpå" etter en slik overkoking?? Check-engine-lampa slukket da bilen var blitt kald...

Vel overstått ferie forresten... :)

mvh

ArntR.
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 10 aug 2005, 21:26

Koking men ingen koking?????

Hvis jeg forstår deg rett så synes jeg det høres ut som defekt topp-pakning.... Høres jo ikke ut som du har hatt høy temperatur så lenge måleren i bilen viste normaltemp, da høres det mer ut som at du har hatt høyt trykk i kjølesystemet.....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 10 aug 2005, 22:01

Okay.. må moderere mæ litt da..

Ekspansjonstanken var "overfylt".. Det lakk kjøleveske fra korka... det putra skikkelig i slangene...(boblet).. Så ut som om hele greia skulle sprekke... Det var som å observere en geysir rett før den for til værs...

Derfor "koking"...

Har lest litt i kjøremanualen (som står på engelsk).. Æ bør ikke kjøre hardt i oppoverbakka i lave gir.... i varm temperatur blir det overoppheting osv osv...

Høyt trykk var det iallefall...

Men.. noe tips angående at tempnåla inne i kupeen ikke har registrert no?? Bilen går som ei kule... ingen blårøyk, hvitrøyk,svartrøyk.. har fargefri eksos... :?
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 11 aug 2005, 00:18

grunden til at den koker over er nokk fordi du kjørte på lavt turtall og høy belastning.. vann pumpa går i synkron med motor, og derfor sirkulerer vannet saktere i forhold til belastninga motoren fikk:P på en kompis'es bil, så knakk retur røret(plasten).. knakk av hele.. tok tanken ut.. borra opp til 8 mm og fant et rør på 8.1mm+- så pussa jeg det med grovt pappir og varma det og slo det inn.. nå er returrøret MYE større(det gamle var knapt 3 mm gjennomstrømning.. hvorfor?) uansett... veit ikke om denne modden er positiv e3ller negativ.. uansett.. billigere en å kjøpe ny tank og mere gjennomstrømning..:P lurt eller ikke lurt? :idea:

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 11 aug 2005, 09:03

Skulle tippe på overfyllt tank pga trykkfallet i høyden, sammen med lite kjøleveske i vannet. Da kan bilen koke uten at det er noe galt. Vannet utvider seg når man kommer opp i høyden og blir varmt, og koketemperaturen synker litt.
lawicel CanUsb, og Tech2!

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 11 aug 2005, 11:09

Vel... da har jeg ingen grunn til å bekymre meg.. ? ! :wink:
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 11 aug 2005, 14:49

Riktig det, hvis alt er ok nå så. :D
lawicel CanUsb, og Tech2!

Svar