Problem med T16

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Problem med T16

Legg inn av HansWF N416 » 12 aug 2005, 21:38

Har en 1984 900 T16 som delebil. Etter at den har stått en stund skulle jeg starte den, men den gikk ikke godt. Motoren gikk helt fint da jeg satte den fra meg.
Kommer en en slags klikking fra bagasjerommet, antar det er fra bensinpumpa, samtig hører man en klikkelyder fra motorrommet, tror dette er fra dysene, denne lyden kommer da jeg skrur på tenninga.
Hva kan dette være?

Motoren starter av og til, men går veldig ujevnt og er vond å få opp i høyere turtall. Er det noe av elektronikken som har takket for seg?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 13 aug 2005, 00:04

Klikkingen kåmmer fra magnetventilen... Prøv å ta ut pluggen å se om forsvinner. Dårlig gange er sikkert kondens i bensinen.

Mvh.

PmA
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Legg inn av HansWF N416 » 13 aug 2005, 13:44

Men det kommer jo lyder fra bagasjerommet også, antagligvis fra bensinpumpa, dette har vel ingen ting med magnetventilen å gjøre? Har forøvrig hatt ut styringsenheten som sitter på venstre framskjerm og brukt den i en annen bil, men har nå satt den på plass igjen. Kan den være skyld i at bilen ikke går som den skal?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 13 aug 2005, 14:34

veit ikke.. men var det ikke tikkelyder i fra motorommet også
? det kan være dysene, men de tikker ikke nårr du ikke har motoren i gang.. ta av platene og mål på kontaktene om pumpa får konstant spenning under gange.. det skal den ha.. finn ut hva tikkinga er.. om den kommer i fra pumpa eller noe annet.. reconnect alle pluggene du har hatt i fra hverandre... skjekk at alle ledninger er plugga i rett:P hva er delenummeret på boksen(ECU) slutter det på 521?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Legg inn av HansWF N416 » 19 aug 2005, 17:26

delenummeret på ECU boksen slutter på 517 og er av Bosch fabrikat. Det kommer en klikkelyd ved ecuboksen, dette er er vel et rele i forbindelse med bensintilførsel? Klikkelyden forsvinner da jeg kobler fra ecu boksen. Er dette riktig?
Kan det være Ecu n som er ødelagt?
Hvor finner jeg magnetventilen?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 19 aug 2005, 18:02

releet skal ikke lage klikkelyder.. da har bilen alt får lite spenning, eller så er det noe dårlig jord eller mating... ta å shekk spenninga inn på boxen.. skal forklare nermere senere.. har ikke tid nå.. snakkes..

har du turbo, så har du en magnetventil som sitter framme på ramma.. på midten sånn ca.. rett ved siden av coilen.. går 2 ledninger inn på også er det kobla 3 slanger innpå.. hør om denne tikker..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Re: Problem med T16

Legg inn av Griffin N430 » 19 aug 2005, 19:50

HansWF skrev:Har en 1984 900 T16 som delebil. Etter at den har stått en stund skulle jeg starte den, men den gikk ikke godt. Motoren gikk helt fint da jeg satte den fra meg.
Kommer en en slags klikking fra bagasjerommet, antar det er fra bensinpumpa, samtig hører man en klikkelyder fra motorrommet, tror dette er fra dysene, denne lyden kommer da jeg skrur på tenninga.
Hva kan dette være?

Motoren starter av og til, men går veldig ujevnt og er vond å få opp i høyere turtall. Er det noe av elektronikken som har takket for seg?
Hvordan går motoren da?? Er det turbotrykk? rykker den, eller går ujevnt?

Høres ut som det klikker i magnetventilen og at den går bare på grunntrykk men....

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 19 aug 2005, 22:27

mål spenninga på pumpa du.. så tar du å måler styrespenninga på releène.. tving releèt til å være på. så skal du se at det ordner seg:P
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar