Utregning av fl?de i dyser??
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Utregning av fløde i dyser??
Finnes det en formel for hvordan man regner ut hvor mye ei dyse gir ved forskjellige trykk??
F.eks en "rød 431- dyse" gir 352cc/min @ 3 bar.
Men 3 bar er vel på tomgang. Hvis man kjører opp på f.eks 4,5 bar, hva klarer dysen å gi da??
og en dyse fra en orginal T16 gir vel 238cc/min @ 3 bar. Hvor mange hk rekker de til?
F.eks en "rød 431- dyse" gir 352cc/min @ 3 bar.
Men 3 bar er vel på tomgang. Hvis man kjører opp på f.eks 4,5 bar, hva klarer dysen å gi da??
og en dyse fra en orginal T16 gir vel 238cc/min @ 3 bar. Hvor mange hk rekker de til?
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
For å regne om fra cc/min til antall hk så kan du gange cc verdien med 0,77 så får du antall gram den gir. 1gram er ca 1hk.
så 238cc/min dysene = 238*0,77= 183gram ~ 183Hk. ved 3bar.
Omregning ved større trykk og hvor mye dysene gir vet jeg ikke.
så 238cc/min dysene = 238*0,77= 183gram ~ 183Hk. ved 3bar.
Omregning ved større trykk og hvor mye dysene gir vet jeg ikke.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- utengen
- 1,5 bar
- Innlegg: 430
- Registrert: 04 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N038
- Sted: Norge, Sveits
- Kontakt:
Hei
For og regne ut hvor mye dysene øker i % ved høgre bensintrykk, kan man gjøre på følgende måte.
A=høgre trykk
B= std trykk
(A/B)^(1/2)
Eksempel 4,5bar/3.0bar^(1/2)=1,225 ta så bort 1 og flytt komma 2 til høyre så får du hvor mye større de blr i % altså 22,5%
Vil man så regne ut hvor store dysene ble så tar man std størrelsen i gr
feks 183gr * 1,225=224gr så de burde da rekke til ca 225hk uten att det blir for varmt
Mvh
tommy Utengen
For og regne ut hvor mye dysene øker i % ved høgre bensintrykk, kan man gjøre på følgende måte.
A=høgre trykk
B= std trykk
(A/B)^(1/2)
Eksempel 4,5bar/3.0bar^(1/2)=1,225 ta så bort 1 og flytt komma 2 til høyre så får du hvor mye større de blr i % altså 22,5%
Vil man så regne ut hvor store dysene ble så tar man std størrelsen i gr
feks 183gr * 1,225=224gr så de burde da rekke til ca 225hk uten att det blir for varmt

Mvh
tommy Utengen
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Her er ett lite formelark som gjør det samme, for den litt slappe
http://home.online.no/~niande/diverse/annet/Formler.htm
Ikke jeg som har lagd den

http://home.online.no/~niande/diverse/annet/Formler.htm
Ikke jeg som har lagd den
Sist redigert av Ronny_N169 den 22 jun 2005, 09:29, redigert 1 gang totalt.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- frkristiansen
- 1,5 bar
- Innlegg: 468
- Registrert: 27 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N-116
- Navn: Frode Kristiansen
- Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
- Sted: 9360 bardufoss
- Kontakt:
og viss man er like dårlig i hode regning som meg, befinner seg et sted hvor man ikke har noen hjelpemiddler og svaret ikke trenger være helt nøyaktig, er tommelfingerregelen at ved en endring av 1 bar på bensintrykket, øker mengden med bensin 10 % på samme dyser og samme åpningstid.
Men er det noen som vet hvor store de "brune" dysene fra Bosch som står i 9-5 aeroen fra 01 er. i gram og cc/min. Og hvor stort bensin trykk original pumpe kan levere i samme bil.
Hva er grunnen til at det står en 4 bars bensintrykk regulator i en audi 1,8 t og bare en 3 bars i min 2,3 aero.
Men er det noen som vet hvor store de "brune" dysene fra Bosch som står i 9-5 aeroen fra 01 er. i gram og cc/min. Og hvor stort bensin trykk original pumpe kan levere i samme bil.
Hva er grunnen til at det står en 4 bars bensintrykk regulator i en audi 1,8 t og bare en 3 bars i min 2,3 aero.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
- utengen
- 1,5 bar
- Innlegg: 430
- Registrert: 04 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N038
- Sted: Norge, Sveits
- Kontakt:
Hei
Nei du behøver ikke ta bort den
de brune som sitter på )-5 aero er 261gr ved 3.0bar, hva en std bensinpumpe klarer av for trykk spørs litt på hvor høyt ladetrykk du har, lader du 1,0bar så blir jo bensintrykket 3,0bar+ladetrykk 1,0bar=4,0bar bensintrykk. Men det er ikke bare trykket som er avgjørenede uten også hvor mye pumpen kan levere ved dette trykket, så om du sikter på maks 4,5bar totaltrykk altså 3,5bar bensintrykk ved 1,0bar ladetrykk så burde det fungere, husk att dette gjelder i det området der motoren behøver mest bensin, altså høyt turtall, grunnen til at det sitter 4,0bar bensintrykk på noen biler eller 3,5bar eller annet er såkallt hotfuel handling, på noen marked hvor det er ekstremt varmt eller varme sommerdager, du stopper motoren i ca 10-15min så blir det luftbobler i bensinrøret (fuelrail) dette gjelder spesiellt bensin med lavt avdunstningstrykk, når du da starter motoren, når dette er som verst så får ikke motoren nok bensin under en kort tid og går meget dårlig til normalt trykk er oppnåd i fuelrail, letteste løsningen på dette er høyere bensintrykk, som fikser dette fortere eller tar bort problemet helt, men ett høyere bensintrykk gir også dårligere preparering av bensinen på tomgang og lette laster, så det er også ulemper ved både lavere og høyere trykk
Men i Saab sitt fall så drar man på mye bensin under denne startfase så slipper man også dette hotfuel handling problem.
Mvh
Tommy Utengen
Nei du behøver ikke ta bort den

de brune som sitter på )-5 aero er 261gr ved 3.0bar, hva en std bensinpumpe klarer av for trykk spørs litt på hvor høyt ladetrykk du har, lader du 1,0bar så blir jo bensintrykket 3,0bar+ladetrykk 1,0bar=4,0bar bensintrykk. Men det er ikke bare trykket som er avgjørenede uten også hvor mye pumpen kan levere ved dette trykket, så om du sikter på maks 4,5bar totaltrykk altså 3,5bar bensintrykk ved 1,0bar ladetrykk så burde det fungere, husk att dette gjelder i det området der motoren behøver mest bensin, altså høyt turtall, grunnen til at det sitter 4,0bar bensintrykk på noen biler eller 3,5bar eller annet er såkallt hotfuel handling, på noen marked hvor det er ekstremt varmt eller varme sommerdager, du stopper motoren i ca 10-15min så blir det luftbobler i bensinrøret (fuelrail) dette gjelder spesiellt bensin med lavt avdunstningstrykk, når du da starter motoren, når dette er som verst så får ikke motoren nok bensin under en kort tid og går meget dårlig til normalt trykk er oppnåd i fuelrail, letteste løsningen på dette er høyere bensintrykk, som fikser dette fortere eller tar bort problemet helt, men ett høyere bensintrykk gir også dårligere preparering av bensinen på tomgang og lette laster, så det er også ulemper ved både lavere og høyere trykk

Men i Saab sitt fall så drar man på mye bensin under denne startfase så slipper man også dette hotfuel handling problem.
Mvh
Tommy Utengen
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00