900i ---> 900 T8

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

900i ---> 900 T8

Legg inn av Eirik N396 » 30 aug 2005, 22:11

nå har jeg fått et tilbud på 300kr for T8 motor :D , med alt jeg trenger, bortsett fra turbo og girkasse. girkassen min kan jeg bruke, og turbo kan jeg kjøpe brukt. Spørsmålet er egentlig bare: Godkjenninga i etterkant, vil de da sjekke den som på en EU-kontroll? for da er jeg redd de vil finne litt å henge fingrene i :? (rusta bremseskjold som ikke er hele, dårlig håndbrekk, dårlige dempere, og sikkert mer) Og hvor foregår kontrollen? kun hos biltilsynet går jeg ut fra...?

Siden jeg studerer, er jeg redd for at det fort skal bli dyrere enn planlagt. Hvor mye vil dere tippe det vil koste? Jeg er ikke sikker på hvor langt motoren er gått, skal sjekke det. men jeg håper den holder tett. Min motor som jeg har nå, lekker en del, antakeligvis fra veivhuset. og den tikker. og den bruker mye olje(ca 5-6liter siden april, tror jeg). og den ryker litt hvit røyk, og lukter som en plenklipper(eksosen altså). Kanskje det er like greit å bare skifte den ut, uansett?

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

bil

Legg inn av Petter 900 T » 31 aug 2005, 08:02

Full fart forover.......

Bremseskjold trenger du ikke.

Men for å starte i rette enden på et hvilket som helst prosjekt, da er motor sist!

Først bremser, så understell og så mer hester!.

Ombyggingen må tilfredstille både Saab og biltilsynet.

Det betyr i praksis at Saab godkjenner det som er gjordt med bilen, for at du deretter tar med papirene til tilsynet.

Kjøp motoren, sett den på lager, fiks det andre, sett i motoren tilslutt.

Du vil vel ikke på førstesiden i VG,

"ulovlig trimmet bil i dårlig stand drepte skoleklasse"

Eller?

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 31 aug 2005, 14:22

hva må byttes av bremser og understell? de slitte demperne du tenker på? for det er vel ikke mye som er anderledes på injection og turbo sånn ellers? må jeg vise bilen hos saab også? det holder vel å snakke med aeroauto, så sender de papirer...? for hellestø her i stavanger er visst ikke særlig behjelpelige med den slags. derfor fikk eliah sine papirer fra aeroauto.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

bil

Legg inn av Petter 900 T » 31 aug 2005, 14:33

ta en telefon til Aeroauto, tror nok de vil se bilen for å utstede dokumentasjon.

Men, ting forandrer seg jo ofte......:?
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 31 aug 2005, 16:12

Aero auto trenger ikke å se bilen. ihvertfall trengte de ikke det for to uker siden men ting forandrer seg ja. Men er ikke bremsene gode nok da? Skjæveland har jo m88 og det er jo ventilerte skiver fremme på den.
Men demperne må være av type gas som er rød/blå (stryk ut det som er feil jeg husker ikke)
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 31 aug 2005, 18:34

Eliah skrev:Men demperne må være av type gas som er rød/blå (stryk ut det som er feil jeg husker ikke)
Blå.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 31 aug 2005, 22:18

jeg har blå, så da har jeg riktige dempere :?: :D fint! jeg har plukket med meg ledningsnettet nå, men noen av ledningene hadde røket :? og APCen lå under baksetet, så å prøve å følge ledningene, for å få dem med hele, ble for mye arbeid, så jeg klippet dem. det blir vel greiest å flytte apcen inn i motorrommet, og trekke litt lednigner der inne :?: noen som vet hva ledningen fra apcen som gikk inn i bagasjerommet er til :?:

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 31 aug 2005, 22:40

Skjæveland N396 skrev: noen som vet hva ledningen fra apcen som gikk inn i bagasjerommet er til :?:
TROR det er den som får signal når du bremser? eller var dette på nyere modeller? det skal ikke gå noen ledninger bak? skald et det? er den kanskje til puma? eller?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

brems

Legg inn av Petter 900 T » 31 aug 2005, 23:17

Apc under setet har ikke bremsekutt, kun nyere(i forskjerm) har dette...

Bra når du skal bremse opp trykk, ligger da stabilt på 0.4!!! :D

Apc styrer ikke noe annet enn ladetrykk, du kan kjøre uten boksen...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 01 sep 2005, 13:01

men vil dere ikke anbefale meg å bruke APCen? eller: Hva er bra med å ha den?

og angående den ledningen som går til bagasjerommet fra APCen: Jeg så den var der, før jeg klippet av ledningene! :) så bilen har ihvertfall noe baki der :D

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 01 sep 2005, 13:37

takk for svar så langt!

et spørsmål til angående mitt foreløpig hypotetiske prosjekt:

jeg vet jeg kan finne masse om dumpventil her på forumet, men det ble for vanskelig for meg å henge med på alt det der :D så derfor spør jeg: går det greit med dump på denne motoren? er det noen problemer? mener det er en 84-modells motor. elller 85. jeg får en dump av en kamerat, som han har hatt i sin 240. går det? (tror han hadde originalt ladetrykk)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 01 sep 2005, 13:50

må helst ha resikulerbar dump ventil, men kan gå med åpen, men det skader ikke motoren med dump, bare forlenger levetida på turboen
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 01 sep 2005, 13:55

hvorfor bør jeg ha resirk. dump? og hva er forskjellen på den i forhold til vanlig?

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 01 sep 2005, 14:10

Skjæveland N396 skrev:hvorfor bør jeg ha resirk. dump? og hva er forskjellen på den i forhold til vanlig?
hei...

siden dette er en T-8 med k-jetronik (mekanisk innsprut...) så kan du kjøre med åpen dump på den... men det er opp til deg.... :D

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 01 sep 2005, 14:14

det skal ikke være noe problem altså, men snarere positivt, siden det minker slitasjen på turboen!?

Svar