Bytte av framskjerm og900. Hvordan, og hva passer?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Bytte av framskjerm og900. Hvordan, og hva passer?

Legg inn av TurboKK N473 » 30 aug 2005, 14:36

Idag var eg på ein høggar og fann ein fin 85mod 900 sedan. Det eg treng på bilen min er framskjermar (hjulbuar) på høgre og venstre side. Passar dei som er på 85' sedan over på min 86' 5-dørs kombi?

Og so til neste problem. Dei er jo skrudde og sveisa fast. Kvar bør eg kappe for å få dei enklast mulig av, og enklast mulig på bilen min? For å sei det som det er, so er ikkje karosseri- og sveisearbeid min sterkaste side. Men er klar for å prøve :)

Og eg har også tenkt å bytte hjulbuane bak. Passar dei som er på sedan, over på 5-dørs kombi karosseriet? Og er dei berre å kappe av og sveise på?

Håper nokon kan hjelpe meg med dei nevnte problema, for eg er ganske blank sjølv...

Kan også fikse bilder av rustskadene. De kommer sikkert i kveld..
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 30 aug 2005, 14:38

Kjøp nye på http://www.veng.no så slipper du å sette på noe som er rustent alt.
Alle framskjermene er like 79-93, men bak er jeg ikke sikker.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 30 aug 2005, 14:46

Børre N17 skrev:Kjøp nye på http://www.veng.no så slipper du å sette på noe som er rustent alt.
Alle framskjermene er like 79-93, men bak er jeg ikke sikker.
Problemet er berre at dei på Veng kostar 1700kr og dei som var på den bilen på høggaren var overraskande fine. Dessuten skal ikkje bilen bli heilt tipp topp, for til det er der for masse rust.
Vil berre ha noko som ser LITT bedre ut enn det her :P
Bilde

Men takk for tipset! :)
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 30 aug 2005, 17:44

kjøp en sånn punktsveise borr ting:P så borrer du opp alle punktane.. så tar du bare å river av skjermen.. verre er det ikke.. er du er hvor de er punktsveisa..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 30 aug 2005, 23:03

datapaal skrev:kjøp en sånn punktsveise borr ting:P så borrer du opp alle punktane.. så tar du bare å river av skjermen.. verre er det ikke.. er du er hvor de er punktsveisa..
Eh.. forklar litt nærmare er du snill. Punktsveise borr ting?? :?
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 01 sep 2005, 07:51

I'm not much wiser.. :?
:P
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 01 sep 2005, 09:01

TurboKK_N473 skrev:I'm not much wiser.. :?
:P
Skjermen er punktsveiset i innerskermen rundt hjulbuen, dvs den gangen da skjermen ble festet ble det laget hull i skjermen og sveist, slipt ned og lakkert. Disse punktene vil du se merker etter og de må borres opp med et spesielt flatt borr. Du kan også bruke vanlig borr men får da hull i innerskjermen noe som gjør det litt verre å sveise etterpå. Skermen er også sveist fast noen andre plasser og der bør sveisen slipes vekk med vinkelsliper eller annet egnet verktøy. Det kan også være greit å kitte med karosserikitt og rustbehandle delene før de settes på igjen.

Håper det ble litt klarere.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 01 sep 2005, 15:42

kappe bort alle skjermene med vinkel sliper og kjøpe airflow breddeskjermer!
kan festes med et type lim har jeg lest
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 01 sep 2005, 18:21

White-N146 skrev:
TurboKK_N473 skrev:I'm not much wiser.. :?
:P
Skjermen er punktsveiset i innerskermen rundt hjulbuen, dvs den gangen da skjermen ble festet ble det laget hull i skjermen og sveist, slipt ned og lakkert. Disse punktene vil du se merker etter og de må borres opp med et spesielt flatt borr. Du kan også bruke vanlig borr men får da hull i innerskjermen noe som gjør det litt verre å sveise etterpå. Skermen er også sveist fast noen andre plasser og der bør sveisen slipes vekk med vinkelsliper eller annet egnet verktøy. Det kan også være greit å kitte med karosserikitt og rustbehandle delene før de settes på igjen.

Håper det ble litt klarere.
Takker :)
Blei litt klarare ja.
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Svar