Motor olje

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 03 sep 2005, 10:19

Halv pris på oljer i Finland kontra Norge & Sverige.. (digresjon...;))

Uansett.. Oljen er bilens blod... dårlig olje=dårlig livslengde

Nuvel.. så på min nye Estate at ved siste skifte var Ow-30 Valvoline brukt..

Og... å peile olje i 9-5'en er en OMFG (oh my **** god) vitenskap... tutten på peilepinnen er jo svart!!!!!! :evil:
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 187
Registrert: 24 sep 2004, 01:00
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av PerI » 03 sep 2005, 20:46

Poenget er vel at spesielt kaldkjøring om vinteren og sensitive turbolagre er en dårlig kombinasjon.
Et lite tips: Er du i tvil om oljens kaldstart egenskaper, kjøp 1 liter av oljen du har tenkt til å bruke og legg den i dypfryseren natten over. Om oljen RENNER ut av boksen er den sikker å bruke.

Jeg gjorde et forsøk på dette mens jeg gikk på skolen. Jeg hadde rundt 20 forskjellige oljer av mange fabrikat og viskositeter. De eneste som rant ut var Statoil Lazerway og Mobil 1. Det var flere oljer som hadde samme konsistens som jorbærgele!!!!

Et annet tips: Om du vurderer å bruke Statoil Lazerway, kjøp FELLESKJØPET's helsyntetiske olje. Dette er Statoil Lazerway og den koster det halve!! Jeg bruker denne på min egen Chevy 6,5 TD og madammens 9000 2,3 Turbo. Det funker!
..hvorfor sloss om en ball når man kan leke med biler..??!!

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Motor olje

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 04 sep 2005, 10:57

macgeier skrev:Hei,
kjører på halvsyntetisk olje, brukt shell helix pluss, de siste to år.
Har to Classic 900T, 246.000km/347.000km.
Prøvde med helsyntetisk, med oljelekkasjer som resultat, gikk tilbake til halvsyntetisk og oljelekkasjene stoppet, med andre ord vær forsiktig med helsyntetisk på gamle motorer.

Det viktige er:
Ikke press kald motor, kjør rolig inntil motoren blir varm.
La motoren stå på tomgang før du stopper.
Bytt olje ofte, hver 10.000km. Med rimelig olje har du råd til å bytte ofte.
Jeg kjører på denne! Statoil laserway 5-40



Bilde

Denne er fullsyntetisk, og jeg har noen oljelakasjer kan du si. Har prøvd mye for å stoppe dem. Kan dette være en grunn til at det lekker litt forskjellige steder?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Re: Motor olje

Legg inn av Surbotaab N369 » 04 sep 2005, 19:10

alex_ander3@hotmail.com skrev:
macgeier skrev:Hei,
kjører på halvsyntetisk olje, brukt shell helix pluss, de siste to år.
Har to Classic 900T, 246.000km/347.000km.
Prøvde med helsyntetisk, med oljelekkasjer som resultat, gikk tilbake til halvsyntetisk og oljelekkasjene stoppet, med andre ord vær forsiktig med helsyntetisk på gamle motorer.

Det viktige er:
Ikke press kald motor, kjør rolig inntil motoren blir varm.
La motoren stå på tomgang før du stopper.
Bytt olje ofte, hver 10.000km. Med rimelig olje har du råd til å bytte ofte.
Jeg kjører på denne! Statoil laserway 5-40



Bilde

Denne er fullsyntetisk, og jeg har noen oljelakasjer kan du si. Har prøvd mye for å stoppe dem. Kan dette være en grunn til at det lekker litt forskjellige steder?
dette kan veldig godt være grunnen til at motoren din har begynt å lekke... men å bytte til en god mineralsk olje vil ikke nødvendighvis stoppe lekkasjene... men jeg ville andbefalt å kjørt på en god mineral-olje feks. kendall....

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 04 sep 2005, 20:32

Hva slags viskositet er det de gamle saabene våre skal ha da? 10--40? 5-40?

Burde jeg ha noen annen viskositet da motoren min er trimmet?

Hva slags olje kjører gutta på?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 04 sep 2005, 20:38

alex_ander3@hotmail.com skrev:Hva slags viskositet er det de gamle saabene våre skal ha da? 10--40? 5-40?
viskositeten har med hvilke temperaturområder oljen skal ha sine smøre-egenskaper i.... husker ikke hva 10-40 osv vil si i grader, men det har jo egentlig ikke noe å si....

hvis du skal ha en olje til bilen din så svipper du ende nedom bø og kjøper felletkjøpets "15-40 Super Turbo" hvis du ser på godkjenningene til denne olja så er den god nok til tusen for bilen din.... (faktisk bedre enn mange andre oljer som koster 4-500kr pr liter...)

Brukeravatar
Jens P. N024
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 222
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Ja

Legg inn av Jens P. N024 » 05 sep 2005, 10:07

Ganske morsomt dette,nesten like mange meninger som det er innlegg.........:-)
Ge mig en gammal Saab 99:a......

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 05 sep 2005, 11:54

jeg kjører med felleskjøpets "superturbo d-4 15-40" og er fornøyd med den.
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 187
Registrert: 24 sep 2004, 01:00
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av PerI » 05 sep 2005, 19:25

TurboTaf skrev:jeg kjører med felleskjøpets "superturbo d-4 15-40" og er fornøyd med den.
Bra det er flere "bønder" !!!!! :cowboy:
..hvorfor sloss om en ball når man kan leke med biler..??!!

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 05 sep 2005, 19:57

Kan inte låta bli....
Redline!
Både i motor och "girkasse".

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 02 jul 2003, 01:00

Legg inn av Aeroild » 08 sep 2005, 09:55

Noen som har forslag om hvor man finner Mobil 1 eller Castrol til god pris på østlandet?
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 08 sep 2005, 11:10

SpeedParts har väl bra pris på Mobil1?
Nu har jag inte checkat priser så noga då....


Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar